OnetroM Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Mitt gamle X1900XT sliter i motvind om dagen og lager artefaktoer og VPU-recover stort sett hele tida. Trenger et nytt skjermkort og ønsker meg et med god kjøleløsning. Har fulgt dårlig med siste året, men er i hovedsak glad i ATI, så HD4850 er vel igrunn en god kandidat. Har kikket litt i prisguiden og funnet noen kandidater, men det er lite brukererfaringer der så jeg håper noen har noen kommentarer. Eller andre forslag. HIS Radeon HD 4850 IceQ 4 512MB - kjøleløsningen avbildet på prisguiden stemmer ikke med bilene i nettbutikkene, men de har til gjengjeld en kjøler som ligner på Zalman-vifte. Noen som kjenner til denne? Blåser i så fall ikke luft ut av kabinettet. Gigabyte Radeon HD 4850 512 MB Zalman - Zalmanvifter får stort sett skryt, holder denne mål? Gigabyte Radeon HD 4850 1 GB Passive - egentlig mer enn jeg hadde tenkt å bruke (1630,-) men er mest bekymra for hvor varmt det blir. Har igrunn et godt ventilert Lian-Li kabinett, så bekymringen er kanskje ubegrunnet. Kabinettviftene vil i så fall blåse litt mer ivrig, de er temperaturstyrt. edit: Mitt aldrende HK har PCI-express 1.0, nye kort har 2.0. Det burde vel gå greit? Mener å huske at det er bakpverkompatibelt.. Endret 23. februar 2009 av Mozze Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Gå for 4850. Bra ytelse, fin pris, stille som graven. Ja det er bakoverkompatibelt. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Gå for 4850. Bra ytelse, fin pris, stille som graven. Er alle 4850 stille som graven? det er altså ingenting å hente ved å gå for kort med 3.parts kjøler eller heat-pipe? Da kan jeg mao kjøpe billigste type Sapphire Radeon HD 4850 Har aldri vært så veldig glad i stock-kjølere, men det er noen år siden forrige skjermkort ble kjøpt.. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Custom kjølere er ofte stillere da. Men er ikke noe jetmotorer de stock-kjølerne. Du kan vel også kjøre det passivt, med en thermalright-ribbe. Sett på en OK 12cm vifte på den, så har du knall-kjøling. Med viftekontroll på det igjen, så har du det beste du får, når det kommer til støy. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Forsåvidt et godt tips, men en Thermaltake-ribbe tipper 500,- + evt vifte. Det er ikke noe stort problem at budsjettprisen tipper 1500,- men jeg hadde håpet å slippe å bruke så mye spenn på det. Kommer vel billigere ut av det med Gigabyte sitt "passive" kort på 1Gb. Er vel mulig å lure på ei vifte der også hvis det skulle bite. Kanskje like greit å gå for det. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Jeg ville gått for det! Er aldri noe problem å smekke på ei vifte. Strips funker lang vei! Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Da er ett stykk passivt HD4850 1Gb bestilt. Stillere blir det vel neppe, men vi får nå se hvor mye mer kabinettviftene må gjøre fremover.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå