nadeem Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Hei, 11.02 bestilte jeg en pc fra en webshop som skulle bygges hos dem. 17.02 fikk jeg denne eposten: Din ordre er nå lagt klar til henting hos oss! Denne kan hentes i vår hentebu i Oslo.---- Våre åpningstider er: Kl. 10.00-18.00 Mandag til Fredag Kl. 10.00-15.00 Lørdag Med vennlig hilsen ---Navn fjernet--- Jeg ønsker ikke å avsløre hvilken webshop det er, fordi jeg er generelt fornøyd med dem og synes de er flinke. Da jeg 19.02 reiste inn til Oslo fra Drammen, fikk jeg vite at bare en bitteliten del av ordren hadde ankommet. En rensegreie for LCD skjermer. Det syntes jeg var kjipt og ble skuffet. Jeg fortalte han som jobbet der om eposten, og han innrømmet at eposten var misvisende. Grunnen til at jeg reiste fra Drammen til Oslo, var at jeg ønsker å se en representant for nettbutikken ansikt til ansikt når jeg skal betale en sum på ca 23000kr. Det ble en tur på over 110 km t/r. Jeg har enda ikke fått pc'en. Jeg lurer på om eposten jeg fikk tilsendt 17.02 kan telles som "avtalt tid" for levering, og siden denne ikke ble holdt, kan jeg kreve avslag på prisen? Om så, hva er rimelig å kreve? Denne pc'en ble kjøpt på firmaet til min far, om det har betydning. Med vennlig hilsen, Nadeem Endret 22. februar 2009 av nadeem Lenke til kommentar
riroil Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Siden du har kjøpt den via et firma, så er det kjøpsloven som gjelder, og ikke forbrukerkjøpsloven. Uansett vil jeg regne med at du ikke har noen grunn til å kreve avslag. Du har fortsatt mulighet til å heve ordren. Lenke til kommentar
nadeem Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Hei Riroli, Takk for svar. Men selv den ansatte ved hentebua innrømmet at eposten var misvisende, og at jeg derfor hadde blitt direkte feilinformert og hadde kastet bort tiden min. Finnes det ingen form for kompensasjon for dette? Med vennlig hilsen, Nadeem Lenke til kommentar
riroil Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Husk at du representerer et firma. Derfor gjelder kun avtalen melleom deg og nettbutikken. Dersom dette står i salgs eller leveringsbetingelsene til butikken så har du det. Ellers ikke. Dersom du hadde logget på dine sider hos nettbutikken så hadde du sett at det ikke var hele pakken. I hvertfall om det er den butikken jeg mistenker det for å være. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Liten tvil om hvilken Netshop(pun intended) det er snakk om. Det er vel ingenting i kjøpsloven som spesifiserer sum ved brudd av leveringstidpunkt, og ingenting som heter "tort og svie" hverken i forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven. Klønete epost men ingenting du får gjort med det, synes det er litt søkt å skulle ha et generelt avslag i pris for denne ulempen. Lenke til kommentar
brrah Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Jeg ville i hvertfall snakket med Netshop(?) selv, ikke spurt en gjeng kvisete fjortisser... Lenke til kommentar
DarkZhade Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 ville iallfall krevd å få tilbake de kostnd du hadde for unødvendig transport Lenke til kommentar
Nefargarap Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Når forretningen gjør en feil, så er de forretningen som skal bære det økonomiske tapet - ikke kunden. Det skulle bare mangle... Retten til erstatning er hjemlet i kjøpslovens (1988) § 27. Erstatningens strørrelse følger av § 67, sammenholdt med § 27, 4 og 5 ledd. Jeg ville i det minste krevd erstatning for kjøringa; statens kilometersats (for enkelthets skyld) og bompenger. Lenke til kommentar
Nefargarap Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Uansett vil jeg regne med at du ikke har noen grunn til å kreve avslag. Du har fortsatt mulighet til å heve ordren. 1) Jeg hadde ikke turt å påstå at trådstarter har rett til å heve. 2) Man mister ikke rett til avslag, selvom man også har rett til å heve. (Men man kan selvsagt ikke kreve begge deler samtidig). 3) Man har uansett rett til _erstatning_. Lenke til kommentar
Nefargarap Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Husk at du representerer et firma. Derfor gjelder kun avtalen melleom deg og nettbutikken. "Kun" avtalen? Hvorfor gjelder ikke kjøpsloven? Dersom du hadde logget på dine sider hos nettbutikken så hadde du sett at det ikke var hele pakken. Trådstarter har fått opplyst at varen var klar til avhenting. Dette må vedkommende kunne stole på, uten å logge på, ringe for å dobbeltsjekke, eller noe annet. Det er en grunn til at ikke all korrespondanse foregår med rekomandert post som skal dobbeltbekreftes... Lenke til kommentar
Nefargarap Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Klønete epost men ingenting du får gjort med det Les - og prøv å forstå - kjøpsloven før du gir "råd" som kan få økonomiske konsekvenser for folk. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Men da kan vi jo se hva utfallet blir av denne saken da kanskje? Nå har du belyst saken og gitt han medhold i saken hans, så lenge han gjør som du sier så skal han da ha dekket utgifter han har hatt med reisen Drammen-Oslo-Drammen. Du unnlater jo å fortelle om §67 ledd 1 som sier "Erstatning for kontraktbrudd fra en parts side skal svare til det tap, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktbruddet." Kunne butikken forvente at han skulle reise fra Drammen for å hente varen? Hva om han kom fra Tromsø? Hva hvis nettbutikken kan bevise at det kommer av feil utenfor deres kontroll? Da faller HELE kravet bort. (Kjøpsloven §27, ledd 1) Jeg sier ikke at han ikke har krav på det, jeg sa bare at sannsynligheten for at han får noe som helst ut av det er "slim to none"... Endret 23. februar 2009 av Rookie_NO Lenke til kommentar
nadeem Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Hei alle sammen! Idag ringte jeg inn til nettbutikken og etterlyste ordren. Jeg ble fortalt at hele PC'en skulle være der. Etter jeg hadde ringt, så jeg på sidene deres at det står "delvis levert". Jeg ringte dem opp igjen, og blir igjen fortalt at hele PC-en ligger der. Først når jeg nevner at sidene deres sier "delvis levert", så dobbelsjekker vedkommende og sier at PC'en faktisk ikke er der. Hadde jeg ikke ringt to ganger idag, så hadde jeg kjørt inntil Oslo igjen for andre gang uten grunn. Nettbutikken har addressen min og vet at jeg bor i Drammen, og kunne nok legge sammen to og to. @Nefargarap: Det hadde fint å lære mer om dette: Retten til erstatning er hjemlet i kjøpslovens (1988) § 27. Erstatningens strørrelse følger av § 67, sammenholdt med § 27, 4 og 5 ledd. Jeg ville i det minste krevd erstatning for kjøringa; statens kilometersats (for enkelthets skyld) og bompenger. Hvormye lyder for eksempel kilometersatsen på? Nadeem Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 En sak som inte komme fram. Tydligtvis har du minst 2 varor på samma ordre. PC'n och den delen som du for till stan för att hämta (som du trodde var pc). Valde du samlad leverans på hela ordren eller valde du att allt skulle leveras när hela ordren var klar? Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Bilgodtgjørelse: Bilgodtgjørelse etter statens satser ved yrkesreiser/tjenestereiser i henhold til Særavtale for reiser innenlands § 6: Egen bil 0 - 9000 km kr 3,50 pr. km fra 1.5.2008 (før 1.5.2008: kr 3,00) Egen bil over 9000 km kr 2,90 pr. km fra 1.5.2008 (før 1.5.2008: kr 2,40) Egen bil 0 - 9000 km - Tromsø kr 3,55 pr. km fra 1.5.2008 (før 1.5.2008: kr 3,05) Egen bil over 9000 km - Tromsø kr 2,95 pr. km fra 1.5.2008 (før 1.5.2008: kr 2,45) Tillegg for kjøring på skogs- og anleggsvei kr 0,80 pr. km fra 1.5.2008 (før 1.5.2008: kr 0,70) Tillegg for frakt av utstyr og materiell kr 0,60 pr. km fra 1.5.2008 (før 1.5.2008: kr 0,50) Tillegg for hver passasjer kr 0,75 pr. km fra 1.5.2008 (før 1.5.2008: kr 0,50) edit: Husk passasjertillegget på 0.75kr pr. km hvis det er aktuelt Endret 25. februar 2009 av Rookie_NO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå