Sokkalf™ Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Dette betyr vel at vi vil faa en del solide oppdateringer i tiden som kommer? Mer arbeidskraft paa 1 prosjekt er jo bare positivt. Tja, det er jo noe som heter "jo flere kokker, jo mere søl" også. Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Slettet av brukeren Endret 6. mars 2009 av omaha Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) En link i ordet Compiz til wikipedia eller prosjektsiden er alt man trenger for de som klager på "manglende forklaring". Jeg synes bildet var veldig forklarende eller hur? Ellers godt å se at det ikke bare er kaos i dette miljøet. Det er slike stadige forgreninger jeg synes blir litt demotiverende. Windows har ellers i mange, mange år hatt "virtual desktop" funksjonalitet via 3. part programmer. Så hvorfor dette skal være så "genialt" i 2009 som enkelte i tråden hevder, forstår jeg ikke. Endret 23. februar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
naits150 Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Har lastet ned programmer som lager flere skrivebordsmiljøer i win. Men det kan ikke måle seg med compiz! Funksjonalitet og design er stikkordet:) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Det er akkurat det jeg er ute etter, konseptet er ikke nytt eller genialt. Det er 3D aspektet som gjør Compiz gøyalt. Det er vel heller ikke unikt på funksjonalitet? Endret 23. februar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Compiz har jo i bunn og grunn ikke noe med selve konseptet om "virtual desktops" å gjøre. Dette er funksjonalitet som har vært tilgjengelig i de fleste skrivebordsmiljøer på *nix i mange år allerede (ihvertfall når jeg først begynte å sysle med linux - for 12 år siden snart). Som Theo343 sier - det er 3D-aspektet som er oppsiktsvekkende her. Personlig syns jeg nytteverdien er begrenset, men man blir jo ikke mindre produktiv heller (om man ikke lar seg blende av eye-candy, da ) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 3D Perspektivet har også kanskje en funksjonell nytteverdi om det gjør at man får bedre oversikt. Så gjenstår det å se om det gjør deg mer produktiv. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Windows har ellers i mange, mange år hatt "virtual desktop" funksjonalitet via 3. part programmer. Så hvorfor dette skal være så "genialt" i 2009 som enkelte i tråden hevder, forstår jeg ikke. Ingen har vel påstått at virtuelle desktoper er state of the art i 2009. Dette var heller ikke funksjonalitet som kom inn med compiz. Faktisk går det lenger tilbake enn både KDE, GNOME og alle moderne skrivebordsmiljø til *nix. Selv satt jeg hyppig og jobbet med virtuelle desktoper i fvwm på Linux- og Solarismaskiner på 90-tallet. Det nye med compiz er hovedsakelig 3d-effektene + litt ekstra funksjonalitet som er kjekt, bl.a. muligheten til å kjapt forminske alle vinduer slik at man lettere finner igjen riktig vindu (utrolig praktisk hvis man har ørten programmer åpne samtidig). I tillegg er jo dette funksjonalitet som er inkludert i distroene, i motsetning til Windows hvor man trenger tredjepartsprogrammer selv om man bare er ute etter helt grunnleggende virtuelle desktoper. Men compiz har også sin pris, og kan føre til drastisk reduksjon i grafikkytelse, avhengig av hva slags gpu og driver en kjører. Derfor bruker jeg ofte ikke compiz, spesielt på svake PCer. Litt på samme måte er det og med Vista og DWM, som også har kompatibilitsproblemer med enkelte programmer, slik at DWM (Aero) må midlertidig deaktiveres. Endret 23. februar 2009 av Langbein Lenke til kommentar
uggabugga Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Muligheten til å sette fyr på desktoppen med "flames" letter iaffall litt på trykket av og til. LinuxMint m. CompizFusion. Eyecandy er topp! Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Ellers godt å se at det ikke bare er kaos i dette miljøet. Det er slike stadige forgreninger jeg synes blir litt demotiverende. Windows har ellers i mange, mange år hatt "virtual desktop" funksjonalitet via 3. part programmer. Jeg har enda til gode å finne et godt alternativ. Nå bruker jeg Vista/XP Virtual Desktop Manager, men man ser tydelig at vinduene "spretter" opp når man bytter skrivebord, det går tregt til vanlig, uholdbart tregt under tung last og hvis programmet kræsjer så er vinduet tapt. Heller ikke alle program er helt enige i hvilket skrivebord de skal bruke når de skal vise en meldingsboks. Endret 23. februar 2009 av Manuel Lenke til kommentar
