ZitHless Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Hei. Når jeg installerte vista så tror jeg han tok ca. 20gb av partisjonen min.. Nå tar han nesten 48gb.. Noe er rart, har ikke installert mye programmer, og ingen spill/filmer/musikk på den partisjonen, _Bare_ vista og noen programmer som f.eks winamp, vlc, firefox osv.. Og jeg klarer heller ikke å helt finne ut om det er vista som tar opp heile harddisken, da dere ser på vedlegg at jeg finner bare ut at 28gb er brukt:S hvor er resterende plass?:S Har Windows Vista ultimate 64-bit sp2 .. Endret 22. februar 2009 av ZitHless Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 kjør disk cleanup. den finner endel grums. hadde en maskin jeg klarte å frigjøre rundt 20GB på Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Du har jo ikke tatt med skjulte filer i den til venstre. Der vil du finne en del, men du finner aldri alt. Det er mye skjult på forskjellige nivåer. CCleaner er et program som hjelper med å fjerne mye 'skrot'. Men diskplass er billig, lite å bekymre seg over. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Det må være noe rart med din Program Files (x86) folder. 28GB? Lenke til kommentar
ZitHless Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Alle mappene er til sammen 28gb, og jeg hadde på vis skjule filer, ellers ville ikke "program data" syntes.. Uansett, jeg prøvde CClearner og fikk 2 gb ledig plass på C.. men skjønner enda ikke hvor alle diskplassen er gådd hen:S Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Sikkert Systemgjennopreting. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Alle mappene er til sammen 28gb, og jeg hadde på vis skjule filer, ellers ville ikke "program data" syntes.. Uansett, jeg prøvde CClearner og fikk 2 gb ledig plass på C.. men skjønner enda ikke hvor alle diskplassen er gådd hen:S Viser ikke det egenskaper for Program Files (x86)? Kan du kontrollere igjen? Lenke til kommentar
ZitHless Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Alle mappene er til sammen 28gb, og jeg hadde på vis skjule filer, ellers ville ikke "program data" syntes.. Uansett, jeg prøvde CClearner og fikk 2 gb ledig plass på C.. men skjønner enda ikke hvor alle diskplassen er gådd hen:S Viser ikke det egenskaper for Program Files (x86)? Kan du kontrollere igjen? Nei hvis du ser så står det ", ..." punktuman er der fordi at filnavnet er for langt til å skrive alle mappene jeg sjekker. @ 2mmy91: systemgjenoppretting på nesten 20gb? Endret 22. februar 2009 av ZitHless Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 uffda...har gått fortere enn Bøkko på glattisen jeg.. har du da enabled for skjulte filer, slik at du eventuelt ser hva det dreier seg om, før du renser, og hva vssadmin list shadowstorage (kjørt i cmd as adnin) viser? slik som hårek og 2mmy91 henviser til? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Alle mappene er til sammen 28gb, og jeg hadde på vis skjule filer, ellers ville ikke "program data" syntes.. skjulte filer er ikke det samme som skjulte system\beskyttede filer og mapper.... ta og kontrollere, når du har feil på systemet, så kan du ikke behandle ting som om det var normalt. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 @ 2mmy91: systemgjenoppretting på nesten 20gb? Er 2 uker siden jeg instalerte vista hos meg og systemgjennopreting hos meg bruker allerede 10GB. For å slå av: 1. Åpne System ved å klikke Start-knappen , Kontrollpanel, System og vedlikehold og deretter System. 2. Klikk Systembeskyttelse i ruten til venstre. Hvis du blir spurt om administratorpassord eller - bekreftelse, må du skrive inn passordet eller gi en bekreftelse. 3. Aktiver Systembeskyttelse for en harddisk ved å merke avmerkingsboksen ved siden av disken, og deretter klikke OK. – eller – Deaktiver Systembeskyttelse for en harddisk ved å fjerne avmerkingsboksen ved siden av disken, og deretter klikke OK. Lenke til kommentar
ZitHless Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 @ 2mmy91: systemgjenoppretting på nesten 20gb? Er 2 uker siden jeg instalerte vista hos meg og systemgjennopreting hos meg bruker allerede 10GB. For å slå av: 1. Åpne System ved å klikke Start-knappen , Kontrollpanel, System og vedlikehold og deretter System. 2. Klikk Systembeskyttelse i ruten til venstre. Hvis du blir spurt om administratorpassord eller - bekreftelse, må du skrive inn passordet eller gi en bekreftelse. 3. Aktiver Systembeskyttelse for en harddisk ved å merke avmerkingsboksen ved siden av disken, og deretter klikke OK. – eller – Deaktiver Systembeskyttelse for en harddisk ved å fjerne avmerkingsboksen ved siden av disken, og deretter klikke OK. jeg fikk 500mb ledig av det :/ Lenke til kommentar
PinguShow Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Det kan vere du må slette gamle systemgjenoprettingspunkt, ellers vil dei fortsatt ligge å ta opp plass. Trur det skal ligge eit valg for dette same plass som du slår av systemgjenoppretting. Det er der i windows 7, men eg hugser ikkje heilt sikkert korleis dette var i vista. Men du kan jo sjekke å sjå. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Det kan vere du må slette gamle systemgjenoprettingspunkt, ellers vil dei fortsatt ligge å ta opp plass. Trur det skal ligge eit valg for dette same plass som du slår av systemgjenoppretting. Det er der i windows 7, men eg hugser ikkje heilt sikkert korleis dette var i vista. Men du kan jo sjekke å sjå. jeg tror ikke det går an å slå av systemgjenoppretting i vista ( som i xp ), i vista beholder man de siste opprettings punktet. personlig synes jeg at den tar alt for mye plass, opptil 15 % blir fort mange gb av det, hvis man ikke sletter dette av og til. høyreklikk på C: > egenskaper > diskopprydding > flere alternativer > systemgjenoppretting og skyggekopier > rydd opp. da sletter du alt utenom de siste punktet. Lenke til kommentar
macgyver1958 Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Fant du ut av dette? Har nesten akkurat samme problem selv. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) Vel i C:\Windows ligger det ei mappe som heter winsxs. I denne mappa havner det backup av filer til patches programmer servicepacks etc som Windows trenger. Fristende å fjerne denne men har lest litt rundt fordi at det visstnok ikke er så lurt. Men denne mappa kan bli temmelig stor temmelig fort hvis man driver å innstallerer og avinstallerer ting. Pluss de vanlige tingene tar også plass som system restore Hibernate pagefile etc etc Endret 7. april 2009 av Phyltre Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Husk at Vista lager en jævlig stor pagefile (opptil 2x RAM kapasitet), som du bør spesifiere selv. 512-1024 MiB holder lenge om du har mye RAM. Control Panel -> System -> Advanced system settings -> Advanced -> Performace + Settings -> Advanced -> Virtual Memory + Change. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Microsoft anbefalte å sette av 55 Gb til vista, så det er ikke noe galt med størrelsen din i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå