alfred97 Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Vurderer OS-bytte, og syns varianter som Free-, Open- og NetBSD, samt OpenSolaris høres spennende ut. Sånn på helt generelt grunnlag, hvilke fordeler og ulemper har disse fire operativsystemene i forhold til hverandre, og i forhold til andre systemer som eksempelvis Linux? Styrker, svakheter osv... Jeg ville satt meget stor pris på noen ord om dette fra folk som har peiling. Endret 23. februar 2009 av alfred97 Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Vurderer OS-bytte, og syns varianter som Free-, Open- og NetBSD høres spennende ut. Sånn på helt generelt grunnlag, hvilke fordeler og ulemper har disse tre operativsystemene i forhold til hverandre, og i forhold til andre systemer som eksempelvis Linux? Styrker, svakheter osv...Jeg ville satt meget stor pris på noen ord om dette fra folk som har peiling. Blant Free-, Net- og OpenBSD vil jeg egentlig si at FreeBSD - med god margin - er den letteste å forholde seg til, administrere, og bli kjent med. Siden du er ny til alle, så vil jeg absolutt anbefale deg å rett og slett bare velge FreeBSD. De andre har andre styrker og svakheter, men kan være mer knotete å komme i gang med, og da er erfaring med FreeBSD gull verdt. Noen raske ord om forskjellene: NetBSD har satset mye på portabilitet. Vil du kjøre en BSD på brødristeren din, så er det best ods for å få dette til med NetBSD. OpenBSD har satset mye på sikkerhet. De gjør en hel del forskjellige ting for å f.eks gjøre det vanskeligere å utnytte buffer overflow-exploits etc. Mye av de fordelene OpenBSD har blir jo plukket opp av Free- og NetBSD, så forskjellen her er ikke så stor som man skulle tro. FreeBSD har også andre sikkerhets-ting enn OpenBSD, så totalen er at det absolutt ikke er enighet i at OpenBSD er den sikreste. Hvis du skal ha en ren firewall, så er det kanskje en fordel at OpenBSD og pf "hører sammen", og nyere PF-versjoner nok sikkert dukker opp raskere i OpenBSD enn i FreeBSD. Skal du ha en server derimot, så er FreeBSD mye greiere å ha med å gjøre. Oppsummeringsvis er det mange som føler: NetBSD - Best støtte for "alternative" platformer. Støttes ikke FreeBSD, så velg NetBSD. OpenBSD - Fokus på sikkerhet, men ikke nødvendigvis sikrere. Godt alternativ for rene firewalls. FreeBSD - Alt annet. Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Skal du kjøre desktop eller server? Lenke til kommentar
alfred97 Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Skal du kjøre desktop eller server? En av hver egentlig, og det er derfor jeg er ute etter informasjon på helt generelt grunnlag. For øvrig, takk til terjeelde for et godt og informativt svar. Hvis man skulle peke ut det svakeste punktet ved hvert av de nevnte operativsystemene, hva ville dere da trukket frem? Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Skal du kjøre desktop eller server? En av hver egentlig, og det er derfor jeg er ute etter informasjon på helt generelt grunnlag. Da vil jeg egentlig anbefale deg FreeBSD til serveren, og PC-BSD til desktop. Hvis man skulle peke ut det svakeste punktet ved hvert av de nevnte operativsystemene, hva ville dere da trukket frem? Når det gjelder svakheter er det vanskelig. Spørs helt hva du skal bruke det til. FreeBSD som desktop har ikke offisielle 64-bits drivere til nVIDIA-kort (men virker greit om du ikke vil ha 3d, tv-out osv). Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Svakheter sett i forhold til linux går i stor grad på hardwarekompatibilitet. FreeBSD er ganske bra her, men har opplevd en del smårusk som ikke har vært noe problem i linux. Du nevner også OpenSolaris. Skal du ha en filserver er dette absolutt noe å vurdere, pga. ZFS. Du har forsåvidt ZFS i FreeBSD også, men du finner nok en litt mer stabil implementasjon i OpenSolaris, samt at det er litt enklere å komme igang med. Til OpenSolaris på desktop får du også tak i 64-bits nVidia-drivere, og ting som flash etc, noe som mangler i BSDene. Vil egentlig bare anbefale deg å prøve litt forskjellig - du bør ihvertfall teste ut både FreeBSD og OpenSolaris. Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 BSD + Generellt stabilt og forutsigbart Kvalitet på drivere (når man først får drivere så fungerer de) - Langt bak Linux i drivere og teknologi Programvare blir pimært utviklet mot Linux (se over) Mangel på pakkesystem for selve OSet Ufri programvare må emuleres (Free har noe native?) Multimedia (Free skal være ok her, men ikke de andre) DRI/3D (se over) Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Langt bak Linux i drivere og teknologi Den synes jeg godt du kan utdype litt. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 BSD + Generellt stabilt og forutsigbart Kvalitet på drivere (når man først får drivere så fungerer de) - Langt bak Linux i drivere og teknologi Programvare blir pimært utviklet mot Linux (se over) Mangel på pakkesystem for selve OSet Ufri programvare må emuleres (Free har noe native?) Multimedia (Free skal være ok her, men ikke de andre) DRI/3D (se over) Emulering av ufri program er lite problematisk på freebsd, og i 8.0 vil den bli enda bedre, FreeBSD har pakkesystem for basesystemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå