Gå til innhold

Tips til CD-samling med norsk musikk?

Ariane

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ønsker gjerne tips om hvilke cd'er jeg bør innlemme i en cd-samling med norsk musikk som skal sendes i bursdagspresang til utlandet. CD'ene bør være fra ulike kategorier.. Innen klassisk er Leif Ove Andsnes med noe Grieg obligatorisk, men hva velger jeg i rock, elektronisk, folkemusikk etc ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Objektivt sett - hvorfor?

Objektivt sett? Skal det liksom være en felle? :tease:

- DeLillos regnes ofte som en av de "fire store" innen norsk rock, sammen med DumDum Boys, Raga Rockers og Jokke & Valentinerne. Postgirobygget er vel stort sett bare kjent for den irriterende krabbe-låta som foreldrene dine liker så godt, samt sikkert en eller annen 'best of' som ligger og slenger i tusen biler rundtom i landet med ølsøl på og striper i.

- Blant forståsegpåere som f.eks. landets musikkritikere (som selvsagt ikke har noe mer peiling enn deg eller noen andre (ingen ironi)) har også deLillos en høyere status enn Postgirobygget.

- Postgirobygget spilles også helt sikkert mye oftere på P4 (nå bare gjetter jeg), og det er et klart poeng til deLillos.

- DeLillos har skrevet Hjernen er alene, den sangen alene sammenlignet med alt Postgirobygget noensinne har gitt ut er god nok grunn til å hevde at deLillos er et bedre band enn Postgirobygget.

- DeLillos heter deLillos, mens Postgirobygget heter Postgirobygget. Knockoutseier til deLillos, mot et band som hadde hørtes akkurat like "kult" ut om de kalte seg SAS-Hotellet eller Tryvannstårnet (bortsett fra at Tryvannstårnet egentlig var ganske kult, da).

- DeLillos er bedre enn Postgirobygget. Musikalsk og lyrisk. Om hundre år er Postgirobygget glemt (kanskje bortsett fra den satans krabbe-låta), mens deLillos fortsatt vil bli husket. Syns dette helt klart var mitt mest objektive punkt hittil!

Da kan jo du komme med noen objektive sannheter som motbeviser det jeg har sagt, om du gidder. Bruk gjerne spilletid på P4 som argument, om mulig, eller antall opptredener på Norge rundt. Inntil en overbevisende rekke med fakta er på plass, vil jeg fortsette å mene at Postgirobygget ikke når deLillos til hverken knærne eller tærne :)

Lenke til kommentar
Postgirobygget når ikke deLillos til tærne.

Et mulig måte å løse dette på er jo rett og slett å kjøpe en cd av hver og la mottakeren bestemme hva han synes er best. Men hvilke cd'er?

Øystein sunde

Hmmm.. nei. Frk. Bibelstripp liksom.

The Core - Vision (jazz)

Skal sjekke dem ut.

Hva med noe "eksotisk" norsk musikk. Vet ikke helt hva jeg legger i dette begrepet, men tenker unik sound, men ikke for sær. Å dessuten er det noen som har forslag til samisk musikk utenom Boine?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...