Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

One night stand-forsikring for gutta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
La menn avgjøre selv om de ønsker å betale barnebidrag. Staten kan alltids kompansere.

 

Veldig mange vil nok ikke, hvis det var valgfritt. Jeg hadde valgt å kjøpe mer til ungen selv i hvert fall, og gi mindre som moren kunne disponere.

 

Man ser jo for seg at pengene går til mye annet enn hva barnet har noe utbytte av også.

 

Det er i mange tilfeller snakk om 1500 kroner i mnd for et barn.Du tar kraftig feil dersom du tror at mora kan dra på vill klesshopping for pengene du betaler i bidrag for ungen deres ;)

 

Det første året koster en baby ca 50.000 kroner. Far betaler 1800 i bidrag. See??

 

Jeg trodde barnebidrag gjerne ble regnet ut som en prosent av inntekt, muligens med noen begrensninger. Beløpet for hvor mye en unge koster er forresten høyst veiledende, selv om det kan gi en viss indikasjon på hva kostnadene vil komme på.

 

La oss ta et eksempel. Skulle jeg betalt 1500 kroner i måneden hvis jeg hadde en årsinntekt på 1 mill?

Lenke til kommentar
La oss ta et eksempel. Skulle jeg betalt 1500 kroner i måneden hvis jeg hadde en årsinntekt på 1 mill?

 

Niks. Da kan du risikere å måtte punge ut med nærmere 3000 kroner i måneden faktisk .

 

Jeg trodde kanskje det var enda mer, men uansett så begynner det å bli flere tusenlapper i måneden og større sjanse for at noe vil bli brukt på annet enn ungen.

 

3000 kroner + barnetrygd + den andres andel er mye penger på et barn, vil jeg anta :)

 

Den som har ungen annenhver helg og gjerne én hverdag har også sine kostnader. Vil da utgjøre ca en tredjedel av måneden.

Lenke til kommentar

Her var det snakk om 2-3 netter i mnd. I mitt hode tilsvarer ikke det annenhver helg og en hverdag. Dersom man ikke vil gi mor penger kan man jo bare ha mer samvær med barnet :)

 

4-8 netter i mnd vil med en årsinntekt på 1 millione gi et bidrag på 2242 kroner mnd.

 

Det har man råd til dersom man tjener en million !

 

En mer normal inntekt på 390.000 og med 4-8 netter samvær i mnd gir et bidrag på kroner 1404 kroner forresten.

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar
Kostnaden for ham blir jo den samme som for en kvinne som tar abort, altså kun emosjonell og psykisk, inkl. risk for anger, traumer osv.

Det synes jeg nå var et noe ullent svar. Det jeg fisket etter var nyansene. Hvilken emosjonell eller psykisk belastning fra mannens side kan sammenlignes med det å ta et liv?

Nå er det "å ta et liv" et syn som absolutt ikke alle deler med deg.

Vel, i tilfellet en reell abort, så blir jo livet tatt også for faren. Folk diskuterer alltid som om abort er en sånn voldsom belastning for kvinnen, men omtrent bare en lettelse for mannen. Det er ikke slik, det kan være minst like tungt for mannen, særlig om han ikke er enig i at aborten utføres.

 

Det har man råd til dersom man tjener en million !

Beløpet er en uvesentlig, perifer faktor i denne debatten. Spm. er om han skal betale i det hele tatt, dersom han har sagt ifra innen abortfristen at han ikke ønsker noe som helst med barnet eller deg å gjøre.

Fraskrive seg alt ansvar mao, slik du kan gjøre, ved å ta abort.

 

.. kan man jo bare ha mer samvær med barnet :)

Nå fins det endel alenemødre der ute som helst vil nekte faren samvær i det hele tatt. Skal de likevel motta bidrag fra ham? For hva?

Endret av toth
Lenke til kommentar
Jeg mener gutta bør ha mulighet til å signere ONS-forsikring

Denne forsikringen finnes allerede, og kalles kondom.

 

Ditto!

 

I ONS'er og lignende bør man både utfra egne hensyn og motpartens hensyn alltid bruke kondom. Ikke bare på grunn av dette med graviditet, kanskje mest på grunn av kjønnssykdommer.

 

I romanser, intimt bekjentskap over lengre tid og parforhold *kan* ting stille seg litt annerledes, da man etablerer et tillitsforhold og man kan ofte også regne med p-piller i betraktningen.

