dahwan Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Min harddisk har 3 partisjoner. En med Vista, en med OSX og en stor en til nedlastinger, video og musikk. Men jeg har et problem. OSX kan ikke redigere innholder i den store NTFS partisjonen. Hvilket filsystem burde jeg ha på den delte media disken? NTFS går ikke, Fat32 kan ikke være større enn 32GB Noe jeg ikke har tenkt på? Lenke til kommentar
MSg Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Trodde da FAT32 kan ha større partisjoner enn 32GB? Jeg kjører uansett journalført filsystem på alle mine eksterne harddisker (formatert i OSX) og de fungerer fint både på OSX og windowns. Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Ja, men jeg bruker ikke en mac maskin, så jeg lurer på om det bare er bootcamp som fikser det slik at windows kan skjønne "journal-ført" filsystem. Hvis noen kan konfirmere at windows klarer å lese journalført filsystem vil det ha løst problemet mitt =D Takk for post, MSg Lenke til kommentar
MSg Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Jeg kjører da journalført ekstern hdd på den ene stasjonære pc'n min her. Windows kan verken lese eller skrive til filsystemer annet enn Windows' egne. Men det finnes drivere til Windows som gjør det mulig å lese og skrive til ext2, for eksempel Ext2 IFS. Ext3 kan monteres som om det var ext2. Når man monterer noe som ext2 blir det ingen journalføring, så hvis det ikke blir avmontert riktig, må man sjekke det for feil. Ved hjelp av programmet MacDrive kan man lese og skrive til hardisker formatert til Mac-filsystemet HFS+ i Windows. Kilde Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Jeg har installert Ext2 IFS, men den ber meg formatere mac partisjonen min før jeg får brukt den. Det var liksom ikke helt det jeg hadde sett for meg Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Men hvis jeg formaterer den får jeg vell ikke valget Ext2 ? Og hva er da poenget med dette? Lenke til kommentar
MSg Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Haha, nei du sier noe :b Kanskje begge må være Ext2? Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Begge hva? o_O Lenke til kommentar
MSg Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Glem det, ble bare kål. Var så opptatt av å komme meg i dusjen at jeg ikke helt så hva jeg svarte/svarte på :b Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Så... Det finnes ingen måte å dele en partisjon/disk mellom OSX og vista? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Installér programmet MacDrive i Windows, så kan Windows lese og bruke alle Mac-formaterte disker/partisjoner: http://www.mediafour.com/macdrive Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Nvm. Det viser seg at det bare er vista som ikke klarer å formatere fat32 disker større enn 32GB. Det gikk fint fra osx. Takk for posts Lenke til kommentar
MSg Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 NP. Godt det løste seg. Lenke til kommentar
alford Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Du kan installerer macfuse for å kunne skrive til ntfs-disker: http://code.google.com/p/macfuse/ http://www.ntfs-3g.org/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå