Gå til innhold

Hvilke emner er viktigst for deg i valget 2009? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Jo større Høyre er i forhold til FRP, jo bedre vil sannsynligvis arbeidstakeres makt og rettigheter bli.

Si ikke det.

Ellers leste jeg noe om at staten er den største (mis?)brukeren av midlertidig arbeidskraft. Skal si det er avstand mellom liv og lære på venstresiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo større Høyre er i forhold til FRP, jo bedre vil sannsynligvis arbeidstakeres makt og rettigheter bli.

Si ikke det.

Ellers leste jeg noe om at staten er den største (mis?)brukeren av midlertidig arbeidskraft. Skal si det er avstand mellom liv og lære på venstresiden.

Både FrP og høyre er et dårlig valg for arbeidere. Midlertidig arbeidskraft har forøvrig vært svært viktig under finanskrisen.

Lenke til kommentar

Både FrP og høyre er et dårlig valg for arbeidere.

Det er de slett ikke. Flere arbeidsplasser er bare bra for arbeidere.

Midlertidig arbeidskraft har forøvrig vært svært viktig under finanskrisen.

Ja, forskjell mellom liv og lære som sagt.

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet umulig å si hvilke partier som er best for "arbeiderne". De har alle ulike preferanser og arbeidsvilkår. Men FRP's metoder må vel være de verste for arbeidsmarkedet om man tar hensyn til alle parter. Det tjener ingen å bringe så mye usikkerhet inn i markedet som mulig, det trengs ikke mer dynamikk enn nødvendig for at innsatsmotiverte arbeidsløse skal ha en enkel tilgang til ny jobb!

Lenke til kommentar
Det er i utgangspunktet umulig å si hvilke partier som er best for "arbeiderne". De har alle ulike preferanser og arbeidsvilkår. Men FRP's metoder må vel være de verste for arbeidsmarkedet om man tar hensyn til alle parter. Det tjener ingen å bringe så mye usikkerhet inn i markedet som mulig, det trengs ikke mer dynamikk enn nødvendig for at innsatsmotiverte arbeidsløse skal ha en enkel tilgang til ny jobb!

"Det er umulig å si, men Frp er verst!"

Fantastisk selvmotsigelse som egentlig sier alt om hvor lite gjennomtenkte argumenter Frp-motstandere har.

Ellers er det enklere for en bedrift å ansette folk hvis det er enklere å sparke dem f.eks. Da kan de nemlig ta sjansen på å ansette folk og se om de passer først.

Lenke til kommentar
"Det er umulig å si, men Frp er verst!"

Fantastisk selvmotsigelse som egentlig sier alt om hvor lite gjennomtenkte argumenter Frp-motstandere har.

Herregud... Du skjønner ikke at det er en forskjell på hva som er best for den enkelte arbeider og hva som gjør arbeidsmarkedet i Norge mest effektivt da? Det er flere aktører i markedene enn arbeidstakerne.

Ellers er det enklere for en bedrift å ansette folk hvis det er enklere å sparke dem f.eks. Da kan de nemlig ta sjansen på å ansette folk og se om de passer først.

Det har du rett i, men det betyr (som jeg skrev) ikke at mest mulig dynamikk i markedet er det arbeidstakerne i praksis vil ha. Trygghet i jobben de har er svæt viktig for mange, og forutsigbarhet i arbeidsmarkedet gir stabilitet i resten av landets økonomi.

Lenke til kommentar

Innvandring/integrering: Vi bør videreføre dagens strenge, men rettferdige innvandringspolitikk. Vi må begynne å stille strengere krav til både innvandrerne, men også til oss selv for å få en bedre integrering.

Norge mangler mye arbeidskraft likevel får mange av våre nye landsmenn ikke relevante jobber selv om de er utdannede ingeniører og har doktorgrader. Dette må det gjøres noe med, språkopplæringen bør styrkes ytterligere det samme gjelder opplæringen i norsk etikk og samfunnskunnskap. Vi må også hjelpe de å få utdanningen godkjent i Norge.

Samtidig bør vi innføre langt strengere grensekontroll: De som nekter å oppgi identifikasjon bør ikke få adgang til Norge. De som ikke ikke har id rett og slett fordi hjemlandet ikke vil/kan gi de det, men samarbeider med norske myndigheter og sørger for id på andre måter (fingeravtrykk el.) bør få muligheten til det.

Vi bør også lage en lov som sier at alle innvandrere som får dom på over x-antall måneder blir deportert etter de har sonet ferdig, eventuelt får sone i hjemlandet.

Kampen mot fattigdom: Dette er noe jeg har savnet med dagens regjering. Savner litt mer engasjement for å hindre mobbing på skolene. Jeg håper dette er noe som blir tatt alvorlig da mobbing kan føre til psykiske problemer.

Kampen mot fattigdom: Her er det flere ting som jeg mener kan gjøres: øke trygdesatsene, øk minstepensjonen og ikke minst øk studiestøtten slik at studenter kan være fulltidsstudenter og ikke er avhengig av å måtte jobbe ved siden av skolen. Økt behandlingstilbud for rus avhengige og bedre tilbud fra NAV til de som trenger utdanning og arbeidstrening er også noe jeg trur vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Herregud... Du skjønner ikke at det er en forskjell på hva som er best for den enkelte arbeider og hva som gjør arbeidsmarkedet i Norge mest effektivt da? Det er flere aktører i markedene enn arbeidstakerne.

Hva har dette å gjøre med det faktum at du innrømmet at det var umulig å si, men uansett hva så er Frp verst. Altså rent hat basert på fordommer snarere enn fakta.

Det har du rett i, men det betyr (som jeg skrev) ikke at mest mulig dynamikk i markedet er det arbeidstakerne i praksis vil ha. Trygghet i jobben de har er svæt viktig for mange, og forutsigbarhet i arbeidsmarkedet gir stabilitet i resten av landets økonomi.

Forutsigbarhet får du hvis du blir fast ansatt. Hvis du gjør en bra jobb som midlertidig ansatt, får du fast jobb.

Lenke til kommentar
Hva har dette å gjøre med det faktum at du innrømmet at det var umulig å si, men uansett hva så er Frp verst. Altså rent hat basert på fordommer snarere enn fakta

OK, da får jeg servere det til deg på verdens minste teskje:

- Det er umulig for oss å si hvilket parti som er best for den enkelte arbeider, da arbeidere ikke er noen veldig homogen gruppe. De har ulike preferanser. Er du med så langt?

- For effektiviteten og forutsigbarheten i arbeidsmarkedet er jeg derimot sikker på at FRP er langt verre enn de andre partiene. Det kommer jo klart frem i posten min at det er dette jeg mener også. Les den igjen 4-5 ganger så kanskje det går opp for deg.

Forutsigbarhet får du hvis du blir fast ansatt. Hvis du gjør en bra jobb som midlertidig ansatt, får du fast jobb.

FRP vil jo gjøre arbeidsmarkedet "mindre rigid og mer fleksibelt", ikke bare gjøre det lettere å ansette midlertidige ansatte. Dessuten har man vel ingen garanti for at midlertidige ansatte blir fast ansatt uansett dersom bedrifter er usikre på f.eks inntjening i framtida. Problemet med FRP's abeidspolitikk er at den vil føre til altfor frie tøyler for bedriftene i konjunktursvingninger. Bruk-og-kast av arbeidere i oppgangstider, og utrenskinger i nedgangstider. At de har muligheten til dette oppmuntrer ikke akkurat heller til noe mer ansvarlig bedriftsøkonomi...

Lenke til kommentar
For effektiviteten og forutsigbarheten i arbeidsmarkedet er jeg derimot sikker på at FRP er langt verre enn de andre partiene.

Hva "effektivitet og forutsigbarhet" er kommer an på hvem du spør. Men tydeligvis er det viktig å strø rundt seg med fluff-uttrykk for å kunne rakke ned på Frp i mest mulig grad.

Problemet med FRP's abeidspolitikk er at den vil føre til altfor frie tøyler for bedriftene i konjunktursvingninger.

Ja, det er bedre at bedriftene er så bundet at de går dukken i nedgangstider.

Lenke til kommentar
Hva "effektivitet og forutsigbarhet" er kommer an på hvem du spør. Men tydeligvis er det viktig å strø rundt seg med fluff-uttrykk for å kunne rakke ned på Frp i mest mulig grad.

Du hadde ingen motargumenter, så du gikk løs på ordbruken min? Tar det som et godt tegn, jeg.

Det stemmer. Det er bedre at arbeidstakere har en viss makt i arbeidslivet enn at ikke levedyktige bedrifter holdes kunstig i live gjennom enhver lavkonjunktur. Lønnsomme og flinke bedrifter overlever uansett om vi har sterke fagforeninger og strenge abeidsmarkedsrestriksjoner, det er Norge et strålende eksempel på. Jeg står langt til høyre for dagens regjering, men et så liberalt arbeidsmarked som FRP står for vil bare skape texas...

Lenke til kommentar
Du hadde ingen motargumenter, så du gikk løs på ordbruken min?

Når ordbruken ikke er noe annet enn varm luft så må man nesten ta det for seg for å finne ut hva du egentlig prøver å si (hvis du faktisk har noe å komme med da).

Det stemmer. Det er bedre at arbeidstakere har en viss makt i arbeidslivet enn at ikke levedyktige bedrifter holdes kunstig i live gjennom enhver lavkonjunktur.

Det du sier er altså at det er bedre at så mange som mulig mister jobbene sine så lavkonjunkturen blir forverret. Da vet vi det.

Lønnsomme og flinke bedrifter overlever

Desto verre er det med ulønnsomme og flinke bedrifter som prøver å investere langsiktig, og derfor prøver å bygge seg opp fra bunnen.

Lenke til kommentar

Nå ser du verden veldig svart-hvitt. Fagforeninger og arbeidstakermakt har ikke bare sosiale fordeler, men også markedsliberalistiske. Det har jeg allerede forklart. Det kan sikkert virke paradoksalt at fagforeninger sikrer effektivitet i landet, men det er altså tilfelle. Langsiktig tenkende og flinke bedrifter lever fint med kortsiktig underskudd og mindre variabel arbeidskraft, deres skjebne kan jeg en del om som samfunnsøkonom... Å bruke de som unnskyldning er bare tull.

Finanskrisa er kraftig type nedgangsperiode man nå har mer kunnskap og forhåpentligvis handlingskraft til å forhindre raskere neste gang. Og man kan ikke bare sette opp reglene i arbeidsmarkedet etter hvordan tilstanden er i en stygg lavkonjunktur. Selvfølgelig, når bedriftene bruker finanskrisa som en unnskyldning for å sparke dårlige og ulønnsomme arbeidere de ikke har fått blitt kvitt tidligere så er det noe galt, men det finnes langt mer fornuftige alternativer på høyresiden enn FRP, partier som tar vare på interessene på begge sider i markedet.

Lenke til kommentar
Nå ser du verden veldig svart-hvitt.

Det var det jeg tenkte om deg, men hver gang jeg sier noe slikt får jeg trøbbel med en eller annen moderator. Tydeligvis er det fritt frem med angrep mot Frp og de som forsvarer Frp mot hatske utsagn.

Lenke til kommentar

Et tips: Når man taper en diskusjon gjør man lurt i å skygge banen fremfor å spre kvalme . Det er greit at du ikke klarer å svare på de saklige, faglige argumentene jeg ga deg, og det er greit at du mener hele verden er imot deg. Det er derimot ikke greit at du plukker ut 3% av innholdet innleggene mine, tar sitatene helt ut av kontekst, og med dette forsøker å gjøre hele diskusjonen til en personlig krangel.

Lenke til kommentar
Nå ser du verden veldig svart-hvitt. Fagforeninger og arbeidstakermakt har ikke bare sosiale fordeler, men også markedsliberalistiske. Det har jeg allerede forklart. Det kan sikkert virke paradoksalt at fagforeninger sikrer effektivitet i landet, men det er altså tilfelle. Langsiktig tenkende og flinke bedrifter lever fint med kortsiktig underskudd og mindre variabel arbeidskraft, deres skjebne kan jeg en del om som samfunnsøkonom... Å bruke de som unnskyldning er bare tull.

Finanskrisa er kraftig type nedgangsperiode man nå har mer kunnskap og forhåpentligvis handlingskraft til å forhindre raskere neste gang. Og man kan ikke bare sette opp reglene i arbeidsmarkedet etter hvordan tilstanden er i en stygg lavkonjunktur. Selvfølgelig, når bedriftene bruker finanskrisa som en unnskyldning for å sparke dårlige og ulønnsomme arbeidere de ikke har fått blitt kvitt tidligere så er det noe galt, men det finnes langt mer fornuftige alternativer på høyresiden enn FRP, partier som tar vare på interessene på begge sider i markedet.

