norsemanGrey Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Skal lage meg en ny dynamisk webside og trenger i den forbindelse litt foslag på hva slags språk osv jeg bør benytt meg av. Websiden skal ligge på en Kubuntu server, hvor det er installert Apache og MySQL. Jeg kan litt om MySQL og PHP fra før. På websiden har jeg i første omgang tenkt meg å ha: - et bildegalleri med mulighet for opplasting av nye bilder og lage kataloger, - mulighet for å skrive inn nyheter osv med bilder (og vise siste nyheter på forsiden e.l.) - dynamisk footer/header (altså samme som brukes på alle sidene) - og mulighet for å logge seg inn for å laste opp bilder/skrive nyheter. Så kunne tenke meg litt tips til hvordan jeg skal gå fram med dette, hvilke språk jeg bør bruke (holder det f.eks. kun med PHP), resurser på internett (f.eks. tutorials som går på overnevnte ting), og alle andre forslag dere har å komme med Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Ønsker du å lage dette selv? Det holder da med PHP og eventuelt MySQL i backend. (og HTML&CSS i frontend). Det finnes derimot veldig mange ferdige ting som kan brukes. Wordpress f. eks. Alt du trenger å gjøre er å endre i templaten slik at siden ser slik ut du vil. Og så en form for billedgalleri. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Ønsker du å lage dette selv?Det holder da med PHP og eventuelt MySQL i backend. (og HTML&CSS i frontend). Det finnes derimot veldig mange ferdige ting som kan brukes. Wordpress f. eks. Alt du trenger å gjøre er å endre i templaten slik at siden ser slik ut du vil. Og så en form for billedgalleri. Dette er egentlig noe jeg har lyst til å lage selv. Selv om jeg ikke ser bort ifra muligheten til bruke ferdig kode o.l. til enkelte deler av websiden. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Hmmm....er det kanskje et annet sted det er bedre å poste dette? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Vel, denne kategorien er web-design, html og css. Altså det du bruker for å forme utseendet og slik på websiden din. Selve det dynamiske hører egentlig til en annen plass. PHP anbefaler da jeg om du vil lage dette selv. Webprogramvare om du ønsker å bruke noe eksisterende (tips til hva du bør bruke o.l.). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå