Gå til innhold

canon 450d eller nikon d60 best for mitt bruksområde?

Anbefalte innlegg

hei, vil vel begynne med å beklage for et garantert repeterende spørsmål.. gjorde mtt beste for å finne svar i andre topicer, men kom ikke helt i mål. mitt problem er canon 450 d eller nikon d60. jeg har lest mye info om begge kameraene, men jeg er uerfaren med speilrefleks, så uansett hvor imponerende de begge høres ut vet jeg ikke om det treffer mitt bruks område.

Jeg skal vel storsett ta "hobby/ferie" bilder og er glad i bybilder om kveld/natt. også tenkt til å bruke det i slalombakken for å ta bilder av hopp og triks..

nikon er litt treigere på fokus har jeg lært, men er det så mye at det er verdt den prisforskjellen? og kvelds bilder, krever vel hørere iso, hvis jeg har forstått det riktig, der har jeg også oppfattet at nikon har mere støy enn canon. og komplett.no har en d60 kit til 3800 med 18-55mm vr objektiv. vil det ta igjen canon på iso forskjellen på noen måte?

igjen beklager jeg dette "noobie" spørsmålet. men setter pris på svar. har prøvd å bestemme meg i nesten to uker nå. begge kameraene føles godt i hånda og appelerer fint. så enten må jeg kjøpe begge, eller kaste mynt kanskje?

takk på forhånd:)

Endret av mike83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon 450D er nyere, og derfor også litt dyrere. Begge gjør jobben med å ta bilder, så jeg forslår at du går til butikken for å teste begge. Kjøp det som du føler deg mest konfortabel med.

Tviler på du finner mangler på noen av dem - får du ikke bra bilder er det som alltid fotografens skyld ;) Skal du ha noe som sparker på fokushastighet må du se på Nikon D3(x) eller Canon 1D(s) mkIII. Koster muligens mer enn det smaker for feriebilder :) Forøvrig fokushastighet henger ofte nært sammen med objektivet du bruker også. Til vanlig bruk for litt fritid og feriebilder kan jeg garantere at både 450D og D60 fungerer bra.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Canon 450D er nyere, og derfor også litt dyrere. Begge gjør jobben med å ta bilder, så jeg forslår at du går til butikken for å teste begge. Kjøp det som du føler deg mest konfortabel med.

Tviler på du finner mangler på noen av dem - får du ikke bra bilder er det som alltid fotografens skyld ;) Skal du ha noe som sparker på fokushastighet må du se på Nikon D3(x) eller Canon 1D(s) mkIII. Koster muligens mer enn det smaker for feriebilder :) Forøvrig fokushastighet henger ofte nært sammen med objektivet du bruker også. Til vanlig bruk for litt fritid og feriebilder kan jeg garantere at både 450D og D60 fungerer bra.

ja, jeg har kjent på begge, og jeg liker begge to. Og jeg er også klar over at det er nok mer på meg om bildene blir dårlige:) dette er vel et forsøk på eliminerings metoden, siden jeg liker begge to.. så i konklusjon, er det verdt de ca 2000 ekstra kronene, eller kommer jeg meg fint unna med nikon d60 med 18-55mm af-s vr ?

Lenke til kommentar
ja, jeg har kjent på begge, og jeg liker begge to. Og jeg er også klar over at det er nok mer på meg om bildene blir dårlige:) dette er vel et forsøk på eliminerings metoden, siden jeg liker begge to.. så i konklusjon, er det verdt de ca 2000 ekstra kronene, eller kommer jeg meg fint unna med nikon d60 med 18-55mm af-s vr ?

Om du vil betale 2000 mer for nyere modell er det bare å slå seg løs, men dette er 2000 du sikkert kunne brukt til objekiv eller blits. 450D er nyere og derfor noe bedre, men differansen er ikke spesielt stor siden begge er entry-level kamera.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Om du vil betale 2000 mer for nyere modell er det bare å slå seg løs, men dette er 2000 du sikkert kunne brukt til objekiv eller blits. 450D er nyere og derfor noe bedre, men differansen er ikke spesielt stor siden begge er entry-level kamera.

ok, takk for hjelpen. jeg forstår ikke hvorfor dette skulle være så vanskelig, jeg tror jeg har kommet til en avgjørelse her, hehe:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...