Nå skal det sies at arbeidermakten er altfor stor iforholdtil hva den bør være. Det problemet du nevnte kan begrenses med å hindre bruken av midertidlig arbeidskraft. At de sparker ansatte i nedgangstider er langt bedre enn at de flagger ut eller blir svært ineffektive sånn som skjer nå, fordi de taper mye inntekter på for sterke arbeiderrettigheter (e.g sykefravær og at det er nesten umulig å sparke folk) og late ansatte.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Nå skal det sies at arbeidermakten er altfor stor iforholdtil hva den bør være. Det problemet du nevnte kan begrenses med å hindre bruken av midertidlig arbeidskraft. At de sparker ansatte i nedgangstider er langt bedre enn at de flagger ut eller blir svært ineffektive sånn som skjer nå, fordi de taper mye inntekter på for sterke arbeiderrettigheter (e.g sykefravær og at det er nesten umulig å sparke folk) og late ansatte.

Jeg er forsåvidt enig i at arbeidermakten kan reduseres, jeg står som sagt til høyre for dagens regjering selv. Det er for vanskelig å kvitte seg med ansatte i dag. Når du sier problemet kan begrenses ved å hindre bruk av midlertidige ansatte skjønner jeg ikke helt hva du mener. Dette vil bare øke arbeidermakten ytterligere og gjøre det umulig for enkelte å få seg jobb i nedgangstider.

Det er greit nok at bedrifter til en viss grad må få sparke arbeidere i nedgangstider, jeg er selvfølgelig helt enig, men arbeidere må ikke bli like lett utbyttelige som andre variable innsatsfaktorer. Det er en menneskelig faktor vi må ta hensyn til også, i tillegg til en forutsigbarhet i markedene. :)

Lenke til kommentar

Når jeg ser meg rundt i samfunnet så blir vi institualisert fra vugge til grav. Vi sender bort våre barn før året er omme. Vi får dem aldri tilbake. De er i institusjon 8-12 timer hver dag og vi får dem på låns hjem når de er utslitt og skal sove. Samfunnet tar fra oss våre foreldre. Ekteskapet blir oppløst når man blir gammel. Eldre ektepar får enerom på hvert sitt sykehjem uten mulighet for kontakt. Er det et slikt samfunn vi vil ha eller vil vi ha det bedre sammen. Men tid til hverandre ? Skal vi som verdens rikeste land bli det beste landet å bo i også ? Da må vi jobbe for å overflødiggjøre Kirkens SOS som hele tiden må utvide på grunn av mange mennesker i krise. I en skoleklasse på 25 elever er minst 5 av elevene utrygge hjemme på grunn av rus probelmer. Når jeg ser slikt i samfunnet tenker jeg på Bibelens or i Matteus 24:12 : ”Og fordi urettferdigheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste.” Og i et samfunn hvor det offentilge skal ha ansvar for ”nestekjærligheten” blir kjærligheten kald hos de fleste innbyggere.

Mer tid står høyt på ønskelisten for oss foreldre med barn. Opplevelsen av å være der da store-jenta mi tok sine første, ustøe skritt eller da minstejenta skåret sitt første håndball mål, er ubeskrivelig og gode minner jeg vil at alle skal oppleve.

Det er gledelig, men også utfordrende å få barn. Hverdagen skal gå opp. Moderne familier trenger valgfrihet og fleksible løsninger – slik at de kan finne sin egen vei ut av tidsklemma. Kjøring til og fra barnehage, sfo , idretshaller , fritidsklubber, leirer , konserter , teater og andre kultur aktiviteter er nesten en fulltids jobb som taxi sjåfør.

Jeg stemmer på et parti som vil:

Innføre 12 uker ekstra foreldreperm (fleksiperm) som kan benyttes innen barnet er 10 år.

Sikre alle et fleksibelt barnehagetilbud, av god kvalitet og til en rimelig pris.

Øke kontantstøtten til 5 000 kroner for ettåringene og 4 000 kroner for toåringene.

Sikre alle fedre rett til pappaperm gjennom selvstendig opptjeningsrett.

Gi mødre rett til foreldrepenger selv om de ikke er i arbeid mellom to tette fødsler. Og ikke tvinge kona ut i en kunstig arbeidsperiode mellom vår første og andre jente slik vi måtte.

Selv om mye er bra i norsk eldreomsorg, må kvaliteten i omsorgstilbudet heves. Mange ansatte ( inkudert kona) sier de ikke har god nok tid til å vise omsorg – til å sette seg ned for å ta en prat eller holde noen i hånda. Tidsklemma i omsorgen fører også til at mange eldre må legge seg for tidlig eller ikke får ta en dusj når de selv ønsker det. Fortsatt mangler mange eldre en møteplass eller kultur- og aktivitetstilbud. Selv om man prøver å få til sansehager, sangkubber, venneforeninger, andakter strekker ikke tiden til. På sykehjemmet hvor kona jobbet var det en kone som skulle besøke mannen sin. Hun måtte ta buss da hun ikke hadde sertifikat. Med buss kom hun til sykehjemmet på lørdag, men hun kom ikke tilbake så hun måtte overnatte på hotell for å reise hjem neste dag. Hun hadde ikke råd til å mange slikt turer i året. Er dette en verdig eldreomsorg i verdens rikeste land ?

Jeg vil stemme på et parti som:

Innføre en verdighetsgaranti som gir eldre lovfestet rett til sykehjemsplass, rett omsorg av god kvalitet, riktig medisin og ernæring og lindrende behandling.

Sikre flere, godt kvalifiserte ansatte og bygge flere sykehjemsplasser.

Ha sosiale møteplasser for eldre, slik som eldresentra, i alle lokalsamfunn.

Bedre omsorgslønnen for familiemedlemmer som selv utfører omsorgstjenester.

Ren luft, rent vann, ren jord… Miljøet rundt oss påvirker vår livskvalitet og helse. Tilgangen på uberørt natur svekkes gradvis over hele landet. Beboere i norske byer opplever tidvis helseskadelig luftforurensing. Og klimaendringene berører oss alle. Vi må stanse rovdriften på naturen – og gjøre

det mer lønnsomt for folk å velge miljøvennlig.

Jeg vil stemme på et parti som:

Realisere et lavutslippsamfunn gjennom tøffe tiltak som reduserer klimagassutslippene.

Gir et tilskudd på minst 25 000 kroner til alle som kjøper en miljøvennlig bil.

Satse mer på kollektivtrafikken, oppruste jernbanenettet merkbart og sette fart på planleggingen av høyhastighetsbane.

Styrke vern av sårbar natur og sikre allmennheten tilgang til alle friluftsområder.

Jeg vil stemme på et parti som er Miljøfyrtårn sertifisert.

Fattigdommen er fortsatt ikke historie i Norge eller ellers. Mange i vårt eget samfunn får ikke

endene til å møtes. De faller utenfor velstandsutviklingen. Spesielt ille er det når slik sosial nød rammer barn. Samtidig lever vi en blodig urettferdig verden, der fattigdommen

holder milliarder av mennesker i lenker. Hvert år dør over 9 millioner barn under fem år på grunn av sult og sykdommer. Vår generasjon har muligheten til å gjøre den ekstreme

fattigdommen til historie. La oss bruke den.

Jeg vil stemme på et parti som

Inkludere flere i arbeidslivet, innføre likelønnspott for kvinnedominerte yrker og styrke sosial boligbygging.

Sette inn målrettede tiltak rettet mot barn med økonomisk vanskeligstilte foreldre.

Øke hjelpen til verdens fattige til 1,4 prosent av samfunnets inntekter (BNI).

Slette u-landsgjeld og inkludere utviklingslandene i verdenshandelen.

Dette er det jeg ser etter når jeg skal velge et parti.

Lenke til kommentar
det mer lønnsomt for folk å velge miljøvennlig.

dette dog en ønsketenkning, å leve mest mulig miljøvenlig er dyrt pr dags dato, skal miljøvenligheten opp i Norge må tiltakene for forbrukerene bli billigere.

vel.. er selv med i Unge Høyre og av vår politikk er det jeg setter høyst på listen

1; skole

• valgfritt skolevalg, uavhengig av private eller offentlig så lenge staten betaler skal elever selv få bestemme hvor de har lyst å gå
  • valgfritt sidemål
  • få flere sterke faglige lærere inn i systemet
  • få bort trynefaktoren, innføre anonyme prøver
  • la elevene selv få evaluere sin egen lærer
  • tilpasset undervisning får alle nivåer, gode elever skal få den utfordringen de fortjener, dårlige elever skal få den oppfølgingen de fortjener

2; samferdsel

• forbedre samferdselen
  • ønsker selv at (og håper at) det kommer en større diskusjon om å få utvide jernbanen med en ny strekning mellom Fauske og Narvik
  • Høyre vil bruke 15 milliarder mer på veibudsjettet enn det er i dag
  • øke vrakpant til minst 20.000

3; lavere skatt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...