Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst]bendelorm på 11 år gammel datter

LarvikMannen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres ut som en umoden grunn til å ikke ta henne til legen? «Hatet» går over og dattera blir kvitt bendelormen.

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=2234

En voksen bendelorm består av et hode, en nakke og en kjede av enkeltdeler (ledd) hvor eggene modnes. Hvert ledd, som kalles et proglottid, har et komplett sett av kjønnsorganer. Avhengig av typen orm, så kan den voksne ormen bestå av hundrevis til tusenvis av proglottider. Proglottidene blir i økende grad velutviklet jo mere man nærmer seg enden av ormen. Når proglottidene modnes, inneholder de en økende mengde egg. Hos noen typer, som Taenia, kan de ytterste leddene brekke av fra resten av ormekroppen, og disse leddene eller eggene de inneholder, passerer ut av kroppen med avføringen. Hos noen typer som Hymenolepiasis, tilbakedannes proglottidene inne i verten slik at bare eggene finnes i avføringen. Hodet til bendelormen, som også betegnes scolex, er utstyrt med sugeanordning, kroker eller groper (avhengig av type orm) som gjør det mulig for ormen å feste seg til tarmveggen til verten.

Finner du ormer, må du til legen for å få medisiner. Det vanligste legemidlet mot bendelorm kalles Vermox®. Kuren varer i tre dager, og den gjentas etter to uker. Hvis flere i familien har tegn på å være smitet, bør hele husstanden behandles samtidig. I tillegg må du/dere innskjerpe noen rutiner slik at ikke andre blir smittet. Det gjelder:

* Nøye vask og renslighet i 2 uker

* Spesielt grundig vask etter toalettbesøk

* Daglig dusj eller bad

* Klippe negler og rense disse grundig

* Hyppig skifte av undertøy, sengetøy, nattøy og håndklær

* Ikke fingre i nese, munn, øyner eller lignende

* Grundig rengjøring av toalett, sengetøy, gulvtepper og lignende.

Det mest effektive midlet mot bendelorm heter praziquantel. Det finnes ikke på markedet i Norge, men kan skaffes på registreringsfritak.

Lenke til kommentar
Kuren varer i tre dager, og den gjentas etter to uker.

I det ligger det jo at det kan ta opptil et par-tre uker å bli kvitt bendelormene, selv om kur nummer to sikkert ofte gis bare for å være på den sikre siden. Men alt dette kan sikkert legen svare mye bedre på.

Stress ned og les. :)

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Unskyld at eg sier dette men virker nesten som om det er deg som har Bendelorm :p

Støtter den.

Dersom du virkelig hadde trodd at dattra har bendelorm, så er ikke dette noe en far burde vurdere i det hele tatt. Få dattra til legen uansett. Utrolig umodent å tro at "hu kommer til å hate deg resten av livet" får det til å bli en problemstilling.

Men virker mer som om du skyver det på dattra/en liksom datter fordi du ikke tør å dra til legen selv. Nicket ditt i seg selv sier at du er født i 89, samt skrivemåten din får deg til å framstå ung og derfor ikke kan ha en 11 år gammel datter... med mindre du var tidlig ute med snabben. Kom deg til lege. Du kommer til å angre dersom du ikke dro, men vil være gla for det når det omsider er over. ;)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Unskyld at eg sier dette men virker nesten som om det er deg som har Bendelorm :p

Støtter den.

Dersom du virkelig hadde trodd at dattra har bendelorm, så er ikke dette noe en far burde vurdere i det hele tatt. Få dattra til legen uansett. Utrolig umodent å tro at "hu kommer til å hate deg resten av livet" får det til å bli en problemstilling.

Men virker mer som om du skyver det på dattra/en liksom datter fordi du ikke tør å dra til legen selv. Nicket ditt i seg selv sier at du er født i 89, samt skrivemåten din får deg til å framstå ung og derfor ikke kan ha en 11 år gammel datter... med mindre du var tidlig ute med snabben. Kom deg til lege. Du kommer til å angre dersom du ikke dro, men vil være gla for det når det omsider er over. ;)

hehe. hun skal til legen nå!! obs er ikke født i 89 men da jeg lagde min doom bruker brukte jeg det. en morsom historie..

Endret av BigFatTony89
Lenke til kommentar
så det jeg lurer på er om man kan fjerne dette manuelt ved f.eks spise lite proteiner i en uke eller noe sånt!

ps. vi har katt

Hilsen en redd og Bekymra FAR.. takk for hjelp

Vermox fåes reseptfri på apoteket, følg bruksanvisningen.

Dette er en såkalt "ass to mouth" problem, så husk: hygiene og "koktmat"

Lenke til kommentar

Hvis datteren din er 11, og du ikke "tørr" å ta henne til legen av frykt for hennes reaksjon - tørr jeg spørre deg hvordan du har tenkt å behandle jenten din som tenåring? Slik jeg ser det er problemet todelt:

1. Du er "redd" for din datters reaksjon

- Som far bør du tørre å stå opp, og ikke la deg styre av en 11 årig datter.

2. Datteren din har bendelorm.

- Hun må tas med til lege og få resept på en riktig kur. Hva som er en riktig kur er det bare behandlende lege som vet.

Lenke til kommentar
Platinumflyer..

En riktigkur er den du få reseptfri på apoteket.

Det skal jeg ikke si for sikkert, men såvidt jeg skjønner ut i fra denne tråden finnes det ulike former for bendelormer og ulike kurer - og jeg tror en lege er den som er best til å vurdere hvilken og hva slags kurs som er mest hensiktsmessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...