Foxbear Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hei! Jeg har en leiekontrakt på ett år som gjelder til og med 01.08.09, men jeg vil si opp leiligheten før kontrakten utløper. Jeg har tenkt å bo i leiligheten ut juni. I kontrakten står det at dersom leietaker ikke vil forlenge leieforholdet skal utleier varsles om dette innen 3 måneder før utløpet av den inneværende leieperioden. Det står ingenting om hvordan det skal varsles dersom jeg vil flytte ut før 01.08.09. Er det da tre måneders oppsigelsestid? Skal jeg da sende oppsigelse 1. april der jeg sir opp leiligheten 31. juni, eller blir det 1. juli? Og kan jeg allerede nå (februar) sende oppsigelse der jeg skriver at jeg sir opp leiligheten 31. juni eller 1. juli. På forhånd takk. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Det bør vel stå hvordan dette skal gjøres i kontrakten? Vil vel anta at det er tre måneders gjensidig oppsigelse for begge parter? Du skriver brev om at du sier opp leiligheten fra d.d. med oppsigelsestid på tre måneder. Står det spesifisert fra hvilken dag en oppsigelse gjelder fra? Vi har det på ene huset vi leier ut. All oppsigelse gjelder fra første i måneden. Sier man da opp 2. mars, vil ikke denne begynne å gjelde før 1. april og så tre måneder utover. Lenke til kommentar
Foxbear Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Det bør vel stå hvordan dette skal gjøres i kontrakten? Vil vel anta at det er tre måneders gjensidig oppsigelse for begge parter? Du skriver brev om at du sier opp leiligheten fra d.d. med oppsigelsestid på tre måneder. Står det spesifisert fra hvilken dag en oppsigelse gjelder fra? Vi har det på ene huset vi leier ut. All oppsigelse gjelder fra første i måneden. Sier man da opp 2. mars, vil ikke denne begynne å gjelde før 1. april og så tre måneder utover. Det står ikke spesifisert fra hvilken dag en oppsigelse gjelder fra. Det står bare: Dersom leietaker ikke vil benytte sin rett til å forlenge leieforholdet, skal utleier varsles om dette innen 3 måneder før utløpet av den inneværende leieperioden. Ok så da skriver jeg: jeg sier opp leiligheten fra 31. juni med oppsigelsestid på tre måneder. ? Takk for svar. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Nja, slik jeg har forstått det nå trenger du bare å sende inn brev om at du ikke ønsker å forlenge avtalen etter 01.08.09 og ønsker å si opp nå. Ble brått litt usikker på reglene her nå. Glemte å ta med i beregningen at du hadde kontrakt for ett helt år. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hei! Jeg har en leiekontrakt på ett år som gjelder til og med 01.08.09, men jeg vil si opp leiligheten før kontrakten utløper. Jeg har tenkt å bo i leiligheten ut juni. I kontrakten står det at dersom leietaker ikke vil forlenge leieforholdet skal utleier varsles om dette innen 3 måneder før utløpet av den inneværende leieperioden.Det står ingenting om hvordan det skal varsles dersom jeg vil flytte ut før 01.08.09. Er det da tre måneders oppsigelsestid? Skal jeg da sende oppsigelse 1. april der jeg sir opp leiligheten 31. juni, eller blir det 1. juli? Og kan jeg allerede nå (februar) sende oppsigelse der jeg skriver at jeg sir opp leiligheten 31. juni eller 1. juli. På forhånd takk. Vi trenger mer informasjon for å svare på dette. Er leiligheten sokkel eller loftsetasje i huseieres egen bolig? Hvis nei, så er det ikke anledning å avtale ett års leietid (med noen unntak). I så tilfelle har du 3 måneders oppsigelsestid. Hvis du leverer oppsigelse før 1. mars, kan du flytte 31. mai. Hvis du vil flytte 30. juni (finnes ikke 31. juni), må oppsigelsen leveres FØR 1. april. Hvis leiligheten er sokkel eller loftsetasje i huseiers egen bolig har du sannsynligvis bundet deg til ett års leietid uten mulighet for oppsigelse før tiden er gått. Lenke til kommentar
Foxbear Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 Hei! Jeg har en leiekontrakt på ett år som gjelder til og med 01.08.09, men jeg vil si opp leiligheten før kontrakten utløper. Jeg har tenkt å bo i leiligheten ut juni. I kontrakten står det at dersom leietaker ikke vil forlenge leieforholdet skal utleier varsles om dette innen 3 måneder før utløpet av den inneværende leieperioden.Det står ingenting om hvordan det skal varsles dersom jeg vil flytte ut før 01.08.09. Er det da tre måneders oppsigelsestid? Skal jeg da sende oppsigelse 1. april der jeg sir opp leiligheten 31. juni, eller blir det 1. juli? Og kan jeg allerede nå (februar) sende oppsigelse der jeg skriver at jeg sir opp leiligheten 31. juni eller 1. juli. På forhånd takk. Vi trenger mer informasjon for å svare på dette. Er leiligheten sokkel eller loftsetasje i huseieres egen bolig? Hvis nei, så er det ikke anledning å avtale ett års leietid (med noen unntak). I så tilfelle har du 3 måneders oppsigelsestid. Hvis du leverer oppsigelse før 1. mars, kan du flytte 31. mai. Hvis du vil flytte 30. juni (finnes ikke 31. juni), må oppsigelsen leveres FØR 1. april. Hvis leiligheten er sokkel eller loftsetasje i huseiers egen bolig har du sannsynligvis bundet deg til ett års leietid uten mulighet for oppsigelse før tiden er gått. Takk for svar. Jeg har nå sendt inn oppsigelse som jeg sendte FØR 1. april om for å flytte ut innen 30. juni. Jeg fikk en telefon av huseieren, som ikke bor i samme bygg, at han hadde mottat oppsigelsen men at dersom han ikke fant noen andre til å leie leiligheten i månedene før kontrakten er utløpt må jeg betale helt til kontrakten går ut. Jeg skjønner ikke at det ikke sto noe om det i kontrakten. Er det rett av han å gjøre det? Det sto som sagt ingenting i kontrakten om oppsigelse. Dette var det som sto under leietid/framleie: "Denne kontrakten gjelder i 1-år fra 01.08.08. Leietaker har rett til å forlenge leieforholdet i en ny periode på 1-år. Dersom leietaker ikke vil benytte sin rett til å forlenge leieforholdet,skal utleier varsles om dette innen 3mnd før utløpet av den inneværende leieperiode. Framleie er ikke tillatt uten utleierens skriftlige samtykke,som ikke kan nektes uten saklig grunn." Er det noen måte jeg kan løse dette på? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Takk for svar. Jeg har nå sendt inn oppsigelse som jeg sendte FØR 1. april om for å flytte ut innen 30. juni. Jeg fikk en telefon av huseieren, som ikke bor i samme bygg, at han hadde mottat oppsigelsen men at dersom han ikke fant noen andre til å leie leiligheten i månedene før kontrakten er utløpt må jeg betale helt til kontrakten går ut. Jeg skjønner ikke at det ikke sto noe om det i kontrakten. Er det rett av han å gjøre det? Hvis ikke betingelsene for å kunne inngå kortere kontrakt enn 1 år, så er dette punktet i leiekontrakten rett og slett ugyldig. Det betyr at du i realiteten sitter i en tidsubestemt kontrakt med 3 måneders oppsigelsesfrist. Han kan ikke kreve at du betaler ut den avtalte tiden, kun ut oppsigelsestiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå