Nerowulf Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hei, jeg er litt usikker på RAM'en min, og jeg har ikke så mye grei på innstillingene til et minne. Så jeg tenkte jeg kunne spørre dere om alt stemmer. Minnebrikkene mine: (4 brikker) Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334571 Resten av systemet: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Gigabyte GA-G33-DS3R Gainward GeForce 9800GT 1GB 650+/1900Mhz+, "GS" Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE Silver Power PSU, 600W, 120mm fan 2X - Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL Windows XP 32 Tester: Memtest86+ : Første gang jeg kjørte testen fikk jeg en del tusen error-meldinger. Så justerte jeg opp volten et par hakk. Siden den gang har jeg ikke fått feil i Memtest. Prime95 : (Blend) Her får jeg feilmelding med en gang. Blend tester litt av alt, og mye RAM. [Feb 22 22:07] Worker starting [Feb 22 22:07] Setting affinity to run worker on logical CPU #0 [Feb 22 22:07] Beginning a continuous self-test to check your computer. [Feb 22 22:07] Please read stress.txt. Choose Test/Stop to end this test. [Feb 22 22:07] Test 1, 4000 Lucas-Lehmer iterations of M19922945 using FFT length 1024K. [Feb 22 22:07] FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4 [Feb 22 22:07] Hardware failure detected, consult stress.txt file. [Feb 22 22:07] Torture Test ran 0 minutes - 1 errors, 0 warnings. [Feb 22 22:07] Worker stopped. Googlet den feilmeldingen, og folk sa det var pga minnet. Men når jeg kjørte Small FFTs (stresser bare CPU), fikk jeg ingen feilmelding. Grunnen til at jeg mistenker at det er noe feil med minnebrikkene mine er at jeg får artifacts under spilling (nå tenker vel du... Ååå, det er jo skjermkortet sin feil). Jeg har prøvd det meste som det er å prøve når det kommer til skjermkortet, så jeg retter synet mot andre komponenter i PC'n (denne gangen på RAM-brikkene). Hvis det er minnet som er skyld i artifactsene mine, så tipper jeg at det har noe med... enten at skjermkortet låner minne fra RAM-brikkene, eller at CPU og RAM'en ikke er synkronisert (eller noe sånt), og fører til litt av vært. (bare spør etter mere info, om dere trenger det) Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hvilken spenning har du satt på minnebrikkene? Spesifisert for 1066 5-5-5-15 på 2,2V. Anbefaler at du setter lavest mulig spenning som gir stabilitet. 2,2V 24/7 kan ødelegge brikkene over tid. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Hvilken spenning har du satt på minnebrikkene? Spesifisert for 1066 5-5-5-15 på 2,2V. Anbefaler at du setter lavest mulig spenning som gir stabilitet. 2,2V 24/7 kan ødelegge brikkene over tid. i BIOS, under M.I.T., under ***System Voltage Optimized*** Alt står på Normal, bortsett fra DDR2 OverVoltage Control. Den har jeg satt til å være +0.4V (siden 1.8 er standard) Før jeg satte opp spenningen, fikk jeg mange tusen feilmeldinger når jeg kjørte Memtest. (mens til vanlig, var PC'en like ustabil) Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Har selv dårlig erfaring med G33-brikkesett (Asus P5K-VM) og tilsvarende brikker. De klarer stock hastighet på 1,8V, men høyere spenning hjelper nesten ingenting. (Maks stabil frekvens (foreløpig) er nesten 1300 på 2,2V med 4 brikker på P45-brikkesett.) Mulig problem pga. 4 brikker. Har du mulighet i BIOS for å øke TRFC? Ellers kan du jo prøve en enkel løsning : Å sette ned hastighet litt. Evt. Sette 800 og 4-4-4-12. Det klarer de mest sannsynlig på 2V eller lavere. Ytelsesforskjellen er tilnærmet null og du slipper masse fikling i BIOS. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 BallistiX PC8500 og et Gigabyte hovedkort med P35 chipsett er en svært dårlig kombo. Hadde en venn som hadde den komboen og han fikk massevis av bluescreens og diverse bugs. Løsninga for han var å kjøpe Corsair minne, da fungerte alt helt fint. Det er et problem som flere har / har hatt siden man finner lignende tråder på nettet. Du kan jo eventuelt prøve å sette opp voltage på nordbrua i tillegg til voltage på selve brikkene. Eller om du har en venn med 4GB DDR2 RAM som ikke er Crucial BallistiX PC8500 så kan jo dere bytte Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Har du mulighet i BIOS for å øke TRFC? Fant ikke TRFC. TRD er det nærmeste jeg kom (navn-messig, vet ikke hva TRFC er ) System Memory Multiplier (SPD) [AUTO] Memory Frequency (Mhz) 1066 1066 Tror jeg fant ut av hva som var feilen. Jeg så noe rart under 'Performance Enhance' (M.I.T.) den sto innstilt på Turbo (av en eller annen grunn). Så byttet jeg den om til Standard. Så kjørte jeg Prime95, og fikk ingen feil (nå kjørte jeg bare i en time da, men det er mye bedre enn tidligere som var på 1 sekund.) Så installerte jeg Vista og Crysis for å teste noe der. Jeg har pleid å få feilmeldingen "nvlddmkm.sys stopped responding..." men den fikk jeg ikke nå. Så nå kan jeg spille uforstyrret Har ikke testet å spille i XP enda, men jeg tipper at artifacts'ene har gått bort også. (de artifacts'ene som jeg fikk kom i helt random tidspunkt. Noen ganger hvert femte minutt, andre ganger aldri) Jeg syns det var litt rart at den sto på Turbo. Ekstra rart hvis det er "default". For jeg kan aldri huske at jeg har endret på slike innstillinger Er litt vanskelig å vite om systemet forstatt er ustabilt eller ei. Siden det vet man ikke før det klikker. (btw gikk like bra å spille Crysis på Very High nå, som før) Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Update: Spilte litt Far Cry 2 på XP nå. Først fikk jeg nv4_disp error, med 16bit farger. Starta PC'n på nytt. Fikk se igjen artifactsene et par ganger (bare alt-tab ut og inn igjen). Og nå sist gang hoppet spillet rett ut til desktop. (gikk noen minutter mellom hver gang disse error'ene inntraff) Bare legger med noe jeg brainstorma en gang. Feil på PC Ingen programmer starter opp med en gang... må vente ca 5-10 min så starter de (nederst til høyre er bare daemon tool, avast og poweriso. Hvis jeg prøver å starte et program skjer det ikke noe, mens jeg ventet skjekket jeg Task Manager. Der sto det 27 processes, og når PC'n ble bra igjen så sto det 36.) Starter opp. Står en stund på WELCOME. så neste bilde er bare bakgrunnen tar lang tid før den går videre. En gang fikk jeg 16-bits farger, og kunne ikke endre på innstillingene. (det klarte jeg å fikse) Edit: trodde probleme med Vista (nvlddmkm...) var borte. Det var det ikke Endret 24. februar 2009 av Nerowulf Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 BallistiX PC8500 og et Gigabyte hovedkort med P35 chipsett er en svært dårlig kombo. Hadde en venn som hadde den komboen og han fikk massevis av bluescreens og diverse bugs. Løsninga for han var å kjøpe Corsair minne, da fungerte alt helt fint. Det er et problem som flere har / har hatt siden man finner lignende tråder på nettet. Du kan jo eventuelt prøve å sette opp voltage på nordbrua i tillegg til voltage på selve brikkene. Eller om du har en venn med 4GB DDR2 RAM som ikke er Crucial BallistiX PC8500 så kan jo dere bytte Har nå testet å bare bruke 3 brikker (3GB). Og nå så får jeg ingen artifacts, og veldig få bluescreen. Jeg får heller ikke 'nvlddmkm stopped responding'- error i Vista. Hva er årsaken til dette? Hvorfor kjører systemet mitt mye bedre med bare 3, kontra 4 brikker? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Mye merkelige minnerelaterte greier, du får neppe et konkret svar uansett. Min oppfordring er: 1. Oppdater til nyeste bios 2. Kjør minnet med 1:1 divider, slakke timings (5-5-5-15) og ca 2V 3. Som EC sier øk NB spenningen litt 4. Test minnet med memtest. Er uansett ingen ytelsesgevinst ved å kjøre minne over bus med divider. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Mye merkelige minnerelaterte greier, du får neppe et konkret svar uansett. Min oppfordring er: 1. Oppdater til nyeste bios 2. Kjør minnet med 1:1 divider, slakke timings (5-5-5-15) og ca 2V 3. Som EC sier øk NB spenningen litt 4. Test minnet med memtest. Er uansett ingen ytelsesgevinst ved å kjøre minne over bus med divider. 1. Det har jeg gjort 2. Står den ikke på dette? (spenningen er på 2.1 V) (forsto ikke den 1:1 divider) 3. Øke spenningen enda mer? Står at grensa er 2.1 V 4. Finner ingen feil (bare så det er sagt (igjen) jeg er ikke noe geni på RAM ) Endret 25. april 2009 av Nerowulf Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Dividers brukes for å justere forholdet mellom FSB og minne. 1:1 betyr bare at du kjører det synkront med bus. På 6850 er dette 333 x 2 eller PC5300. I rute to på bildet ditt skal det stå 333 ikke 533 for å kjøre med 1:1. Dette må du justere i bios, akkurat hva innstillingen heter på ditt kort vet jeg ikke. 3. Om den er maksa ut blir det selvfølgelig vanskelig å øke den mer. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Finner ikke helt ut hva jeg skal forandre på Her er noen forslag System Memory Multiplier (SPD) [Auto] Memory Frequency (MHz) 1066 - kan ikke endre DRAM Timing Selectable (SPD) [Manual] ...og den 5-5-5-15 (dette fant jeg i M.I.T.)(dette var med 3 GB RAM) 3. nei, den er ikke maksa ut. Men vil ikke dette ødelegge brikkene? Endret 25. april 2009 av Nerowulf Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Øverste, når du justerer dukker ofte ny frekvens opp under. (Mem Frequency) Endret 25. april 2009 av Pastafarian Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 Hva skal jeg velge i System Memory Multiplier: 2.00 2.40 3.20 3.33 4.0+ 2.50 3.00 4.0~ Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 25. april 2009 Forfatter Del Skrevet 25. april 2009 2.00 ok, takk for hjelpa. Skal teste ut med litt gaming i kveld, se om det skjer noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå