Gå til innhold

[Løst] Får ikke installert driver til trådløskort i Win 7

Anbefalte innlegg

Idag installerte jeg Windows 7 på pc'n min, men kom naturligvis borti problemer.

Jeg har et Linksys Wireless-G PCI WMP54Gv4-kort, men får ikke installert driveren til kortet på Win 7. Jeg har prøvd både driveren som medfølger på CD, og driveren fra Linksys sine hjemmesider. Noen som vet hva som må gjøres?

Endret av Pentium-Power
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slet med dette selv, men det ordnet seg til slutt. Det er 64-bit du kjører? Vent litt, så skal jeg lete frem posten min fra Win7-tråden.

Fikk endelig til Linksys WMP54G-kortet mitt i 64-bit her i går, men midt i innleggsskrivingen slo jordfeilbryteren ut. Prøver på nytt:

Du vil ikke finne noen brukbar driver på Linksys' egne hjemmesider. Ralink, som lager chipsettet til i hvert fall versjon 4, som jeg har (står på kortet eller esken, hvis du har den fremdeles), har en som funker. Google "RT2500V3.0.1.0_for_Win2003.zip". Denne inneholder den riktige versjonen av rt2500.sys (heter det samme i Linksys' egne pakker).

Dessverre er ikke denne signert, så for å få lov til å laste den må du trykke f8 under oppstart og slå av nektingen av usignerte drivere. Dette må gjøres hver gang, men det sies at valget kan gjøres permanent med Vistabootpro-programmet.

Windows 7 vil ikke gjenkjenne denne driveren som brukbar automatisk, så for å få installert den må du klikke deg frem til "have disk"-dialogen og bla deg frem til fila på egen hånd.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Du må legge til ny hardware manuelt. Når du kommer til der hvor du skal velge riktig type dings klikker du i stedet "have disk". Så blar du deg frem til den rt2500.sys-fila som ligger i x86-mappa. Denne driveren er muligens ikke signert, og hvis du da skal få den til å virke må du trykke F8 hver gang du starter opp for å tillate usignerte drivere. Derfor kan det være lurt å se om du finner noen signerte som funker et annet sted. Dette var det eneste jeg fikk til i 64 bit, men det burde være enklere med 32. Jeg ville prøvd med siste versjon Vista-driver fra Linksys.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg fiksa det, etter mange timer med strev. Legger ved hva jeg gjorde i tilfelle noen andre støter på det samme problemet.

1) Google "RT61+RT2500", og last ned denne zip'en fra Ralink. Denne inneholder fil til både x64 og x86.

2) Kjør installfila (filnavnet er sånn 40M lang), deretter restart maskinen.

* Hvis "Found new hardware"-vinduet popper opp er det bare å lukke det siden vi gjør dette på den gammeldagse måten.

3) Gå til Control panel -> Hardware and sound -> Device manager.

4) Under "Other devices" skal du se et ikon ved navn "Network Controller", høyreklikk den og velg "Update driver software".

5) Klikk "Browse my computer for driver software".

6) Klikk "Let me pick from a list of device drivers on my computer".

* Hvis du ser "2L (Conseptronic)" i listen til venstre så hopp til punkt #9.

7) Klikk "Have disk" og "Browse", let deretter opp "Win7partisjon:\Program files\(x86RALINK\RT6x Wireless LAN Card\Installer\WINx64.

8) Velg fila ved navn "Rt2500"

9) I lista til venstre velg "2L (Conseptronic)", og i lista til høyre velg "Conseptronic 54g Wireless PCI Card Version 3.2.0.0 [6/12006]"

10) Klikk "Yes" hvis du blir spurt om du er sikker på at du vil installere driveren.

Dette er hva jeg gjorde på min Windows 7 x86 med en liten forandring: Bruk "WINXP" istedet for "WINX64" i punkt #7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...