Gå til innhold

[Løst]Hvilken personsantydning i norske brev?

Utlending

Anbefalte innlegg

Hei igjen alle sammen. Jeg er blitt hjulpet godt med mitt forrige spørsmål, så vi kan kanskje gjøre det igjen. Nå skal jeg finne ut hvordan et norsk brev bør skreves, det er kanskje annerledes enn hollandsk. På nettet har jeg ikke funnet hva jeg søkte, så kanskje her?

Det skal stå enten hr. eller frue i adressen, kalles det en overskrift? Og er hr. og frue de riktige ordene?

For å gjøre det tydeligere, kan jeg si at dette skal bli brukt i en nettside hvor du kan fylle inn dataene dine (f.eks. om du er mann eller kvinne, slik at de kan sende et riktig brev...)

Jeg søker altså 3 ord: for mann og for kvinne, og hva dette heter (overskrift eller noe annet).

Endret av Utlending
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg har forstått det riktig, er det ikke tydelig i norske brev om mottageren er mann eller kvinne (bortsett fra at du kan se det på navnet, men her snakker vi om multinasjonal internett-trafikk...) Bare fornavn og navn?

Hvis du vil ha en tittel på den du skiver til, kan du bruke hr. eller fr.

Aldri fru eller frk. Det skilles ikke lenger mellom de to.

hr. betyr da herr, og fr. betyr frue/frøken. (gift/ugift)

Titiuler aldri deg selv som hr. evt. fr. Det har aldi vært -comme il faut-

Se forøvrig linkene i de andre innleggene !

Lenke til kommentar
Hvis jeg har forstått det riktig, er det ikke tydelig i norske brev om mottageren er mann eller kvinne (bortsett fra at du kan se det på navnet, men her snakker vi om multinasjonal internett-trafikk...) Bare fornavn og navn?

jeg vil påstå det fremstår som litt stift og gammeldags hvis du bruker feks hr/fr. det er vel kun i strikt formelle settings det er vanlig å bruke dette. det e rvanlig å bruke yrkestittler (professor, dr og lignende) men det er kun i abeidsmesige anledninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...