istid Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Til dere som sier at apple og windows kommer til å "finne opp" dette .. OSX har da brukt snurre effekten (som virker som det mest fantastiske med Compiz) for å bytte mellom innloggede brukere i flere år.. MEN .. jeg skal ikke si at det var apple som var først da.. Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Bling, bling. Ser fremdeles ikke poenget Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Bling, bling. Ser fremdeles ikke poenget Draco har ikke Compiz-fusion inne som standard asså? Syns compiz er greit nok, men er mest ut etter vindusdekoren i emerald. For min del har ikke produktiviteten blitt bedre med flere destop-flater eller 3deffekter. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Men hva er Compiz? Artikkelen forklarer hva open source er men ikke hva dette programmet går ut på. *klø seg i hodet* Mye rart på artikkelfronten på tiden... Et par av de bedre klippene jeg har sett for å vise både produktive løsnigner og desktopeffekter er dette klippet, men de er snart et snart et år gamle, så ikke helt oppdaterte: Se filmen hos Youtube Se filmen hos Youtube For de som liker cubeeffekten og ha flere skrivebord har Windows noe lignende programvare som kan lastes ned, men ser ut til å først og fremst legge vekt på å ha flere skrivebord og hånteringen av disse, finnes klipp av disse i den liberale screenshot/desktopmod-tråden under desktopeffektvideoerspoileren. Lenke til kommentar
onkelRoar Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Men hva er Compiz? Artikkelen forklarer hva open source er men ikke hva dette programmet går ut på. *klø seg i hodet* Mye rart på artikkelfronten på tiden... Helt enig. Kunne vært -veldig- greit å skrevet hva Compiz faktisk er også! Få opp kvaliteten på artiklene igjen hw! Er det virkelig nødvendig at jeg skriver hva compiz er i hver eneste compiz artikkel? Skal huske på det i fremtidige artikler EDIT: September leif fikset Nei, det er ikke nødvendig. Ikke fø dem opp som noen gjøkalver, no får dem jaggu klare å finne ut selv å. Lenke til kommentar
j0lly Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Noen som har testet Compiz 0.8 + Kde 4.2? Stabilt og kjappt? Eller er det like greit å vente på Compiz ~1.0 + KDE ~4.5... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Joda, artig med masse effekter, men ser ikke helt det brukervennlige eller produktive aspektet i det, utover at det er fancy. Ikke at det er noe galt i at noe er fancy altså, men å påstå at alle disse effektene gir noe særlig bedre produktivitet blir litt søkt. Så vidt jeg kan se i hvert fall, det er i sannferdighetens navn en stund siden jeg lekte med Compiz. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Er det mulig å benytte Compiz uten KDE eller Gnome? Har ikke funnet noen måte å starte Compiz på via xinitrc. Ørjan... Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Joda, artig med masse effekter, men ser ikke helt det brukervennlige eller produktive aspektet i det, utover at det er fancy. Ikke at det er noe galt i at noe er fancy altså, men å påstå at alle disse effektene gir noe særlig bedre produktivitet blir litt søkt. Så vidt jeg kan se i hvert fall, det er i sannferdighetens navn en stund siden jeg lekte med Compiz. Vel, det ser bedre ut og er enklere å bytte mellom vindu, kuben har jeg ikke særlig til overs for når det gjelder effektivitet. Men, når det gjelder muligheten til å "soome tilbake" og få opp alle desktoppene dine (jeg bruker å ha 4 oppe samtidig) for å dra programmer imellom, eventuelt se på programmer, sjekke tekst ol. mens jeg skriver ned ting i andre vindu, så synes jeg dette øker min produktivitet, nå skal jeg ikke si at jeg leker så fryktelig mye med Compiz, jeg har det mest fordi det ser pent ut og er ett greit verktøy for meg som jeg liker å bruke. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Jeg synest det er litt morsomt å bruke begrepet "ferdig" om noe som ikke har nådd versjon 1.0 enda . Når det skal være sagt så er det jo mye som kalles 1.0 uten å være ferdig også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå