Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

What to do? :o (privatist, muligheter videre)


Anbefalte innlegg

Helloen, Jeg er en 16 år gammel gutt. Går Oslo By Steinerskole, Media og Kommunikasjon akkurat nå.

Jeg er drit skolelei og sliter heftig med å komme meg opp om morgenen pga av dette.

Har aldri hatt noe store problemer på skolen, gjort det bra, alltid hatt ekstremt lett for det. Resultat = Rastløshet.

Manglet 0,2 poeng for å komme meg inn på Elvebakken MK (der jeg egentlig ville(Det skulle også vise seg at jeg fikk medhold på en klage i ettertid og ville kommet inn allikevel, men nok om det)).

Jeg er nå på et punkt hvor jeg har lyst til å quitte skolen. Blir deprimert av å gå der. Klarer ikke komme meg opp om morgenen, begynner å skulke, lærer ingenting nytt. Hadde jeg vært smart nok til å velge Ullern, Bjerke eller Bjørnholt (som jeg kunne velge mellom når jeg fikk nei fra elvebakken) ville jeg klart å gjøre noen skippertak å henge med men Steinern er bygget rundt "prosessorientert" læring, d.v.s det du gjør er en like stor del av sluttkarakter som selve produktet. Men det er lett å se tilbake å si. Når jeg bestemte meg virket Steinern som et godt alternativ med bra lærere og lite skolebøker, butno. Ikke får vi mediatimene vi skal ha heller(kommer i andreklasse blablablayadayadayada).

 

Jeg begynner å lete etter andre alternativer. Skal man slutte skolen? nei ofc not! Skal man bytte linje? nei, realfag/humanist er ikke noe bedre. Skal man bytte skole? hmm, bytte midt i skoleåret til f.eks ullern? ikke fristende nei.

 

Da kom jeg over privatist. Hmm, tenkte jeg dette hørtes jo interessant ut. 100 % egenlæring, eget ansvar, ingen lærere, timer osv. Bare en eksamen og en sluttkarakter. YES! tenkte jeg. Men er dette et feil bilde av privatist linja?

Det skal nevnes at jeg er en sånn person som elsker kunnskap/nysgjerrig men blir så jævlig bored av lærere som ikke kan sakene sine/ikke er engasjerte, forvanskling av det som burde være enkelt forståelige temaer, unødvendig repitisjon (litt er ofc alltid bra men man må da skjønne når det er nok!!). Jeg lærer meg dataprogrammeringspråk, elsker nationalgeographic og har egentlig ikke noe imot matte.

 

Det jeg ønsker:

 

Lese meg opp på et pensum (stort/lite er irrelevant), ta en eksamen, få en standpunktkarakter, DONE.

Tenker å ta VG3 (Ja, jeg vet at det er vanskelig), er dette mulig? eller må man ha VG1-2 for å kunne ta VG3 privatist?

 

Er dette realiteten rundt privatist?

 

Kan jeg søke meg til et universitet med privatistkarakterer uten å ha fullført et vanlig løp (3 år VG) så lenge jeg har karakterene?

 

Takk for alle svar <33

 

Øystein Aarset

 

 

 

 

P.S:

 

Får man generell studiekompetanse/spesiell studiekompetanse ved å ha tatt alle fag privatist? Hvilke fag kan man ta? Er det realfag/normale fag eller kan man også ta f.eks Media eller IKT fag? Hvor mange poeng trenger man for f.eks NITH, NTNU,noroff o.l?(Vet forskjellige linjer har forskjellige poengnivåer bare tenker generelt her/ca)

 

P.P.S:

 

Oups, ble visst en halv doktorgrad her :blush::whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan søke universitet med privatistkarakterer så lenge du har oppfylt alle kravene til vitnemål(samme fag som på vanlig vgs).

 

Jeg synes privatistordningen er undervurdert, og at det opplyses alt for lite om denne muligheten fra rådgivere etc vved søkning til videregående skole. Mange kunne helt sikkert fullført vgs på kortere tid som privatister.

 

Selv tok jeg mange fag som privatist og boostet snittet mitt på den måten. Jeg ville undersøkt det nærmere om jeg var deg, personlig tror jeg nok jeg ville tatt enda mer som privatist om jeg skulle valgt igjen.

 

EDIT: Du skal kunne ta alle fag som privatist meg bekjent. Sjekk med privatistkontoret.

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...