Star Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Noen her som har god peiling på i hvilken grad det brukes jurister sivilt/militært i Forsvaret? Har gode erfaringer med Forsvaret fra tidligere og kunne gjerne sett for meg å jobbe her i fremtiden. Imidlertid usikker på yrkesmulighetene med sivil utdanning, og rekrutteringsavdelingen hadde ikke så veldig utfyllende svar i den forbindelse.... Noen som har noe konstruktivt? Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 mill.no -> søk -> jurist? Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 forsvaret har drøssevis med advokater, sittende et sted. kjenner ikke advokat-systemet dems, men veit såpass at hvis du prøver å sak-søke dem for noe, så kommer du ALDRI igjennom med din ene advokat, mot hele advokat-systemet dems. Lenke til kommentar
Star Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Sikkert godt ment, men ingen av disse innleggene gir særlig mye kjøtt på beinet.. Har vært i Forsvaret tidligere så jeg kjenner til deres profil og rutiner. Ønsker meg spesifikk informasjon om stillinger og karrieremuligheter - det faktum at de har ansetter jurister er jo rimelig selvinnlysende. Har vært i kontakt med Ombudsmannen for Forsvaret og har vært med i Tillitsmannsordningen og regner med det på dette området er en del saksbehandlere og personell med juridisk kompetanse. Utover de sivile stillingene som utlyses, vet noen om personell med juridisk kompetanse ansettes i militærestillinger? S1 - personell feks.? Mil.no kjenner jeg selvsagt til - desverre returnerer søket svært lite relevant info. Lenke til kommentar
elveblest Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Generaladvokatembetet er forsvarets "juss-avdeling" http://home.c2i.net/genadv/index.htm Se også http://www.juristkontakt.no/Nyheter/Jurist...il-Heimevernet/ Lenke til kommentar
Star Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2010 Brukes jurister ift. militærpoliti avdelingene? Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Brukes jurister ift. militærpoliti avdelingene? kan vel ta en liten kjapp en her på rekrutten til MP var det jurister som ville ta et år i forsvaret som jurister eller noe i den duren, da jobber du ikke direkte under MP men du kan være en som MP stasjoner ringer til når lover og slikt er brutt og som ikke er så innlysende hva man skal gjøre, det var iallefall det de sa har ikke så mye mer å komme med. Lenke til kommentar
Venesis Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Jeg vet at Forsvaret også har jurister ute i Afghanistan. Her er fokuset mer på RoE, krigens folkerett osv. Men det finnes også jurister i alle forsvarsgrener og flere avdelinger. http://www.mil.no/stillinger/start/sivile/e Endret 18. oktober 2010 av Venesis Lenke til kommentar
Star Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Tusen hjertlig takk, Venesis! Her var den en del stillinger jeg ikke har sett tidligere Frister forøvrig med folkerett som arbeidsområde! Lenke til kommentar
Branco Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Brukes jurister ift. militærpoliti avdelingene? Militærpolitiet bruker jurister, ja. Ved forrige innrykk, høsten 2010, ble det tatt inn rundt seks jurister på MP-skolen på Sessvollmoen. Disse var med fase en av MP-opplæringen, nemlig seleksjonspersioden og den grunnleggende innføringen i stridsteknikk og soldatopplæring, også kjent som rekruttperioden. Deretter starter fase to, bedre kjent som selve MP-skolen, der alt av MP-relatert pensum blir bortlært til MP-rekruttene. Dette blir dog ikke juristene tatt med på, da de forlater Sessvollmoen etter rekruttperioden og blir plassert utover landet for å bistå MP med alt som krever juridisk kompetanse på et høyere nivå enn det en vanlig MP-soldat besitter. I nåværende MP-kontigent var det fire jurister som kom seg gjennom rekruttperioden. Tre av de ble plassert i Oslo, der én bistår krigsadvokaten mens de to andre holder til på MP-stasjonen på Akerhus festning og hjelper til der. Den fjerde ble plassert et annet sted som ikke huskes i skrivende stund. Jeg har fått et inntrykk av at de trives svært godt, og får flere krevende og spennende oppgaver å bryne seg på. Edit: Skrivefeil. Endret 20. oktober 2010 av Araketon Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Vernepliktige jurister pleier å bli korporaler. Forøvrig vet jeg også at de benytter seg av vpl jurister ved FOH. Lenke til kommentar
Star Skrevet 2. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2011 Takker for alle svar! Verneplikt er allerede avtjent, så det er mest fast tilsetting jeg tenker på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå