Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bor i en Usunn leilighet

Vidar Busk

Anbefalte innlegg

Ta kontakt med servicetorget/sentralbordet i din kommune. De kan nok kanskje hjelpe deg til rett avdeling(mest sannsynlig byggteknisk avdeling. Dersom de kommer og sjekker leiligheten så bør du også være forberedt på at de kan forby huseier å leie ut leiligheten. Dersom det kun er snakk om sopp/mugg så vil det bli gitt frister som utleier må følge. Dersom disse ikke blir fulgt(han er jo tross alt fagmann ;) ) så kan de forby utleier å leie ut leiligheten. Dersom de derimot finner andre feil som for eks byggtekniske feil som utgjør en umiddelbar risiko(rømmingsveier er veldig vanlig) så kan de derimot stenge av boarealet umiddelbart. Greit å være forberedt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet om en "fagmann" jeg kan kontakte utenom min utleier selv? Ble annbefalt dette av Kommunelegen så jeg fikk 100% bekrefte og dokumentert at dette er mugg.

Egentlig burde vel kommunelegen komme på besøk, eller i det minste kunne formidle kontakt med en spesialist på sopp/mugg-skader?

Disse har jeg stor tro på: http://www.mycoteam.no/

Biologer med solid fagkunnskap har stiftet et firma som er spesialister på mugg og sopp, og som ikke gjør selve renoveringen av soppskadde bygg selv, de har altså ingen interesse av å påvise skader der det ikke er noen.

Det koster sikkert flesk å få dem på besøk, men de har produkter som Mycotape som du kan klistre her og der og sende inn til analyse.

http://www.polygon.no/ er et av Norges største skadesaneringsfirmaer og finnes mange steder i landet. De tjener primært penger på å ordne opp der det er skader, men kan så vidt jeg ser av hjemmesidene deres også diagnostisere skader.

Andre jeg ikke vet så mye om finner du hos "Skadebegrensning og -sanering" og "Soppsanering" i Gule Sider.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Var hos Fri Rettshjelp i Oslo i dag!

Da skal jeg sende en ny Oppsigelse med Akkutt effekt! Og si opp leiekontrakten på grunn av mugg og innemiljø, så får han nøklene tilbake! Og så får jeg prøve å få depositumet tilbake. Om han ikke gir depositumet tilbake må jeg inn til Oslo igjen.

Så kommer update snart :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Var hos Fri Rettshjelp i Oslo i dag!

Da skal jeg sende en ny Oppsigelse med Akkutt effekt! Og si opp leiekontrakten på grunn av mugg og innemiljø, så får han nøklene tilbake! Og så får jeg prøve å få depositumet tilbake. Om han ikke gir depositumet tilbake må jeg inn til Oslo igjen.

Så kommer update snart :)

Hvordan går dette?

Håper det ordnet seg :)

Lenke til kommentar

på tide med en liten update!

Vært hos Fri rettshjelp, det er ikke mye jeg får gjort akkurat nå, utenom å ta det opp med enten et Boligsomething (husker ikke navnet) eller ta det opp i Forliksrådet.

Gir han en frist til 15 April til å betale tilbake depositumet.

Ble bedt om å dra tilbake til leiligheten for å vaske den på nytt, han hadde skifta lås selv om han fikk nøkkelen rekommandert, og det var jo en selvfølge siden han mente nøklene hadde havnet på "aveie". Han beslagla også sykkelen min til 7000kr, han skulle holde den igjen som "forsikring" på at jeg ville fortsette å betale leie. Han snakket selv med advokat, og etter den dagen ville han at jeg skulle komme å hente den.

Han fikk også en takstmann til å titte utenfor leiligheten hvor han da rapporterte at det ikke var noe bemerkelsesverdig fukt utenfor. Og etter å sett bildene av "rotet" så skjønte han godt om det var dårlig inneklima.

Leieboeren mente også at om det var mugg, NOE DET IKKE VAR (var han veldig klar på) så var det nå fordi jeg hadde hatt gardinene trukket for. Har begynt å ta opp samtalene våre som bevis.

Er litt trøtt og sliten for dagen så har ikke så mye å informere med!

Er sikkert en del skriveleifs

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hei! Jeg lurer på om du fikk gjort noe med leiligheten og utleieren? Har selv et veldig likt problem skjønner du...

Jeg har fra juni 2009 leid en leilighet i en kjeller hos et gammelt ektepar. Grunnen til at jeg leide akkurat der, til tross for at det var gammelt og luktet veldig "kjeller", var at jeg som skoleelev ikke har så mye penger å rutte med, og leien var billig.

Så begynte skolen, var supermotivert og klar til å gjøre det enda bedre enn forrige år. Hva skjer? Joda, jeg blir konstant trøtt og helt "tett" i hodet, klarer ikke å komme meg opp eller på skolen. Har hatt en del problemer med depresjoner før, så trodde naturligvis at det var dette som var problemet, og bestemte meg for å slutte på skolen siden jeg var så sliten og antok at det var skolen som slet meg ut og gjorde meg deprimert. Det rare var jo at følelsen av depresjon ikke var mer til stede enn vanlig (et par ganger i måneden, ganske normalt for de fleste), det var mest det at jeg var så trøtt og tett hele tiden, ute av stand til å gjøre noe annet enn å spise, sove, og komme meg ut av huset daglig.

