Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trenger hjelp med overclocking av i7 920!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte for noen dager siden dette fra komplett:

Intel Core? i7 Quad Processor i7-920

4,8GT/sec, 8MB, Boxed

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7

Gigabyte GA-EX58-UD3R, X58, Socket-1366

CrossFireX, DDR3, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2

Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan

Socket 1366, 19,8 dBA

Jeg hadde en del problemer med kjøling i starten, men har omsider fått varmen på cpuen ned til rundt 37c på idle, og 57 på load. Ikke egentlig det jeg hadde forventet, men jeg suspecter dårlig kontakt mellom heatsinken og cpuen, men det er en annen sak.

Til spørsmålet. Jeg lurer på om noen har overclocket denne cpuen med samme deler som meg, og i så fall, hvilke voltages og annet, brukte dere? (Jeg tar gjerne imot tips fra noen med kunnskap om overclocking generelt, som ikke nødvendigvis har mitt oppsett.) Jeg håper på å få den til 4ghz, men kan være jeg må senke den pga. varme, men det er noe jeg tar der og da.

Jeg begynner å bli ganske sliten av å prøve ut forskjellige metoder, og har hittil ikke fått den inn i Windows, men vanligvis forbi POST. Har holdt på i ca 3 dager nå, og begynner å bli desperat. Håper noen kan hjelpe!

På forhånd, Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for linken. Kjører stabilt nå på 3.5ghz, 5 minutter inn. Skal la den stå på i natt. Hvis alt er fint til jeg står opp, skal jeg gjøre litt mer research, og håper jeg får den til noe mellom 3.8-4ghz.

Håper så sinnsykt at ikke pcen crasher.. Er så vilt nervepirrende greier det her. Tempen ligger forøvrig på litt under 75c for nå.

Bare ett spørsmål, uncore voltage. Er det QPI/VTT Voltage?

Endret av Kwante
Lenke til kommentar
uncore voltage. Er det QPI/VTT Voltage

Ja.

Som du ser senker du cpu multi og minnemulti ( og justerer det som skal være paralellt med disse verdiene) og øker bclk til du ikke booter så øker volt og bclk til du finner en maks bclk.

Og da øker du cpu multi 1 og 1til du ikke booter og deretter 1 og 1 med mer volt til du ikke boter/eller temp er høy.

Da har du funnet maks cpu klokk.

Rammen må stå lav mens du klokker cpu da den øker frekvens etter bclk.

Hvilken metode brukte du? Ht på?

Slått av speedstep?

Med den kjøleren skulle du hatt ca 55-65C kanskje litt høy volt ja.

Det er mange som har din hardware, her kan de poste sine settings, noe de har gjort flere steder og du kan ha noe som iallefall burde være 95% rett.

Endret av War
Lenke til kommentar

Aha.. Ja, bruker HT, alle andre performance gain saker slått av.

Ja, det frustrerer meg en del av kjøleren ikke kjøler bedre.. Brukte tross alt 800kr på den.. Problemet er sannsynligvis at det er dårlig kontakt mellom heatsinken og cpuen.. har prøvd å legge på thermal paste 4 ganger, siste gang har vært den beste, men det er fortsatt for varmt. Når jeg tar av heatsinken, så ser jeg at mye av heatsinken ikke har fått noe thermal paste på seg... Produksjonsfeil?

En annen ting jeg bør si er at det virker som om heatsinken har fått et støt eller noe under pakking, for det er et bittelite hakk på flaten som treffer cpuen. Jeg stusset over dette når jeg åpnet kjøleren, men tenkte ikke noe særlig om det. I ettertid har jeg lest at selv miniatyrpartikler kan ødelegge varmeoverføringen, så jeg begynner å tenke litt på det hakket. Jeg vil si hakket ikke er noe større enn en litt tykk nål, ca 1mm dyp. Kan dette påvirke varmen?

Jeg tenker at jeg bør få ordnet opp i varmeproblemet før jeg gjør noe mer overclocking. Jeg vil ikke ha cpuen over 80 grader på load.

Endret av Kwante
Lenke til kommentar

Det er en skandale ja, det skal være så flatt som mulig på cpu og kjøler.

Her kjøper man 600-800-1000-1200-(evt 1500) sandpapir og sliper produktene pga man ikke er fornøyd med overflaten.

Jeg har samme kjøler, klokket til 4,0 100% load nå i 8t temp 58,59,60,61

I den store Ic7 tråden er det nå på de siste 2-3 sidene masse info om sliping. Det er lett og tar 2 min.

Direktelenke

Endret av War
Lenke til kommentar

hmm, det jeg tenkte meg var at motherboard festet er somehow for stort, så jeg ikke får fått hele flaten på.. Men, det høres sannsynlig ut det du sier.. Fortsatt, tanken på å fysisk slipe ned cpu og heatsink høres skummelt ut..

Lenke til kommentar

Cpu, ja garantien ryker.

Kjøleren er grei.

Man taper sandpapiret på et bord og drar kjøleren opp og ned med dens egen vekt på finere og finere papir.

Vil man ungå dette og kjøleren har en bulk så kan du sende den inn og få ny. Smør supertynnt lag pasta på noe flatt og sett kjøleren oppå og ta bildet av avtrykket

Lenke til kommentar

Det er fristende.. Jeg skal huske det.. Men for nå tror jeg at jeg bare skal ringe komplett og spørre om jeg får returnert vifta.. Tror du jeg trenger å kjøre ned overclockingen fra 3.5ghz hvis jeg bruker stock cooleren mens jeg venter på den nye kjøleren?

Lenke til kommentar

Hmm ok, burde vel returnere den da.. Kanskje jeg er heldig og får en flatere heatsink også.. hvis det er det som er problemet.. og så klart slipper jeg et hakk i den. Begynner å bli mektig lei av å returnere ting til komplett nå.. har gjort det med 2 forskjellige ram brikker, en PSU, og nå denne.

Tror du forresten at hvis jeg sliter litt med varme med stock viften, så kan det hjelpe å ha kabinettet åpent inntil jeg får den nye kjøleren?

Lenke til kommentar

Joda, men for å si det sånn, det er mer enn det den kjøleren jeg har nå gjør.. Vi snakker 40% eller noe her. +hakket.

Har forresten sendt returforespørsel, jeg har jo også alt utstyr og pakning som fulgte med, så det er store sjanser for at jeg får en ny en. Hvis denne fortsatt kjøler for lite, da skal jeg vurdere lapping.

Endret av Kwante
Lenke til kommentar

Update: Jeg har fått returnummer, og sender heatsinken i morgen.. Det går greit med stock cooleren så langt.. den holder seg på 1-2 grader mer enn noctua'en. 82ish grader på full load 3.5ghz

Satt en vifte rett på cpuen (en sånn normal bordvifte), og det tok ned varmen på rundt 3-4 grader.. Kan fint leve med det til jeg får den nye heatsinken.. Som forhåpentligvis faktisk funker.. det virker forresten som om heatsinken er ganske rett, men som sagt, den har et hakk i seg.. Cpuen derimot kan jeg til og med se med øyet mitt at er bøyd.. Kan se noen små linjer langs kanten

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jada. Da har jeg fått den nye viften.. Alt er som før.. Så da har det ikke noe med viften å gjøre.. Da kan det bare være cpuen som er vaglete eller noe. bahhh....

Jeg overclocker til 3.5ghz, og holder den der.. Orker ikke mer av det her. Får heller vurdere å lappe cpuen om en stund når jeg trenger mer styrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...