Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøretimer i manuell bil uten trening, eller kjøp av bil for å øve på manuell kjøring?


Sisiliee

Anbefalte innlegg

Okei, så nå ønsker jeg meg litt tips fra dere her! Jeg er allerede to år på overtid når det gjelder å ta lappen,og begynner å bli grundig lei av å late som at ting kommer til å skje av seg selv!!

Grunnen til at jeg aldri satte igang med kjøretimer er enkel: Mine foreldre eier kun én bil, og denne er automat. Nå, jeg har ikke lyst til å kjøre opp til automat, og har aldri kjørt manuell i hele mitt liv. Har øvelseskjørt en del, men det er altså bare på denne idiotiske ikke-manuelle bilen. Jeg har heller ikke klart å finne noen som har villet låne bort bilen sin til "øvelseskjøring".. Okay, fair enough!

 

Jeg er selvfølgelig ute etter å få et så billig kort som mulig. Jeg har bestemt meg for at jeg skal begynne å ta kjøretimer i august samme hva som skjer, men er nå interessert i å vite hva som kommer til å bli billigst. Jeg er student og dermed også lut fattig, men jeg skal jobbe meg opp 22.000 i sommerferien som går direkte inn i førerkort-kassa, samt at jeg er i ferd med å søke jobb nå.

Slik jeg ser det har jeg to alternativer:

 

A.) Kjøpe meg en egen, manuell bil og sette i gang med øvelseskjøringen på denne. Bilen må selvfølgelig være jævlig billig, ca. 10.000, og den må også forsikres osv. Alt i alt kan jeg kanskje slippe unna med en bil osv til 15.000, og dermed også ha en bil etter at jeg har fullført oppkjøringen.

 

B.) Drite i å øvelseskjøre med manuell og begynne gir-treningen direkte på trafikkskolen. Dette vil naturligvis føre til flere kjøretimer, som selvfølgelig ikke er billige, og etter å ha tatt kortet vil de ekstra tusenlappene jeg har brukt på å lære meg manuell være forsvunnet da jeg ikke sitter igjen med noe annet enn et kort som viser at jeg har lært meg å kjøre manuell.

 

Så hva ville dere gjort? Hvor mange ekstra kjøretimer tror dere jeg ville måtte ta hvis jeg aldri fikk øvelseskjørt med manuell?

 

På forhånd takk!!!

 

AND; hvis tipset deres er å kjøpe meg bil, tips gjerne også til hvilken bil. Jeg er heelt på jordet når det gjelder slike ting. Vil bare ha en bil som er billig (både i drift og pris) og som går. Trenger ikke være fin, men fordel me varmeapparat og a/c da;p

Endret av Sisiliee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Øvelseskjør med automat, det viktigste er trafikkregler og observasjon. Giring lærer du fort.

Så kan du bruke mer penger på bil etterpå.

Dette varierer veldig fra person til person. Noen sliter veldig lenge med manuell gir, mens andre klarer det nesten med en gang.

 

Du kan jo ta deg en kjøretime og se hvordan det fungerer. Syns du det er veldig vanskelig så kan det jo være at det lønner seg å kjøpe en bil med manuell. Du skal jo sikkert kjøpe deg bil etter du har fått lappen, så hvorfor ikke gjøre det nå, og få et billigere sertifikat?

Lenke til kommentar
Du må nokk ta noen ekstra timer om du ikke har kjørt noe med manuell ja.

Du kommer til å kvele bilen en god del :)

 

Det er jeg ikke i tvil om! Har bestilt meg en kjøretime nå slik at jeg skal få prøve det, og høre derifra hvor mange kjøretimer jeg kommer til å ha behov for.

 

Øvelseskjør med automat, det viktigste er trafikkregler og observasjon. Giring lærer du fort.

Så kan du bruke mer penger på bil etterpå.

Dette varierer veldig fra person til person. Noen sliter veldig lenge med manuell gir, mens andre klarer det nesten med en gang.

 

Du kan jo ta deg en kjøretime og se hvordan det fungerer. Syns du det er veldig vanskelig så kan det jo være at det lønner seg å kjøpe en bil med manuell. Du skal jo sikkert kjøpe deg bil etter du har fått lappen, så hvorfor ikke gjøre det nå, og få et billigere sertifikat?

 

Det var akkurat det jeg lurte på om kom til å lønne seg: ) Har bestilt meg en kjøretime (dobbelttime selvsagt), så får jeg prøvd det og se hvordan det er. Hvis jeg syns det er helt forferdelig ekkelt må jeg begynne å snakke med pappa om å få sette en eventuell bil på hans forsikring!:p Ellers blir jo forsikringa dyrere enn bilen!:O

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke i tvil om! Har bestilt meg en kjøretime nå slik at jeg skal få prøve det, og høre derifra hvor mange kjøretimer jeg kommer til å ha behov for.

 

 

 

hehehe!

Jeg har kjørt MASSE bil, og hadde kjørt MASSE bil før jeg begynte på kjøreopplæring, å da fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha en del timer uansett.. thats life;) hehehe, man må jo uansett ha langkjøring, glattkjøring etc etc.

anbefaler deg uansett å ta 3-4-5 kjøretimer. Bedre det enn å faile på oppkjøringa;)

 

 

lykke til :)

Lenke til kommentar
Det er jeg ikke i tvil om! Har bestilt meg en kjøretime nå slik at jeg skal få prøve det, og høre derifra hvor mange kjøretimer jeg kommer til å ha behov for.

 

 

 

hehehe!

Jeg har kjørt MASSE bil, og hadde kjørt MASSE bil før jeg begynte på kjøreopplæring, å da fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha en del timer uansett.. thats life;) hehehe, man må jo uansett ha langkjøring, glattkjøring etc etc.

anbefaler deg uansett å ta 3-4-5 kjøretimer. Bedre det enn å faile på oppkjøringa;)

 

 

lykke til :)

 

Ja, det er jo et obligatorisk antall kjøretimer en må ha uansett, og jeg regner med å gå langt over denne grensen:P Jeg har klart meg fint med den store automat-bilen vår, men har alltid kviet meg over det at jeg må ut med så mye penger bare fordi mamma og pappa absolutt ikke vil kjøre manuell selv.

Det eneste jeg vet er at jeg kommer til å tjene 22000 i sommer, og at hvis førerkortet blir mye dyrere enn dette kommer det til å bli mye nudler framover:P

Lenke til kommentar
Syns det hørtes smart ut å kjøpe en bil, hvis dette er noe du uansett skal gjøre etter du har tatt lappen.

 

Ja jeg har jo på følelsen at jeg kommer til å kjøpe meg bil i nærmeste framtid uansett. Men hvilke biler er da aktuelle for et slikt formål? (burde jeg startet et nytt emne for dette?:p)

Lenke til kommentar

Det er nok smartest å kjøpe noe billig og lære deg giring på den måten. Jeg tror det ville vært bedre i hvert fall, siden man ikke har noen følelse i det hele tatt av hvordan clutchen tar i lærebiler (grunnet det doble settet med pedaler) i forhold til vanlige biler.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg sto i samme problemstilling for en stund tilbake, alle i familien hadde automat.

Det endte med at jeg fikk tak i en billig mazda 323 gjennom en kompis av min far som har bilbutikk, denne betalte jeg 15 000 for noe jeg tror det var verdt siden man da slipper unna en god del kjøretimer som bare hadde gått med til læring av å gire.

 

Sitter jo også igjen med en bil når man er ferdig så jeg hadde klart gjort det hvis jeg var deg, angrer hvertfall ikke 1 sek på at jeg kjøpte en billig bil til øvelsekjøring...

Lenke til kommentar
Jeg sto i samme problemstilling for en stund tilbake, alle i familien hadde automat.

Det endte med at jeg fikk tak i en billig mazda 323 gjennom en kompis av min far som har bilbutikk, denne betalte jeg 15 000 for noe jeg tror det var verdt siden man da slipper unna en god del kjøretimer som bare hadde gått med til læring av å gire.

 

Sitter jo også igjen med en bil når man er ferdig så jeg hadde klart gjort det hvis jeg var deg, angrer hvertfall ikke 1 sek på at jeg kjøpte en billig bil til øvelsekjøring...

