Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bor i en Usunn leilighet

Vidar Busk

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg flyttet til en leilighet i akershus området for rundt 4 måneder siden. Jeg har vært MASSE syk siden jeg flyttet inn hit, første jeg merket med leiligheten var at den var veldig fuktig. Men dette så jeg ikke på som et problem

Etter et par uker (5-7) så la jeg merke til hvor mye vann det alltid var på rutene mine, dem i stuen og soverommet.

Jeg har alltid lurt på om det kunne vært mugg i leiligheten, siden dette har jeg vært borti før en annen plass og da ble jeg likedans syk. Og det er gulvteppe inne på rommet og i gangen min, som er rett ved badet.

Leiligheten er utrolig dårlig ventilert, og har hatt flere personer som har kommet å klaget på det.

Men nå senest i går la jeg merke til en ting! Jeg skulle åpne stue vinduet mitt, og så har det grodd MUGG på vinduet langs hele.

Jeg tar ikke dette opp med hus eieren min fordi han er en uforståendes idiot som har ordnet leiligheten selv, så han er helt umulig å diskutere med.

Er det noen jeg kan kontakte for å få sjekket om dette faktisk er sunt for meg?

Har vært av og på syk siden jeg flyttet hit.. Legen har ikke tatt noe sjekk på meg for Sopp sporer, og har ikke råd eller tid til å dra inn å sjekke nå.

Jeg har en oppsigelses tid på 3 måneder. Så det å flytte ut på dagen er ikke akkurat et alternativ har jeg skjønt.

Noen tips til hva jeg kan gjøre eller hvem jeg kan kontakte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tar ikke dette opp med hus eieren min fordi han er en uforståendes idiot som har ordnet leiligheten selv, så han er helt umulig å diskutere med.

Du "MÅ" kontakte huseieren din ved eventuelt feil, ellers mister du rettighetene dine.

Skriv et formelt brev til ham, be ham å "fikse" problemet(ene) innen i rimelig tid.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Er jo mulig å sjekke inneklima av et firma, men dette er vel neppe noe hverken du eller huseier er interessert i å betale.

Ut i fra det du skriver så får jeg ikke akkurat inntrykk av at luftkvaliteten er noe særlig. Et godt luftfilter og en avfukter høres ut som en god plan egentlig hvis du har tenkt å bo der mens du venter på at noe skal utbedres.

Hvis du holder deg unna huset f.eks en ukes tid og merker bedring i formen så er dette problemet absolutt noe du burde ta tak i.

Lenke til kommentar

Tok kontakt med dem i dag! Så nå får vi se hva som skjer de neste ukene, skal skrive han et brev (eieren) og forklare. Og om det ikke blir gjort noe med så kommer forbruker ombudet inn i bildet.

EDIT:

Han eieren min burde bli anmeldt for trakasering og krenkelser. Noe jeg egentlig kunne hatt en egen tråd om.. Men vil ikke gjøre noe drastisk før han viser at det er nødvendig

Han har til flere anledninger vært innom leiligheten uten mitt samtykke. Senest i sta fikk jeg en telefon fra han hvor han sa han hadde hatt hodet sitt inne i soveromsvinduet mitt for å sjekke hvordan det så ut. Og når jeg var hjemme uten at han visste det prøvde han å åpne vinduet igjen for å komme inn.

Så åpna jeg og spurte hva han dreiv med, så kom han ned på døra mi og tvang seg inn.

er ikke første gang lignendes har skjedd heller.

Har en oppsigelses tid på 3 måneder! HURRA...

Endret av Vidar Busk
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker, men jeg vil tro at du kan flytte på dagen, men at du må betale for 3 mnd. Ingen kan tvinge deg til å bli i leiligheten i 3 mnd, men om det er 3 mnd oppsigelsestid, så er det 3 mnd du må betale.

Men med de forholdene du lever under, så ville sjekket om det var noen lover eller andre ting som kan gjøre at du kan slippe de 3 mnd.

Lenke til kommentar

Update:

I dag tok jeg å snakket med huseier med 3 vitner. Forklarte mange av "situasjonene" som har oppstått i leiligheten hvor han har brutt regler. Dette ville han ikke høre på! For det var høyest urimelig å diskutere.

I følge han har jeg ikke rett til noe som helst oppsigelsestid!

Jeg fant enda mer muggsopp i dag i leiligheten, som var i taket på kjøkkenet, ironisk at jeg ikke har lagt merke til det før.

Dette mugget var jo da min "feil" i følge huseieren fordi jeg ikke har hatt nok varme på. Jeg har varmet stuen for harde livet og bad i tilegg. Han ville i tilegg ikke se på mugget.

Jeg spurte Utleieren rett ut: Men det du sier til meg nå er at leiligheten må ha varme i hele leiligheten for at det ikke skal danne seg mugg, er ikke dette da en mangel som du ikke har informert meg om før? Og da er kanskje ikke leiligheten i så god stand som du har poengtert under kontrakt skrivingen? For om en leilighet er avhengi å ha varme på i alle rom 24 timer i døgnet for at det ikke skal danne mugg, hvordan kan da denne leiligheten her fungere når den er ubebodd?

Dette fyrte han seg såklart opp på: Fordi han var en Fagmann og visste mye bedre enn en liten 17 åring.

Mitt svar på det var jo: At det stemmer nok at du er en fagmann og vet en god del. Men som fagmann burde ikke du vite at et gulvteppe utenfor et dårlig ventilert bad og gulvteppe på et fuktig rom er en veldig dårlig løsning?

Da gikk utleieren med ryggen til ut av leiligheten.

Hadde en episode med han nå denne tirsdagen hvor han gikk inn i leiligheten min uten min tillatelse. Et av mine vinduer hadde ikke vært lukket igjen med begge hengsler (men det var igjen) Så han tok seg friheten til å se inn i hele leiligheten.

Jeg hadde dagen før lagt alle klærne mine i senga på det rommet og bruker rommet generelt som lagrings plass (sover i stue pga for mye fukt på rommet). Så var jeg hjemme, da står jeg å bretter klær på rommet, så er det noen som prøver å åpne vinduet fra utsiden! Så jeg trekker forbi gardinene og der står utleieren min igjen og dytter opp vinduet.

Han kommer da straks ned til meg og banker på og ber om å få komme inn. Dette sa jeg passet dårlig siden jeg skulle ut, men dette var uviktig mente utleieren.

Han kommer inn og poengterer at det ser helt for jævelig ut i leiligheten og at det er en svinesti. Så spør jeg da han om han har vært inne i leiligheten min uten at jeg var til stede? Nei det hadde han ikke, han hadde bare hatt hodet sitt inn ruta.

Det er mer til historien, men poenget er at han skrev et BREV som jeg fikk i dag for å forklare hele situasjonen til mine foresatte.

I brevet sto det at han gikk etterpå INN i leiligheten for å lukke igjen vinduet, og hvor han da fotograferte "rotet" mitt som dokumentasjon.

Dette her er helt ubeskrivelig frekt av han, og det har han overhode ikke rett til. Han har gått gjennom søppelen min ved flere anledninger, så jeg kaster alt mitt en annen plass.

Jeg skrev ihvertfall et langt brev over mine klager på situasjoner hvor han har gjort ting som ikke er lov, og dette tok han ikke bra, for dette var Grove anklager i følge huseier.

Han gikk flere ganger ut av leiligheten under diskusjonen vår i dag, og kom senere tilbake. Han poengterte det at han ikke kan la huset sitt stå åpent for et innbrudd (for det har tydligvis skjedd før) så dette var en nødsituasjon hvor han også hadde dårlig tid siden han hadde en avtale nede i byen. Så derfor hadde han "lov" til å gå inn i leiligheten. Undrer meg over at han hadde tid til å ta opp videokamera og ta bilder av leiligheten min.

Jeg spurte jo han da hvorfor han ikke ringte meg? Og heller prøvde å ringe min mor som sa klart ifra at hun var på jobb og ikke kunne snakke 6 ganger. Men ikke kontaktet meg i det hele tatt. Dette valgte han å ikke svare på.

Beklager for lang post, men dette her er noe han nå vil ta til rettens gang.

Han har brutt FLERE regler han ikke har lov til, og jeg bor i et helsefarlig miljø, snakket med Kommune legen om det i dag. Han møter ikke meg på mitt brev til han, og hendvisningen min fra Helsesøster på skolen. Han ville heller ikke skrive under på at han har motatt Oppsigelsen.

Han sa det var helt greit jeg flyttet ut, men leien skulle han fortsatt ha. Også greit å poengtere at han nekter meg å ha overnattings gjester, får ha besøk av slekt. men da må jeg velge om å ha besøk av slekt eller kjæreste av og til. Dette står det absolutt ingen ting om i kontrakten, må si han er rimelig grei å diskutere med.

Må legges til at utleieren er en mann på godt over 60 og tunghørt, så vanskelig å diskutere når han ikke får med seg alt. Han har i tilegg bygget leiligheten selv, så det å diskutere om den går overhode ikke.

Råd anyone? Skal ringe forbruker ombudet igjen i morgen som de ba meg om, hvis han ikke kunne lese mine klager på en ordentlig måte. Og snakke med Advokat.

Takk for at der orket å lese gjennom dette.

Lenke til kommentar
Råd anyone? Skal ringe forbruker ombudet igjen i morgen som de ba meg om, hvis han ikke kunne lese mine klager på en ordentlig måte. Og snakke med Advokat.

Takk for at der orket å lese gjennom dette.

Hvor bor du Vidar Busk?

Hvordan ble depositum betalt? Til huseieren?

Som en 17åring har du rett på gratis advokat. http://www.jussformidlingen.no/kontakt.asp

Her er mitt råd:

• Ta bilder av mangel og problem!!!!!!
  • Ta kontakt med forbrukerombudet, ser om du kommer langt.
  • Ta kontakt med jussformidlingen.
  • Gi oss en tilbake melding! ;)

ps. Denne tråden er egentlig feilpostet, du få bedre respons på juss seksjonen. :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Oj dette hørtes egentlig ganske forferdelig ut. Om det er mugg der burde du flytte ut på dagen.

Om alt du sier er sant så har du en god sak. Men du burde for all del holde leiligheten ryddig. Er ikke sikker på hva det heter men der har faktisk utleier rett. Men han har for all del ikke lov til og låse seg inn uformelt og se hvordan ting ser ut.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Update fra i dag.

Tok i dag et avtalt møte med Utleieren, ble igjen samme diskusjon som sist. Denne gangen har jeg og mine foresatte vasket hele leiligheten og fjernet alle ting som er mine.

Ble da en diskusjon til med Utleieren, hvor begge foresatte var til stede. Har funnet ut en del ting i dag som sterker min sak sterkt!

Han nektet også å skrive under på at han har mottatt oppsigelses brevet mitt, når han mener det har absolutt ingen hensikt. Han nektet også å skrive under på at han nektet å skrive under. Nektet også å skrive under på at vi hadde vasket hele leiligheten. Uten begrunnelse.

Det betyr da at saken er åpen for forbruker ombudet. Vi har diskutert fram og tilbake! Og endte opp med det samme gamle, jeg tok feil han hadde rett temaet.

Så han mener at jeg får enten bo der eller flytte, men avtalen gjelder fortsatt.

Fant også mer mugg i dag enn før.. Og det viser seg at alle rommene i leiligheten har mugg.

(har bilder som jeg kan legge ut)

Var utrolig fint at han nektet å se på noe av muggen.

Han sa igjen at: Om det er mugg i leiligheten er det fordi du ikke har hatt varme på i alle rom.

Da besvarte jeg IGJEN med: Det står ingen plass i kontrakten at jeg MÅ ha varme på i alle rom for å forhindre mugg.

"Det trenger det ikke heller, det forstår alle. Sånn er det i alle leiligheter"

Da svarte jeg med at: Sånn var det ikke i min forrige. Og dette her fortalte du meg ingen ting om når vi skreiv kontrakten.

Så han lar meg ikke gå, han sa han ville ha nøkkelen sin tilbake fordi den kom til å havne i feil hender sa han. Det er jo da noe han ikke får før kontrakten er brutt.

Han nekter å innse at det er helsefarlig å bo der, og han syntes det var rart at etter 19 år med utleie så er det bare jeg som har klaget.

Dere får se bilder selv, synd at den kvelefølelsen ikke kommer fram i bildene.

Han spurte meg jo hvorfor jeg ikke hadde nevnt til han før at det var fuktig i leiligheten. Og det har jeg gjort med mange anledninger, og da fikk jeg beskjed at lufteannlegget er i topp stand..

Bilder kommer under snart :)

Lenke til kommentar

Er så mange bilder akkurat nå som må rescales osv.

Kan gi dere en liten smakbit av hva jeg fant i dag.

badh.jpg

Det er badet mitt, det er MASSE ved vinduet. På flisene, det i hjørnet på vinduet ser ut som "lo".

Skjønner ikke at jeg ikke har sett det før nå. Kan ikke akkurat forvente at som 17 åring så er du ekspert på å kjenne igjen sopp..

Endret av Vidar Busk
Lenke til kommentar

Dette ligner verken fugl eller fisk. Kom deg ut derfra, snarest. Ta kontakt med advokat, og diskuter eventuelt om det er mulig å saksøke utleier ikke å ha gjort noe med muggen, når du har gitt beskjed om det, og at du har tatt skade av at du har måtte bo i mugg .... om det er mulig.

Lenke til kommentar
Dette ligner verken fugl eller fisk. Kom deg ut derfra, snarest. Ta kontakt med advokat, og diskuter eventuelt om det er mulig å saksøke utleier ikke å ha gjort noe med muggen, når du har gitt beskjed om det, og at du har tatt skade av at du har måtte bo i mugg .... om det er mulig.

Har hatt over 5 legebesøk hvor jeg har vært syk med hodepine, høy feber og oppkast. Over tid i år, og masse fravær fra skolen pga hodepine. Men dette mente jo da utleieren min var bare tull.

Så han er ordentlig grei å diskutere med.

Det bildet der var ikke halvparten en gang.. har rundt 44 bilder av mugg på pcn.

Lenke til kommentar

Flytt og bli ferdig. Jeg hadde en 1 år lang krangel med en huseier, som oppførte seg ca. like ille som din. Det ble umulig å bo der. Heldigvis var leieforholdet gjennom Utleiemegleren som hjalp meg med å få forhandla fram 3 mnd tilbakebetalt husleie og ingen oppsigelsestid. Tror ikke du er like heldig....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...