Gjest Slettet+1374861 Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Av mangel på god kunnskap om hva det er som spiller inn på dette temaet valgte jeg det generelle "Lyddiskusjon"-forumet. Liten situasjonsrapport: Jeg har en PC, som på baksiden har DVI og SPDIF utganger. I mangel på HDMI utgang på skjermkortet har jeg da en "dings" som samler sammen signal fra DVI og SPDIF og gjør om til HDMI. Så har jeg videre en HDMI-kabel til HDTVen min. Nå har jeg nettopp begynnt å benytte Windows 7 beta, men husker noe lignende problemstilling i Windows XP (men med noen færre alternativer). Problemet er da at når jeg sender lyden ut på SPDIFen så har jeg spørsmål om: "Which of the following samle rates are supported by your Digital Reciever?" Og da alternativene: 44.1kHz, 48.0kHz, 88.2kHz, 96.0kHz og 192.0kHz I tillegg så har jeg med Windows 7 beta (dette husker jeg ikke fra Windows XP) fått spørsmål om: "Which of the following formats is your Digital Receiver able to decode?" Og alternativene: "DTS Audio", "Dolby Digital" og "Microsoft WMA Pro Audio" Problemet hele veien har jo da vært at av og til virker det som jeg ikke har "dekning" for frekvensene som sendes på TVen min. Før prøvde jeg med litt lave kHz antall, men det virker på meg som de høyere gir meg mer dekning? Forøvrig vil jeg jo eeegentlig ha full dekning slik at jeg slipper å ha "hull" i lyden. TVen min er en Sony Bravia KDL40w4000, og er det da DEN jeg må researche hvilke sample rates den kan benytte, eller hva er det egentlig jeg gjør valg om her? Er rimelig blank på dette området. All hjelp er god hjelp! Takker. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Mest sannsynlig så greier du kun å få PCM Stereo til din TV, og ingen av surround formatene Dolby Digital eller DTS. Dette fordi de aller aller fleste lydkort i PCer ikke takler å lage de formatene så lenge de ikke ligger slik fra en DVD plate. Har man f.eks. ett spill med surround så må man kjøre analogt, selv om spillet er merket Dolby Digital. Sett lyden til stereo. Tven burte takle 48 KHz, som er den normale, det samme med 44.1 som vel ligger på CD innspillinger. Maks er nok 96 KHz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå