Mountain Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hei, jeg har et lite problem for tiden. Scooteren min er kaputt. Den stoppet midt på veien for noen få dager siden og etter det har den stått i garasjen, jeg har ikke peiling på sånt. Jeg har en Keeway Hurricane 50cc Det var på ettermiddagen og jeg var på vei til trening da scooteren plutselig daua, den bare dalte nedover i fart og det var umulig å akselerere. Jeg prøvde deretter å starte den i grøfta men ingen lykke. Startmekanismen virker (krh krh krh krh lyden), men den kommer ikke lenger. Baklyset, bremselyset blinklysene, hornet og alt det der virker fint. En kjent av meg skal komme bort å se på den i løpet av vinterferien og han har litt kunnskap med mekaniske ting og motorer. Onkelen min sa det kunne ha noe med tennpluggen og gjøre? Så det jeg lurer på er om det er noen her som kan ha en anelse om hva som er feilen med scooteren min, at jeg ikke får starte den? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 opplevd samme på en gir moped. grunnen var at tennpluggen hadde blitt helt nedsota slik at den ikke kunne tenne... Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Kan være tennplugg ja, eller fukt i plugghetta. Start med å prøve ny plugg. Og når du først har ute pluggen, sjekk fargen på den. Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Kan det ha noe med at jeg helt i nød måtte bruke semi syntetisk olje når motoren til scooteren egentlig er bygget for full syntetisk? Når dere sier "tenne" mener dere starte? Hvis så.. hvorfor fikk den motorstopp sånn helt plutselig, burde ikke problemet oppstå da jeg skulle starte den igjen. Har tennpluggen innvirkning på motoren mens den er igang med andre ord? Greit, jeg skal prøve ut det. Jeg har ikke mye erfaring og kunnskap om dette emnet, så jeg får pappa til å hjelpe. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Den stopper ikke fordi du ikke har brukt helt riktig olje på mopeden din. Tenne som i tennplugg. Tennpluggens oppgave er å anntenne bensina som kommer inn i Sylinderen. Hvis den ikke virker som den skal så går den ikke. Start med å skift pluggen, ta med den gamle pluggen til torshov eller en mc butikk der de har plugger. Det er VELDIG viktig at du får tak i eksakt samme plugg som du har. Tror den er 21 mm fastnøkkel du trenger for å løsne pluggen. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Det er anbefalt å ikke blande oljer, men er ikke ekstremt farlig hvis du må. Tennpluggen har innvirkning når motoren sviver også ja. Men som jeg skrev over, ssjekk fargen på pluggen når du først er i gang. Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Jeg finner ikke tennpluggen, hvor er den plassert? Jeg har som sagt en Keeway Hurricane 50cc 2007 modell. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Tar jeg ikke feil har den scooteren horizontal minarelli motor, som har "liggende" sylinder. Da vil altså pluggen peke mot forhjulet. Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Ligger tennpluggen sånn omtrent her? Et bilde som jeg fant på nettet bare som et eksempel. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Ja den står på toppen av sylinderen. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Ca der som den blåe streker er skal pluggen være. Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 I found it! Nå har jeg endelig fått den ut etter mye jævelskap og slit. For det første var det umulig å komme til med det spesiallagde skrujernet for tennplugger. Og for det andre så måtte jeg skru opp og åpne plastmatta der jeg har føttene på. Derfra nådde jeg ned og inn til pluggen. Slit sier jeg bare. Den så litt svart ut, ja. Jeg skal bort å kjøpe ny as we speak. Og ja, jeg vet at den må være en eksakt lik modell for at det skal virke. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Er den orginal? Er ikke så uvanlig at pluggen er litt mørk da, spesielt hvis du har hatt ekstra olje i bensintanken. Bedre med for stor enn for lita dyse. Har opplevd at mange kun har plugger uten R(radiostøy?). Om det er R eller ikke på pluggen er ikke så viktig, så du trenger ikke bekymre deg om det. Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Takk til alle og spesielt .Butthead. for hjelpen! Det var tennpluggen som var defekt, ja. Den sviver nå som en kule, og alt ser ut til å funke fett. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Bra det ikke var et stort problem da. Endret 24. februar 2009 av .Butthead. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå