Gå til innhold

[løst] "Stillegående" skjermkort til ca1000-1500,-

OnetroM

Anbefalte innlegg

Mitt gamle X1900XT sliter i motvind om dagen og lager artefaktoer og VPU-recover stort sett hele tida. Trenger et nytt skjermkort og ønsker meg et med god kjøleløsning. Har fulgt dårlig med siste året, men er i hovedsak glad i ATI, så HD4850 er vel igrunn en god kandidat.

Har kikket litt i prisguiden og funnet noen kandidater, men det er lite brukererfaringer der så jeg håper noen har noen kommentarer. Eller andre forslag.

HIS Radeon HD 4850 IceQ 4 512MB - kjøleløsningen avbildet på prisguiden stemmer ikke med bilene i nettbutikkene, men de har til gjengjeld en kjøler som ligner på Zalman-vifte. Noen som kjenner til denne? Blåser i så fall ikke luft ut av kabinettet.

Gigabyte Radeon HD 4850 512 MB Zalman - Zalmanvifter får stort sett skryt, holder denne mål?

Gigabyte Radeon HD 4850 1 GB Passive - egentlig mer enn jeg hadde tenkt å bruke (1630,-) men er mest bekymra for hvor varmt det blir. Har igrunn et godt ventilert Lian-Li kabinett, så bekymringen er kanskje ubegrunnet. Kabinettviftene vil i så fall blåse litt mer ivrig, de er temperaturstyrt.

edit: Mitt aldrende HK har PCI-express 1.0, nye kort har 2.0. Det burde vel gå greit? Mener å huske at det er bakpverkompatibelt..

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Custom kjølere er ofte stillere da. Men er ikke noe jetmotorer de stock-kjølerne. Du kan vel også kjøre det passivt, med en thermalright-ribbe.

Sett på en OK 12cm vifte på den, så har du knall-kjøling. Med viftekontroll på det igjen, så har du det beste du får, når det kommer til støy.

Lenke til kommentar

Forsåvidt et godt tips, men en Thermaltake-ribbe tipper 500,- + evt vifte. Det er ikke noe stort problem at budsjettprisen tipper 1500,- men jeg hadde håpet å slippe å bruke så mye spenn på det. Kommer vel billigere ut av det med Gigabyte sitt "passive" kort på 1Gb. Er vel mulig å lure på ei vifte der også hvis det skulle bite. Kanskje like greit å gå for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...