Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til å finne førstebil

Laktampe

Anbefalte innlegg

Hei

Ja, da er det min tur til å spørre om hjelp til å finne bil. Tok lappen på fredag men mitt midlertidig førerbevis

duger ikke til annet til dopapir akkurat nå da jeg ikke har noe å kjøre med, så da får jeg kjøpe bil.

Bilen jeg ser etter:

-Bruker lite bensin

-Holder lenge

-Ruster ikke bort

-Gjør meg ikke til ketchup om jeg kræsjer

-Generelt være en ok bil med lite utgifter

-En pris på rundt 15-30k (30k er maks)

Må legge til at jeg ikke vil ha en stasjonsvogn. Bilen vil bli mest brukt på korte strekninger og vil bli brukt hver dag.

Om du kommer med forslag hadde det vært fint om du kunne legge til en begrunnelse.

Takker for alle svar!

Endret av Crom-Ag3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, hvor bor du og hvor kan du evt hente bilen? Finn.no er et fint sted å se.. fin en du liker, så tar du med en mekaniker for å se på bilen.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16260003

her er f. eks en i bergensområdet. ikke spesielt billig i drift men den er stor nok til ikke å bli ketsjup

Kjøpte selv en polo for en måned siden, liten pinglebil men går som en klokke og ekstremt billig i drift.

Audi 80 er en fin bil - stabil, kraftfull men også en bil utenfor økonomiklassen.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16379646

Ellers en litt mindre bil som er litt mer billig i drift

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16430210

For å oppsummere så må du først se litt på finn etter noen biler du liker.. jo mindre de er er de ofte billigere i drift.

For all del, ikke kjøp en så billig bruktbil med 4WD for den har en tendens til å ryke. Ta med en mekaniker fordi det kan være fint å få sjekket understell, bremser, evt registerreim (som er dyrt når den ryker)

Bilmerker som er pålitelige er:

Toyota Carina

VW Golf (under 150 000 km)

Ford Mondeo

Subaru Legacy

VW Polo (under 150 000 km)

Toyota Corolla

Nissan primera (under 200 000 km)

Og en del andre som jeg ikke orker å nevne (google)

Jeg bare forteller deg det en mekaniker i familien sa til meg når jeg skulle kjøpe bil. Det hjelper veldig å ha en med. Jeg så på 5 biler som var søppel i forhold til den jeg kjøpte og de skulle faktisk ha mer for den. Også lurt å sjekke forsikringspriser på bilene du vurderer. Ta deg en tur på finn og se.

Kjøpte selv konebil pga økonomi og etter å ha kjørt 4000 km på en måned uten feil så har jeg kanskje brukt 2000 på bensin.

Lenke til kommentar

Har sett rundt på finn men visste ikke hvilke biler som var anbefalt, nå har jeg i hvertfall noe å gå etter :)

Jeg tar med meg mekaniker ja, fort gjort å bli lurt tenker jeg.

Bor i Akershus forresten.

Endret av Crom-Ag3
Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon, har riktignok ikke lappen enda.

Tror valget faller på en Toyota Corolla 98mod da jeg kan få den billig av mamma. Veldig driftsikker bil som bruker lite bensin, ser helt ok ut og har både abs bremser og airbag. Driftsikker er det Toyotaene er mest kjent for, bedre biler er vanskelig og finne når det kommer til kvalitet og driftsikkerhet! Så, en Toyota Corolla et et godt valg, dog ikke sikker på hva man får av de til under 30k. Det er også litt kjedelige biler med små motorer.

Lenke til kommentar

Vi har opplevd samme "feil" med de mondeoene vi har hatt.

Hele bilen rister ved høy fart, bare å få framhjulene balansert mener jeg det var.

Låsene kuker seg til. slutter å virke, låser seg selv og lignende.

Sprø plast, sprekker veldig lett.

Plasten over beltet faller av og er vanskelig å få skikkelig på igjen.

Men ellers greie biler.

Lenke til kommentar

Hmm.. min var helt nede på 44.plass på ene lista der (Focus)

Og , mulig det er et Ford problem, sentrallås o.l. er en historie for seg selv.

Låser seg opp, igjen, låser bare ene døra. Må låse fra passasjerside. Mye rart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...