cruzader Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 tenkte lage meg en makeshift harddisk boks siden jeg mangler litt plass i filservern sin boks, synest da plexi virker som et fancy matriale og lage den i men har null erfaring med plexiglass. når jeg skal kutte,borre,lime etc "oppfører" plexi seg som tre og kan bruke en standard tresag/hullbor for tre? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Har aldri prøvd å borre i plexi, men hvis du vil være på den sikre siden, finnes det flis/glassbor. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Grovt sett ja. Bare ikke få for stor fart på blad og slikt, da smelter plexien og sveiser seg sammen igjen. Lim er litt mer tull med, men det er jo bare å teste limen du tenker å bruke på en bit avkapp først. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 laget ei enkel skisse, vinner nok ingen designpriser men får frem tanken jeg hadde. er jo egentlig bare enkel kutting av bitene men viftene er nesten litt avhengie av hull, har hullbor for tre men blir den varmen da. de maskinene for kutting av metalrør spruter på veske mot varmen, montro om vann på plexi gir ca samme effekt. 2x 92mm vifter bak diskene for lufting og litt klarering mellom hver disk. men usikker hvordan lage enden med kabler etc, ei enkel dør med magneter i hvert hjørne hadde vell vært ganske enkelt egentlig, evnt en tapp eller 2 så ikke den kan skli ned. Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Hei. plexiglass er ett "merke" navn for acrylglass. Du kan skjære idet med fintannet sagblad. Men med lav hastighet. Pass på tempraturen. Det er ett veldig lett matriale å jobbe med. Du kan også borre, frese, gjenge og bøye acrylglass. (Bruk varmlufts pistol, varm og bøy) Du får det som helt gjennomsikti, røk farget eller tett farge. Pesonlig så pleier jeg å bruke metall verktøy til å bearbeide acrylglass. Dette fordi de har finere tanning enn tre verktøy. Men bruker selvsagt lav hastighet for å unngå smelting av kutt kanter. Om du til slutt polere kantene så får du ett svært fint resultat. (Spessiel polering for acryl.) For å lime acryl så bør du bruke spesial lim for acryl. Selv så pleier jeg og gjenge opp å skru platene sammen. Dette er noen plast typerr du kan bruke: Axpet, Celmar, Forex, Gepax, Geracryl, Kryoclim, Lexan, Noryl, Plexiglas, Repsol, Tygaflor, VarioLine, Vivak. Lykke til. Endret 28. februar 2009 av The_Saint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå