Gå til innhold

Core switch D-Link DGS-1224T - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Har en D-Link DGS-1224T som core-switch, har noen noe erfaring med denne?

Opplever at den fungerer ganske greit, men på sist party krasjet den et par ganger, og vi fant ikke helt ut hva det var.

Har noen noe anbefalinger hva som kan ses på? Vi har ca. 150 deltagere.

Slik nettverket er satt opp nå har vi 12 bord-switcher med gbit uplink til core, 3 gbit servere, og 3 100mbit servere i core, med 100mbit uplink til gateway.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bare snakke ut fra et noe mindre nettverk; men har to 1216, og en 1224. ALDRI hatt trøbbel.

En 1216 har eg hjemme, og den slacker stort sett, men tidvis overføres det 1,2,3,4 TB fra en maskin til en annen - og den har aldri klaget.

En 1216 og en 1224 står i et nettverk på et industriområdet, og ble satt ut for å oppgradere "backbone" med fiber-link mellom. Kontinuerlig rundt 3-400Mpbs mellom de to, men hver switch har hovedsaklig 100Mbps utstyr tilkoblet - med unntak av 4 PC'er som er 1000Mbps. Knirkefritt her også.

Hjemmeswitchen har en oppetid på over 280 dager, de to andre rundt 150 vil eg tro. (med UPS ja)

Lenke til kommentar

Jeg har en D-Link DGS 1224T.

Den ble brukt på et lan med 80 deltakere i fjor.

Den kjøre da som backbone, men uplink til 100mbit bordswicher.

Hadde aldri noe problem med denne swichen. Kjører den hjemme nå, med 4 maskiner, det er heller ikke noe problemer med det.

Knall god swich =)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

sett på DGS-1224T som bordswitcher, men finner ikke noe om hvor mange porter den støtter i en trunk samt om jeg kan regne de comboportene som normale porter så 26porters.

min tanke var en trunk på 4kabler til hovedswitch fra hver av de, men om jeg da har 20 eller 22 porter igjen er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
min tanke var en trunk på 4kabler til hovedswitch fra hver av de, men om jeg da har 20 eller 22 porter igjen er jeg usikker på.

Du kan ikkje bruke SFP portene samtidig som port 23/24. Det er enten eller. Mener å huske du kan ha inntil 6 trunker med inntil 8 porter i hver trunk.

Lenke til kommentar
Du kan berre bruke combo eller rj-45 så du har 20 portar att vist du har 4 kablar til uplink. Men kvifor bruke 4 kablar?

bruker 4kabler fra hvert bord til hovedswitch for og øke hastigheten naturligvis :)

når vi har 96gbit backbone ville det være litt bortkaste og bruke 1gbit til hvert bord og nesten 90% av kapasiteten stå ubrukt.

Lenke til kommentar

4kabler i full duplex trunk gir vell teoretisk 8gbit, av erfaring kan jeg vell vinke farvell til ca 30% men 5-5.5gbit er ganske akseptabelt mellom bordene :)

med 20pr bord gir det 250mbit kapasitet fra backbone ut til hver deltaker.

så forøvrig på den 1248 hvor det står maks 6trunks og maks 8 kabler i hver trunk, akkurat på kanten da siden 6bord vi tenkte bruke.

men nå vi da har tenkt en gjerne 2 switcher til nestegang som vi da må utvide core med en switch til får få trunks til, har selv ikke vært borti dette i jobbsammenheng så blir det da en 8kabel trunk i ekstra backbone switchen eller de 2 comboportene som brukes?

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Alle combo-porter er slik at du ikkje kan benytte både RJ-45 kontakten og ha en SFP modul i på samme port nr. De har også samme hastighet, men gir muligheten for å kjøre 1000SX/LX fiber i stedenfor 1000TX på kobber.

Med andre ord, skal du koble sammen to DGS1248, så får du max en 8 ports trunk mellom de, og max 5 andre trunker til hver switch.

Lenke til kommentar

Du kommer omtrent like langt med to 1248 som med en 3100-48 faktisk, og prisen blir omtrent den samme. MEN fordelen med en 3100-48 er jo at du får alle 4 gbit trunkene på samme switch fabric, og enklere kabling mellom core switcher senere pga stacking via hdmi.

Lenke til kommentar

de 1248bekymrer meg for skalering i forhold til trunks da om behov for 6trunks og legger til en er du allerede nede i 10trunks etter og ha koblet de sammen.

får en 3100-24 til prisen av den 1248, gå ned til 3kabler pr trunk så funker 24porter med plass igjen til serverne så legge til en ekstra 3100-24 nestegang.

evnt en 3100-48 men da starter nettverket bli en solid utgift

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei.

Jeg ser dere skriver om å ha flere uplinker fra bordswichene til core.

Hvordan fungerer dette i praksis?

Om man bare strekker flere ledninger vil man jo få loopback og nettverkskaos?

Evt hvordan swicher kan man gjøre dette med, da må vell både core og bordswicher stilles inn spesielt eller hvordan er det?

Lenke til kommentar

Ikke bare må switchene være smart/managed, men portene på begge sider må også settes opp med "trunk" eller "link aggregation".

Dersom man kjører dobbel kabel mellom to switcher uten å ha satt opp dette, vil første broadcastpakke gå i ring mellom switchene og blokkere all trafikk på nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...