Ekko Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Hvis man eier en bil idag, med la oss si 40% bonus på forsikringen, men har behov for en bil nr 2 i husstanden, hvordan er det da med bonusen på den nye forsikringen? Begynner man på 20%, dvs heltl pånytt? Og hvordan er det om bilen/forikringen står på ektefelle? Endret 23. februar 2009 av Ekko Lenke til kommentar
rublings Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Jeg tror du beholder bonusen din om du skaffer deg en ekstra bil. Om forsikringen står på ektefelle vet jeg ikke noe om hva som skjer, men jeg vil tro de begynner på null (20%). Det er jo snakk om en annen person, mens om du skaffer deg en ekstra bil så er jo det samme sjåføren, derav samme %. Du mister jo ikke prosent om du kjøper ny bil. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Jeg måtte ta til takke med 50% på bil nummer to selv om jeg har 75% på nummer 1. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hmm, tok vel kanskje feil da. Mener at fattern fikk 75% når vi kjøpte bil nr2 i husstanden. Han har kjørt i mange år med 75%, det kan jo være at dette har noe å si? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 I teorien begynner man på 20% på bil nr 2, selv om man har mer på bil nr 1, og tjener opp bonus for hver bil separat. På samme måten får du heller ikke bonustap på begge bilene når du bulker en av de. Det er mulig å flytte bonus mellom bilene, slik at du kan få 50% på begge dersom du har 20 på en og 80 på den andre, men du bør regne på hvilken bil som det er best å ha mest bonus på, og ev. vurdere kun ansvar eller del-kasko på den billigste. I praksis er vel dette litt forhandlingsgrunnlag med selskapet ditt, så du kan vel regne med å få bedre tilbud enn 20% på bil nr 2 dersom du er en "god" kunde. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hmm, tok vel kanskje feil da. Mener at fattern fikk 75% når vi kjøpte bil nr2 i husstanden. Han har kjørt i mange år med 75%, det kan jo være at dette har noe å si? Aner ikke, men jeg hadde i hvert fall 75% på tredje år da jeg tegnet ny forsikring. Mulig det var fordi jeg ikke var hovedbruker av bilen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hmm, tok vel kanskje feil da. Mener at fattern fikk 75% når vi kjøpte bil nr2 i husstanden. Han har kjørt i mange år med 75%, det kan jo være at dette har noe å si? Aner ikke, men jeg hadde i hvert fall 75% på tredje år da jeg tegnet ny forsikring. Mulig det var fordi jeg ikke var hovedbruker av bilen. Da kan det være at bil nr 1 ble justert ned til 75% på første år, og at de årene som ble "tilgode" der ble benyttet for å øke fra 20 til 50 på bil nr 2? Eller har du fortsatt 75% på 3. for bil nr 1. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hmm, tok vel kanskje feil da. Mener at fattern fikk 75% når vi kjøpte bil nr2 i husstanden. Han har kjørt i mange år med 75%, det kan jo være at dette har noe å si? Aner ikke, men jeg hadde i hvert fall 75% på tredje år da jeg tegnet ny forsikring. Mulig det var fordi jeg ikke var hovedbruker av bilen. Da kan det være at bil nr 1 ble justert ned til 75% på første år, og at de årene som ble "tilgode" der ble benyttet for å øke fra 20 til 50 på bil nr 2? Eller har du fortsatt 75% på 3. for bil nr 1. 75% 4. år på nr. 1 nå. Lenke til kommentar
Jon_ Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hadde 70% på den gamle bilen, kjøpte ny bil, fikk flytta 70%en over på den nye bilen, fikk 50% på den gamle. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hadde 70% på den gamle bilen, kjøpte ny bil, fikk flytta 70%en over på den nye bilen, fikk 50% på den gamle. Ja, dette er regelen. Har man 50% eller høyere på bil nr 1, så får man eksakt 50% på bil nr 2. Ved mindre enn 50% bonus på bil nr 1, får man samme bonus på begge bilene. Det er vanlig at den nye bilen er finere enn den gamle. Da er det fornuftig å bytte om, slik at den nye bilen blir bil nr 1 (med høy bonus), og den gamle bil nr 2 (lav bonus). Hvis det er mindre enn 36 måneder siden man hadde bil nr 2, så videreføres bonusen fra denne gamle bilen. Eller reglene over. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Ved litt nærmere gransking så viser det ser at faren min ikke fikk 75% på sin 2. bil, han fikk 50%. Lenke til kommentar
Jon_ Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Ved litt nærmere gransking så viser det ser at faren min ikke fikk 75% på sin 2. bil, han fikk 50%. Mangelen på unntaket som bekrefter regelen Lenke til kommentar
telelasse Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 De gjorde kanskje en feil, men mitt forsikringsselskap, Autotal, ga meg samme bonus på bil nummer 2 som den jeg hadde på bil nummer 1, dvs 75% >6 år. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 For et par år siden kjøpte jeg bil nr 2, og begynte med 50% på den selv om jeg hadde kun 30% på den første... Forsikringsselskapet var If, og jeg var fornøyd Lenke til kommentar
Krishmann. Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Jeg har fasitsvar på dette.. Dette er regelen de fleste forsikringsselskaper praktiserer vedrørende bonus: Utvidelse av motorvognpark- privatpersoner Ved faktisk utvidelse ev motorvognparken kan det på forsikringen av den nye motorvognen gis samme bonus som for tidligere motorvogn, maksimum 50%. Det er en forutsetning at den nye motorvognen registreres på samme eier, eventuelt ektefelle/partner/samboer. Det vil si at dersom du på bil nr1 har 75% bonus, kan du få maks 50% på bil nr2. Har du derimot 40% på bil nr1, kan du maks få 40% på bil nr 2. osv.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå