Gå til innhold

Pakkebrønner til SLED10

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt meg pc med SLED 10 sp 2 og siden jeg aldri har vært borti linux før dukker det stadig opp problemer. Etter mye strev har jeg skjønt hvordan man laster ned programmer, men jeg får det ikke helt til.

Hvor finner jeg egentlig pakkebrønner til SLED 10? Finner bare pakkebrønner til opensuse versjon 10.3, 11.0 osv. Kan jeg bruke disse til Sled 10?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal være en del pakkebrønner lagt til allerede. Antar at de er i orden men at ikke programvaren du ønsker er tilgjengelig der?

En kjapp sammenligning av pakkeversjonene på distrowatch viser at openSUSE 10.2 er ganske lik SLED10 sp2, så det er mulig at du kan bruke dens pakkebrønn uten større problemer. Ihvertfall for ting som ikke er kritiske for systemet. Når det er sagt så er det godt mulig du kan til og med bruke aller nyeste pakkebrønnen til openSUSE for en god del ting, men det er potensielt risikabelt.

Greia er at SLED er en kommersiell distro, og det er derfor ikke et stort community som pakker programvare til denne. I tillegg baserer den seg på eldgammel programvare (3 år).

I så måte er det store forskjeller mellom ulike Linux distribusjoner, og det kan lønne seg å bytte til noe annet. Novell SLED hadde ihvertfall ikke levd lenge på min pc :p

Lenke til kommentar
Det skal være en del pakkebrønner lagt til allerede. Antar at de er i orden men at ikke programvaren du ønsker er tilgjengelig der?

En kjapp sammenligning av pakkeversjonene på distrowatch viser at openSUSE 10.2 er ganske lik SLED10 sp2, så det er mulig at du kan bruke dens pakkebrønn uten større problemer. Ihvertfall for ting som ikke er kritiske for systemet. Når det er sagt så er det godt mulig du kan til og med bruke aller nyeste pakkebrønnen til openSUSE for en god del ting, men det er potensielt risikabelt.

Greia er at SLED er en kommersiell distro, og det er derfor ikke et stort community som pakker programvare til denne. I tillegg baserer den seg på eldgammel programvare (3 år).

I så måte er det store forskjeller mellom ulike Linux distribusjoner, og det kan lønne seg å bytte til noe annet. Novell SLED hadde ihvertfall ikke levd lenge på min pc :p

Er litt irritert at det var akkurat sled som var på pcn, når jeg først kjøpte meg pc med linux. Virker som det er veldig mange som har ubuntu. Hvordan kan jeg skifte til noe bedre? Pcn jeg har er en HP mini.pc uten cdrom

Lenke til kommentar

Enig i at de burde velge en skikkelig distro som forhåndsinstallert og hadde de solgt dem med en skikkelig harddisk ville det kanskje vært en god ide også synes jeg. Er det noen grunn for at de ikke selger dem forhåndsinstallert med en skikkelig distro?

På itavisen sto det for en stund siden at Ramvi er i samtaler med forskjellige produsenter om og selge Easy Peasy forhåndsinstallert. Selv synes jeg Easy Peasy er en veldig bra distro og jeg hadde hvertfall ingen problemer på min 1000H når jeg prøvde den. Så om den kommer forhåndsinstallert synes jeg det er et steg i riktig retning.

Lenke til kommentar

SLED bør være satt opp med Novell sin standard SLED pakkebrønn. Om ikke den allerede er konfigurert så burde det være mulig å få lagt den til fra Yast. Se etter noe som heter noe med "Novell configuration" (tror jeg det var)...

Hvis ikke du finner den eller det ikke fungerer, så er det visstnok flere som har hatt brukbar suksess med å legge til pakkebrønnen fra den versjonen av openSuse som SLED 10 sp2 bygger på (hvilken nå det er :hmm: )...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...