Flylow Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Ønsker tips/erfaringer til GPS for bruk på fjellet, sommer som vinter. Jeg har ikke behov for stor skjerm med kart, men enkel GPS for å kunne se posisjon, høyde, fart og ikke minst muligheten til å spore ruten/legge inn i f.eks. google maps når jeg er tilbake i stua. Fordel hvis den tåler en støyt og at programvaren fungerer med mac. Har såvidt snus på Garmin Foretrex 101, noen som har erfaring/synspunkter til den? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Nå kjenner jeg ikke ForeTrex-serien, men har veldig god erfaring med eTrex-serien. Fås fra under 1000-lappen i Norge. Dersom du vil ha kun en enkel liten sak, vil vel Garmins "lille gule" være grei: http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q...100151;r:kelkoo (Mimre, dette var min første GPS-mottaker) Det følger ikke med kabler til denne, men de finner du billig her: http://www.gilsson.com/garmin_gps/cables/epc.htm Dersom du vil gå litt (ok, en del) opp i pris (og fortsatt holde deg til Garmin), så er jo Garmins ubetingete suksess GPSMap 60CSx. http://www.malfix.no/ Malfix selger denne billig (last ned .pdf-filen, her er siste pris kr 3.250,-). Jada, jeg er Garmin fanboy, men så finnes det jo ikke andre fornuftige merker heller da.. Lenke til kommentar
asbhegge Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Jada, jeg er Garmin fanboy, men så finnes det jo ikke andre fornuftige merker heller da.. Du er ikke alene om det men det gjelder kun gps til friluft. På landeveien er det TomTom som gjelder Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 TV2 hjelper deg har nettopp hatt en test av bærbare GPS-er. Her er resultatet. (Men det er mange modeller som ikke er med i testen.) Lenke til kommentar
Flylow Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Takk for svar så langt. Har sett nærmere på eTrex Legend hcx, tror den kan dekke behovet mitt. Jfr. spesifikasjonene har den 10 000 sporloggingspunkter. Jeg går utifra at dette da betyr at den kan logge ruten man rusler? Det høres ut som 10 000 punkter er mer enn nok, men hvor ofte logger den? Dette kan kanskje settes opp på enheten eller er det automatisk? Og da er det enkelt å eksportere disse dataene til eksempelvis google maps, eller andre applikasjoner? Og hvordan er det med fri sikt til satelittene? Kan enheten ligge øverst i sekken/jakkelommen og fortsatt spore? Ser at de siste spørsmålene kanskje ble litt utenfor emnet, men relevant for en uten erfaring med gps.. Endret 24. februar 2009 av Flylow Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 I utgangspunktet setter enheten et loggepunkt for hver "event". Altså, skifter du kurs, blir det et "trackpoint", øker/senker du farten blir det et nytt loggepunkt osv. Enheten logger (utenom batterisparemodus, som er noe tull iallefall) posisjonen hvert sekund, og vil utfra fart/kursendring "vurdere" om det trengs et loggepunkt. 10.000 loggepunkter holder i flere dager ved "normal" bruk som det heter på fint. Er usikker på eTrex Legend HCx, men hvis den gjør som 60CSx'en, så skriver den en .gpx-fil pr dag med sporlogg. Det betyr at med et 2GB kort, så skal du spasere ganske mange ganger rundt jorden før det blir fullt. HCx-enheten har SirfStar-III chipset, og den er veldig følsom, slik at GPSm'en godt kan ligge i jakkelomma uten å miste signalet eller "fixen" som vi sier. Jeg har min 60CSx ofte på innomhus hjemme (for opp/nedlasting osv), og den finner somregel nok satellitter "midt inne" i huset til å få "fix". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå