Gå til innhold

Lav lyd med lite dynamikk på h264 matriell

phax

Anbefalte innlegg

Morn.

Laster ned en del bildematriell i h264/x264 format, men synes lyden ofte oppleves som veldig lav og med lite dynamikk kontra en tilsvarende XviD med Mp3 lydspor. Usikker på hvilken codec det brukes på lydsporet på disse HD-videoene. Er det noe hensyn jeg må ta iforhold til codecs/innstillinger?

Bruker Vista og Vista Codec package med standardinstillinger, lydkortet er ESI Juli@ og jeg kjører da naturligvis stereolyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laster ned en del TV-serier som er codet i x264. Spiller av med Media Player Classic og FFDShow. Lyden kan kansje være litt lavere en på DivX, men det er langt i fra dårlig dynamikk! lyden går igjennom et M-Audio Audiophole USB -lydkort og spilles av på Alesis M1 Active mkII, og hjemmesnekkret basskasse. (Går ikke dypt nok til å kunne kalles subwoofer).

En grunn til at lyden virker lav, er nettopp stort dynamikkomfang.

Lenke til kommentar

For det første. Om videoen er i H264, XviD eller hva som helst annet, spiller ingen rolle. Det er lyden det er snakk om her.

At lyden i H264-materiell skal være dårligere enn i XviD/MP3 pakket i (den idiotiske) avi-containeren forstår jeg ikke.

For å få MP3 til å fungere i AVI må den være encodet med CBR (Constant bitrate), hvis ikke blir det noe feil med synkroniseringen mellom lyden og videoen. Med tanke på at de fleste andre lydformater utelukkende bruker VBR (Variable bitrate) for bedre kompresjon (MP3 støtter også dette) er de dermed utelukket fra å brukes i avi.

Nå vet ikke jeg hvilket "bildemateriell" du snakker om. Med vanligvis er H264-materiell å finne i enten MKV eller MP4 containere som støtter langt flere lydformater. Blandt annet

AAC, Vorbis, AC3, MP3(med VBR) etc

Disse formatene gir gjerne bedre lydkvalitet fordi de komprimerer lyden mer effektivt pr megabyte og i tillegg låter bedre. På toppen av dette er de også som oftest encodet med høyere bitrate (nettopp pga VBR) samtidig som de holder filstørrelsen nede.

For å finne ut hvilket lydformat som befinner seg i videoen din. Kan du åpne den i Media Player Classic - Høyreklikke på filmen og velge Properties (hurtigtast: Shift - F10) - Under details står det informasjon om videokodek, lydkodek osv.

Eirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...