Etter å ha lest denne tråden og googlet litt på muggsopp har jeg funnet ut at det er muggsoppen i leiligheten som har gjort meg syk og fucket opp skolegangen. På grunn av at muggen har gjort meg syk har jeg mistet hele forrige termin, og kommer til å miste hele dette året (til tross for at jeg er veldig flink faglig og er i stand til å få toppkarakterer uten noe særlig slit). Det var moren til kjæresten min som gjorde meg oppmerksom på at jeg hadde mugg i begynnelsen av desember, og jeg er skikkelig glad for det, ellers kunne det gått riktig galt. Alle klærne og tingene mine stinker muggsopp, men lufting har vist seg å få vekk det meste av lukten fra klærne i det minste, frem til at de vaskes igjen og da lukter det litt. Har snakket med utleier om problemet, og han mener at det ikke finnes mugg der og det har aldri gjort det. Alt sammen er min skyld fordi jeg har hatt noen plastposer i et hjørne (som var svart av mugg før jeg la dem der uansett), jeg har vaskemaskin som lager kondens (når muggen ikke har vært rett bak vaskemaskinen uansett), og hatt igjen noen ventiler på badet (fordi det kom inn en masse edderkopper som eeelsker fukt, og uansett om jeg hadde ventilene åpne eller badedøra åpen når jeg dusjet så var det alltid masse kondens på vindusruta.

Jeg så at det var noe sort nede på veggen på kjøkkenet og litt i dusjen (som bare er et rom med tapet og ikke tilrettelagt våtrom), men jeg er bare 18 år og vet verken hvordan muggsopp lukter eller ser ut. Siden alt jeg eier stinker kan soppen umulig ha kommet dit på de 6 månedene jeg har leid der. Og utleier virket så ærlig at både jeg og faren min trodde at visst det hadde vært noe farlig så hadde han sagt det eller ikke leid ut i det hele tatt.

Nå har jeg sagt opp og jobber med å flytte ut. Bor midlertidig sammen med kjæresten min og har bare vært i leiligheten min 3-4 ganger den siste måneden. Flyttingen går treigt, siden jeg får hodepine og vondt for å puste når jeg oppholder jeg i leiligheten. Her må jeg legge til at jeg aldri har vært en person som har pleid å ha vondt i hodet eller nioe sånt, MEN jeg har hatt astma siden jeg var sånn 2 år gammel. Jeg har nektet å betale husleie for januar, men utleier vil at jeg skal betale eller så pusser han advokat på meg og lar meg betale saksomkostningene. Noe jeg nesten håper at han gjør, for jeg er rimelig sikker på at saken vil gå i min favør. Har tilbudt han 1/3 av den opprinnelig leia, men det er ikke godt nok for han. Forøvrig er han eldgammel og tunghørt, og mener at han vet best siden han har bygget huset. Det nytter ikke å diskutere med han altså...

Nå lurer jeg på om du har fått fikset problemene dine sånn at du kanskje har noen råd til meg om hva jeg skal gjøre utenom å flytte? Skal dra til legen og få han til å skrive en attest på at soppen har gjort meg syk og gjort sånn at jeg ikke har klart å være på skolen, så da er jo noe gjort, men er det noe mer jeg kan gjøre?

Endret av Hannepusen
Lenke til kommentar

Flere som har det som meg ja, utleier er ikke en drittsekk også eller :)?

Mine vinduer er alltid bløte, det gror på dem og det lukter rart. Har i det siste tørket hele leiligheten med luftavfuktere. Det har hjulpet men kostet en formue i strøm. Som jeg må betale..

Edit: Leif

Endret av Mreinha
Lenke til kommentar

Å bare ha varme på i ett rom er ikke nok, man bør ha på varme i alle rom. Er på jakt etter å kjøpe leilighet og i prospektene står at det mangler varmeovn i noen rom. Dvs at det regnes som en mangel.

Problemet er størst i dårlig isolerte kjellerleiligheter med dårlig ventilasjon. For å holde disse leilighetene fra å bli fuktige må man derfor bruke en formue i strøm for å forhindre sopp osv. Det kan sikkert koste 12.000kr i året å varme opp en dårlig isolert kjellerleilighet.

Poenget med luftehull nederst i døren som vist på bildet er å slippe inn frisk luft der. Det er så meningen at man skal ha et mekanisk avtrekk e.l. som trekker den våte fuktige luften UT av huset.

Lenke til kommentar

Jeg bor i ett frittstående hus som absolutt ikke er noen kjeller. Har panel og oljeovner i samtlige rom. Soverom + bad har vifte til og trekke ut luft/fuktighet. Konstant luftstrøm igjennom stua med luker.

Leiligheten var "nyoppusset" når jeg flyttet inn i mai 09. Enda lukter det mugg, vokser mugg og er fuktig her.

Lenke til kommentar
Å bare ha varme på i ett rom er ikke nok, man bør ha på varme i alle rom.

Minimumstemperatur? Jo kaldere det er i et rom, jo høyere blir luftfuktigheten, men om dette alene fører til soppskader er jeg ikke sikker på. Mange holder jo rom avstengt for å spare strøm, og det kan da ikke bli soppskader i alle disse. Men kan godt hende det også har med elementer som ventilasjon og beliggenhet (f.eks. kjeller). Klarer ikke å finne noe fasitsvar på dette når jeg googler, så det er vanskelig å forholde seg til problematikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...