 

Når du sier 15.000, mener du da inkl. omregistrering og forsikring? Jeg kan ikke betale mer enn 15.000 til sammen, det er et absolutt maksimum.. Begynner å tro at sydenturen min faller til grus her:P

Lenke til kommentar

Uansett om du kjøper deg bil eller ikke så vil du tjene på å kjøre uansett om det er automat eller ikke. Giring kan man fort lære seg etterhvert, men det viktigste er å venne seg til trafikken, lære hvordan man skal oppføre seg og sånt. Har man ikke kjørt mye i trafikken samtidig som man skal lære seg å gire kan mange fort bli litt stressa, noe som kan føre til mindre positive situasjoner. Dersom du har kjørt mye i trafikken vil jeg tro at læringsprosessen på giring går fortere enn hvis du skal gjøre begge deler samtidig.

 

Får man tak i en god bil til en rimelig penge vil nok dette være det beste. Man sparer inn noen tusen på kjøretimer og man sitter igjen med en bil når man har fått førerkortet. Når det kommer til økonomi så må du nesten bare se over prioriteringene din en gang til, og om du evnt. kan få jobbet mer i sommerferien.

 

Får du kjøpt deg bil og får øvelseskjørt mye er det ikke noe i veien for at du kan få presset førerkortet ned mot 15-20k kr.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

15 000 du liksom.

 

Langkjøring, oppkjøring, glattkjøring, trafikkalt grunnkurs er jo 15 000 omtrent da...

 

Er sant det at det fysiske, altså å mestre bilen bare er en liten del av det å kjøre bil og det lærer man uansett ganske fort. Men tror alikevell ikke at du får så mye av å kjøre med automat, slik foreldrene dine gjør ting er ikke nødvendigvis slik kjørelæreren vil at du skal gjøre og du må gå gjennom det uansett. Slik var det ihvertfall for meg, jeg hadde kjørt mye med foreldrene mine fra før og kunne det meste av trafikkregler og det tekniske hadde jeg ikke noen problemer med, men alikevel pirket kjørelæreren på det meste. Dvs, for sein blinking, lese trafikken, se trafikkbilde osv. Ikke alt er pirketing da men er mange ting foreldrene dine ikke klarer å lære deg.

 

Kjøp deg bil du ;)

Lenke til kommentar
Var da 15000 for bil det var snakk om, og 22000 til lappen...

 

Jeg brukte ca. 24000 på lappen, og hadde vel nesten bare det obligatoriske...

Det varierer selvsagt i pris hos hvilken kjøreskole man tar det. Jeg ga under 15k kr for lappen min for snart to år siden, og klarer man seg kun med det obligatoriske så klarer man nok ned mot 15k kr i dag også, ihvertfall under 20k kr. Men må man ha et par timer eller en oppkjøring ekstra flyr tusenlappene fort.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Jeg hadde tre kjøretimer i tillegg til det obligatoriske, og klasse B kostet meg totalt ca 16500 kr. Dette var i 2007 da, så jeg vet ikke hvordan prisene er nå.

 

Uansett, om du trener en times tid hver dag på å kjøre manuelt (om du da får tak i en bil med manuell), så skal det sitte temmelig greit etter en uke, maks. Jeg kjører lastebil til daglig, og kveler den fortsatt en gang iblant, så akkurat dét ville jeg ikke bekymret meg for. For ikke å snakke om at jeg kvelte bilen på oppkjøringa til klasse B. Blei litt svett, men det gikk fint da... :p

Lenke til kommentar
Var da 15000 for bil det var snakk om, og 22000 til lappen...

 

Jeg brukte ca. 24000 på lappen, og hadde vel nesten bare det obligatoriske...

Det varierer selvsagt i pris hos hvilken kjøreskole man tar det. Jeg ga under 15k kr for lappen min for snart to år siden, og klarer man seg kun med det obligatoriske så klarer man nok ned mot 15k kr i dag også, ihvertfall under 20k kr. Men må man ha et par timer eller en oppkjøring ekstra flyr tusenlappene fort.

 

Ja, jeg bor på et relativt lite sted også så det blir litt billigere av den grunn. Trafikalt grunnkurs tok jeg da jeg var 15 så de pengene har jeg glemt for lengst, så den trekker jeg like greit fra prisen;p

Jeg kan godt tenke meg å kjøpe meg bil egentlig. Ser for meg at det er litt mindre stressende også å kjøre litt med fattern enn å kjøre med en kjørelærer. Men da vil jeg ikke betale mye for den bilen - jeg er så lite overfladisk som det er mulig å være når det kommer til biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...