Gå til innhold

Linux på en harddisk! (sata 2,5" ekstern(usb))

Anbefalte innlegg

Jeg har en 160gb disk som jeg ønsker å dra med meg når jeg ikke er hjemme. i tillegg ønsker jeg å ha linux på den, da helst fedora siden jeg har vært borti det før og liker det ikke. trengen ingen anbefaling av feks ubuntu.

Jeg ønsker ikke å bruke hele disken på det, kanskje 20gb og resten NTSF siden jeg vet linux støtter det.

Jeg har allerede prøvd å plugge ut disken å sette den på satakabelen i dataen min, men det som skjedde da var at når den skulle mounte så fant den ikke harddisken... kanskje ikke så rart siden jeg installerte den på en satakabel og prøver å boote på ekstern usb.

Er det noen som har noen lure tips? Jeg har prøvd den USB Live Creator fra fedora uten hell. Nærmeste jeg har kommet ersom sagt er da jeg putta disken i pcen på en satakabel og installerte. da fikk jeg opp bootloaderen da jeg satte den i eksterne kabinettet men det var moutinga/oppdagelse av harddisken som den ikke fikk til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en 2,5" 40GB disk i eksternt kabinett og har delt disken med en ext2 og en FAT(32) partisjon.

så stort sett samme løsning som du tenker på.

Eneste forskjell er at jeg bruker distroen SLAX.

SLAX har et eget script for å gjøre SLAX installasjonen på en USB disk bootbar.

jeg bruker SLAX fordi distroen er lagt opp for å brukes som LiveCD og på USB-minnebrikker etc.

Men jeg antar det det skriptet gjør er stort sett det samme som å installere Fedora på disken, når den er plugget i USB, som Sokkalf^ skriver...

Lenke til kommentar
Kan du ikke bare boote Fedora fra liveCD og installere som vanlig på disken mens den er plugget i (via USB)?

Jeg skal prøve igjen men jeg opplever at installasjone ikke kommer lengre en 5% og så får den en error jeg ikke husker(installere fra LIVE CD). Om jeg skal sette opp 20gb selv... hvordan skulle partisjonene ha sett ut? (om jeg gjør det selv og IKKE velger automatisk)

Lenke til kommentar

Nå har jeg boota livecd en og har kobla til den ekstern disken min. livecden har et program for å installere til harddisk.

ville ikke tukle med de andre diskene mine så har kobal ut ALLE de andre interne diskene.

har satt opp en swap på 2gb og resten på / med ext3 på ca 18gb

velger ja for å formatere de og da får jeg opp første error:

"Error informing the kernel about mod to partition /dev/sda3 Device or resource busy. Linux vil ikke vite om endringene før etter en reboot."

ignor på den som gir neste error:

"an error occured trying to init swap on device sda3. this problem is serous and the install cannot continue"

så blir jeg kasta ut av "install fo hard drive" programmet.

Lenke til kommentar

Jeg kom videre nå...

"Copying live image to harddrive"

kanskje til 5% da stopper den igjen og forteller at mediet er opptatt(eller et eller annet). Begynner å bli lei og lurer på om dette egentlig er verdt det det. hadde vært kult å kunne boote linux/fedora fra eksterne disken min slik at jeg kan tukle med den og lære meg det...

Men det ser ikke ut til å systemet her virker så veldig villig.

Noen siste anbefalinger/forsøk NorthWave, før jeg hiver inn årene...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...