 

Det er vel egentlig det eneste som trengs å sies. :cool:

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar
Her var det snakk om 2-3 netter i mnd. I mitt hode tilsvarer ikke det annenhver helg og en hverdag. Dersom man ikke vil gi mor penger kan man jo bare ha mer samvær med barnet :)

 

4-8 netter i mnd vil med en årsinntekt på 1 millione gi et bidrag på 2242 kroner mnd.

 

Det har man råd til dersom man tjener en million !

 

En mer normal inntekt på 390.000 og med 4-8 netter samvær i mnd gir et bidrag på kroner 1404 kroner forresten.

 

Det var først snakk om 2-4 netter i mnd (fryktelig lite) da du endret. Har ikke noe med hva man har råd til, men hvem sine goder man har lyst til å finansiere.

 

Hvor mye er barnetrygden på? Hadde vært greit å få inn i regnestykket.

Endret av Kloever_2
Lenke til kommentar
Innenfor fristen :!:

Hva/hvem er det du kommenterer, og hva ler du av?

At man må gjennomføre formell abort innen fristen for reell abort? Ser ikke humoren i det, det er veldig kjedelig for deg om ikke du kan ta mannens posisjon i betraktning i det hele tatt før du må ta din beslutning.

Lenke til kommentar
Kan jo prøve med to eller flere kondomer da :p

Dette var sikkert ikkje seriøst, men for ordens skyld er det vært å nemne at å bruke meir en ein kondom faktisk aukar risikoen for uønska graviditet.

 

 

 

Anyways, egentlig så kokar dette ned til ansvar for sine handlingar, men skal du gi noke så må du få noke igjen også.

I utganspunktet så burde mannen ha to forskjellige valg:

1) Kaste pengar på problemet. Om mannen ikkje ønsker kontakt med barnet eller mora så kunne han fått eit alternativ om å betale minst 100% av dei faktiske kostnadane.

eller

2) Kreve delt omsorg (50%) for barnet og sleppe å betale barnebidrag.

 

 

Sjølvsagt er ikkje verkelegheita så svart/kvit så enkelte justeringar må gjerast underveis (f.eks er det vanskelig for en aleinepappa å ha ansvaret for eit spebarn så der må det nok være ei overgansperiode der han betalar bidrag fyrst og så tar over 50% av omsorgen etterkvart).

 

 

 

Det største problemet med dagens lovverk er at faren kan risikere å måtte betale barnebidrag i tillegg til at han ikkje får sjå barnet. Å bli tvungen til å betale barnebidrag utan og eingong få ta del i gledane med å ha barn er veldig urettferdig.

 

Eg ser ikkje noke poeng i å ha ei lov som gir mannen valget om å stikke av samtidig som kvinna må ta valget om abort eller det økonomiske ansvaret for eit barn aleine. Men det burde ikkje være lov for kvinna å få i pose og i sekk, der mannen ikkje får noke.

Lenke til kommentar
Hvor mye er barnetrygden på? Hadde vært greit å få inn i regnestykket.

 

970 kroner i mnd er den ordinære barnetrygden på :)

 

For enslig forsørger med småbarn (under 3 år) gis et tillegg på 660 kroner.

 

Totalt 1630 kroner

 

edit: til deg ovenfor. Både særkullsbarn (eller ONSungen som du kaller den) og den nye ungen har like mye krav på arv :) Gjelder uansett om du er styrtrik, eller om det er et billig rekkehus som skal fordeles etter din død.

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar
Nå er det "å ta et liv" et syn som absolutt ikke alle deler med deg.

Vel, i tilfellet en reell abort, så blir jo livet tatt også for faren. Folk diskuterer alltid som om abort er en sånn voldsom belastning for kvinnen, men omtrent bare en lettelse for mannen. Det er ikke slik, det kan være minst like tungt for mannen, særlig om han ikke er enig i at aborten utføres.

Jeg tror ikke jenta som står ovenfor valget om abort vil finne noen trøst i at du ikke synes det er så ille.

 

Jeg er fullt klar over at det også kan være tungt for mannen, men kvinnen er den som har det siste ordet. Det er mye makt, men minst like mye ansvar. Det du foreslår å gi mannen er en enkel utvei - en ansvarsfraskrivelse. Kvinnen kan ikke fraskrive seg ansvaret, men har bare to muligheter: Å påta seg ansvaret for et barn, eller å være ansvarlig for å ha tatt et liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...