Gå til innhold

Shuttle-PC?

Anbefalte innlegg

Har hatt så mye problemer med maskinen min sånn den er nå, så jeg tenkte i å like gjerne bare bytte ut mesteparten av delene. Da kom jeg til å tenke på at det kanskje hadde vært kult med et Shuttle-kabinett, siden jeg ofte bærer rundt på maskinen min, enten på LAN eller ned for å koble til TV'n.

Har fått inntrykk av diverse poster jeg har lest her nå, at dere foretrekker SN41G2 framfor dens billigere motpart SK41G.

Dette skal være en maskin som jeg kommer mest til å bruke til å surfe, se filmer og avogtil kanskje spille litt.

Hva anbefales da?

Hadde óg tenkt å like gjerne investere i en DVD-Brenner, siden de ikke koster så mye mer enn Combo CD-R/DVD-spiller. Men kan DVD-brennere brenne CD-plater óg? Eller bare DVD-plater?

Ellers er det vel og på tide å oppgradere prossessoren fra Athlon 1,4Ghz. Kunne tenkt meg noe opp i 2Ghz-området. Hva anbefales? (Jeg aner ikke hva f.eks 266mhz Bus-greiene betyr).

Så er RAM en ting. Én 512 brikke burde vel holde, men hvilken 512-brikke? (Hva er forskjellen på PC2100 og PC2700, og hva er best til mitt formål?)

Er det da noe mer jeg trenger? Harddisk har jeg, en WD200GB.

Skjermkort og lydkort er vel integrert, sånn jeg forstår det. (Er skjermkortet bra nok til å koble til TV?)

Oppsumering:

1. SN41G2 eller SK41G

2. Kan DVD-brennere brenne CD-plater? Anbefales kjøp av DVD-brenner?

3. Hvilken prossessor trenger jeg?

4. RAM?

5. Trenger jeg noe mer? Holder skjermkortet?

Takker for alle hjelpsomme svar!

-Nå forsvinner studielånet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DVD-brennere kan brenne vanlige cder og du trenger vel egentlig ikke og oppgradere cpu. Minnehastigheter er bedre jo høyere eks en pc2100 som operer på 266mhz er tregere enn pc2700 på 333mhz osv...og dte integrerte skjermkortet holder vel ikke til de nye spillene men om du ikke spiller noe særlig er jo det et godt alternativ.

Lenke til kommentar

1. Jeg ville nok ha valgt SN41G2. Dette har nForce2 chipset, som er bedre enn via sitt.

2. Ja, dvd-brennere kan også brenne cd'er.

3. En AMD prosessor. XP 2500+ er vel et godt valg. Hvis du ikke vil bruke så mye så finns det billigere også. Du finner nok noe som passer dine behov/lommebok under CPU/prosessor kategorien hos den webshopen du kjøper kabinettet fra.

4. Hvis du ikke har tenkt å overklokke så kjøp 2x 256mb pc2700 brikker, men kjøp merke ram. Twinmos er et godt merke som ikke koster skjorta.

5. Hvis du skal bruke du skal bruke den til krevende spill som f.eks. splinter cell så ville jeg nok ha kjøpt et skjermkort i tillegg. Radeon 9500 pro f.eks er jo et godt valg med tanke på pris/ytelse. Hvis du ikke skal spille krevende spill så holder nok det integrerte.

Ellers så trenger du jo en harddisk, men det har du vel fra før av.

Det integrerte lydkortet skal visst nok være ganske bra, så det holder nok til normalt bruk.

Edit: Så nettopp at du hadde AMD prosessor fra før så hvis du ikke vil oppgradere med det første så funker det helt fint å sette denne i.

Lenke til kommentar

Ang. pnkt 4.

Hva blir forskjellen på å kjøpe to 256 brikker heller enn én 512 brikke?

Og jeg er inne på flexi-data.no sin webshop nå, undr Minne - DDR DIMM. På bunnen av listen er det en del TwinMOS produkter, noen PC2700 sånn som du anbefalte, men hva i all verden er forskjellen på CL2 og CL2,5 utenom prisen?

Lenke til kommentar

cl2 er raskere enn cl2.5 ;)

En ting som burde nevnes er at det lønner seg å kjøpe to rambrikker om du har tenkt å bruke det integrerte skjermkortet.

En annen ting er at enkelte har hatt problemer med twinmos pc2700 rambrikker, så det er kanskje en idé å kjøpe twinmos-ram med winmond chips.

Lenke til kommentar
Ang. pnkt 4.

Hva blir forskjellen på å kjøpe to 256 brikker heller enn én 512 brikke?

Og jeg er inne på flexi-data.no sin webshop nå, undr Minne - DDR DIMM. På bunnen av listen er det en del TwinMOS produkter, noen PC2700 sånn som du anbefalte, men hva i all verden er forskjellen på CL2 og CL2,5 utenom prisen?

Det er for å utnytte nForce2 sine doble minnekanaler, som vil gi deg en større båndbredde (dvs at mer data kan transporteres om gangen) framfor en enkelt brikke på 512MB.

Man har i hovedsak 2 ting å tenke på angående hastigheten på RAMen: Selve klokkefrekvensen i MHz (som angår båndbredden) samt forsinkelsen (i klokkesykluser) det tar før minnet utfører en lese/skrivekommando etter at den er mottatt. Det er sistnevnte som betegnes som CL. I mange tilfeller får man bedre ytelse med CL2 og litt lavere klokkefrekvens på minnet enn maks klokkefrekvens og CL2,5/3.

Lenke til kommentar

Vet ikke om har forstått Mhz vedrørende Cpu og 2100, 2700 osv vedrørende ram nå, men jeg kan prøve å forklare litt.

Hastigheten på din CPU(prossesor) kommer av 2 faktorer, en Fsb(front side bus) og en Multiplyer. Disse ganges med hverandre, så om du har en Fsb på 133 og en multiplyer på 12 har du en prossesor som kjører på 1596Mhz(133*12).

Fsb er "hovedkortets hastighet" og har innvirkning på mange adnre deler også. F.eks så kjører en PCI port på 33Mhz. Den hastigheten kommer av Fsb og en Divider. Altså fsb delt på et tall. Om Fsb er på 133 er divideren på 4 og Pci porten vil da kjøre på 33,25Mhz(133/4). Agp kjører på det dobbelte av Pci porten, altså 66Mhz. Den bruker også en divider fra Fsb, og den er da på 2(133/2=66,5Mhz). Nå er det en del hovedkort som kan låse Pci og Agp uavhengig av Fsb, men det får vi ta en annen gang :wink:

Så har vi ram. Denne kjører også på en hastighet i Mhz. Det første du må vite er hva DDR for. I data sammenheng står det for double data rate. Poenget er at DDR ram kan sende og mota data på begge ender av en klokkesekvens(både i det bunnpunktet og toppunktet), altså utnytte hver Mhz2 ganger, og effektivt dobler bånbredden. Med denne bakrunnen kan du forstå hvordan vi betegner ram. Når vi sier 266Mhz ram, så kjører den egentlig på 133Mhz, men den kan bruke hver Mhz 2 ganger, derfor sier vi 266(133*2). Når vi sier 333Mhz kjører den egenltig på 166Mhz(333/2), og 400Mhz kjører egentlig på 200Mhz(400/2).

Man kan kjøre Fsb og ram på 2 forskjellige hastigheter. Men med Nforce2 chippset lønner ikke dette seg, det beste er å kjøre Fsb og ram på samme hastighet. Grunnen til dette er at det er Fsb som kobler Ram med CPU. Tenk deg dette, du har en huske som husker 200 ganger i sekundet, og en som husker 166 ganger i sekundet. Tenk deg så at disse står bak hverandre. de skal levere varer til hverandre, og kan bare levere når de begge er på toppen, alstå rett før de går ned igjenn. Tenkt deg det øyeblikket de begge er på toppen, den første husken er helt bak mens den bakerste husken er helt frammpå. Da kan de levere varer fram og tillbake. Men så suser 200Mhz dissen framover, og 133Mhz dissen suser bakover. Men når 133mhz dissen er kommt fram igjenn, så er jo 200Mhz dissen på vei nedover siden den er raskere. Da må 133Mhz sitte å vente en helt til 200Mhz dissen er tillbake igjenn. Da hadde det jo vært mye smartere om de begge kjørte like raskt, om de kjørte synkronsiert.

Den lille pausen den treigeste brikken må ha der oppe kalles latenzy, og jo lavere den er jo bedre. Ble en litt søkt forklaring, men duger kansje.

Nå vet vi at både Fsb og ram kjører på en hastighet i Mhz. Vi vet også at ram får den dobbelte hastigheten når vi prater om den en den har i virkeligheten. Det samme gjør faktisk Fsb. Den kan ikke overføre på begge sider av klokkesignalene, men vi kaller den alikavell det dobbelte av hastigheten. Så en AMD XP 2800+ som det hos komplett står at har en fsb på 333Mhz, har egentlig bare en Fsb på 166Mhz(333/2). Vi vet også at det er best å kjøre minne og Fsb synkronisert(på samme Mhz). Men hva betyr de tallene? Jo, de er egentlig veldig enkle. Det er hvor mange mb/s rammen kan overføre. Det letteste er bare å pugge de;

2700=333Mhz(eller 166)

2100=266Mhz(eller 133)

3200=400Mhz(eller 200)

Formelen for å finne ut de tallene er gasnke enkel, det er Mhz*2*8. Mhz er her den ekte, ikke den man kaller de. Altså; 166*2*8=2656 som er rundet opp til 2700.

Eller 200*2*8=3200

Eller 133*2*8=2128 som rundes ned til 2100.

Som hjemmelekse kan du finne ut hvor mange Mhz en 3500 brikke kjører på.

Så altså, Fsb måles i mhz, ram hastighet måles i både Mhz og i Mb/s. Den hastigheten du ser i Mhz på fsb og ram i butikken er oftest den doble av den ekte. På Nforce2 får du best ytelse om du kjører ram og fsb synkront.

Håper det var mer avklarende en forvirrende. Les gjennom det noen ganger så virker det kansje(forhåpentligvis) mer fornuftig.

Mvh P@rm@nn

Lenke til kommentar

Så da ser handlekurven slik ut:

NEC DVD-brenner IDE ND1100A, Retail 1990,-

Shuttle SN41G2 Barebone PC Socket A 3355,-

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256 m/Winbond 417,-

og eventuelt

Hercules 3D Prophet 9700 128MB DDR 2809,-

Prisene er flexi-data.no sine, siden der slipper jeg fraktkostnader.

Ser det ellers bra ut? Tok det billigste Radeon 9700-kortet jeg fant, vil alt funke da?

Må jeg ut med mye mer hvis jeg vil ha TV-inn i tillegg?

Lenke til kommentar

Ser fin ut den der. Nå er vel sapphire sitt 9700 kort billigere(ganske mye) uten at det er noen ytelsesforkjell.

Om du vil ha tv-inn er det vel 2 valg, enten å kjøpe ett PCI Tv-kort. Vet ikek hvor mye et godt Tv-inn kort koster, men tror det er litt. Ulempen er der at du bruker opp den ene PCI slotten din, så da kan du ikke bruke den til noe annet.

Det andre valget ditt er å kjøpe et AIW kort. Det er versjoner av sine vanlige kort som Ati har lagt på en masse ekstra stasj, innkludert tv-inn. dette er flexi-data sinn pris på Sapphire AIW basert på 9700pro kjernen. Den koster som du ser 1000,- mer en det du valgte deg nå.

De 3 valgene er alltså, enten kjøpe Sapphire 9700 i kombinasjon med et PCI tv-kort, eller kjøpe sapphire 9700 pro AIW. Eller bare Sapphire 9700 selvfølgelig om du velger å droppe tv-inn funksjonen.

Lenke til kommentar

Da er det bare én ting..

Det skjermkortet som er innebygget i Shuttle'n, har det TV-UT? Isåfall venter jeg med å kjøpe nytt skjermkort til jeg får litt mer penger..

Og, ser at det følger med Power Supply med Shuttle'n, men følger det med vifter? Eller må jeg kjøpe det i tillegg?

Lenke til kommentar

Da bestiller jeg, uten skjermkort.

Takk for all hjelp!

Så forresten at det var Radeon 9500 som var anbefalt litt tidligere, og ikke 9700, så da blir det vel det jeg kommer til å kjøpe meg litt senere. Er det veldig mye forskjell utenom pris?

Lenke til kommentar

jeg skal også ha en shuttle pc. men har alt annet jeg trenger. jeg har 1x80GB WD SE og 1x80GB Maxtor. er det veldig lite lurt å ha begge i d lille kabinettet? blir vel kansje litt vel varmt? og er strømforsyningen bra nok til å dra 2hdd, +dvd-rom og muligens en floppy(koble til hvis jeg trenger det en gang)?

Lenke til kommentar
Da bestiller jeg, uten skjermkort.

Takk for all hjelp!

Så forresten at det var Radeon 9500 som var anbefalt litt tidligere, og ikke 9700, så da blir det vel det jeg kommer til å kjøpe meg litt senere. Er det veldig mye forskjell utenom pris?

Visst du ikke kjøper skjermkort nå så bør du absolutt kjøpe en rambrikke til....anbefales sterkt :yes:

Lenke til kommentar

Visst du ikke kjøper skjermkort nå så bør du absolutt kjøpe en rambrikke til....anbefales sterkt :yes:

Ja, det er sant. Da aktiverer du dual ram. vanligvis gir det minnimal ytelsesforbedring. Untaket er når du bruker det innebygde skjermkortet, da er det nesten en nødvendighet. Grunnen er at skjermkortet bruker av Ram en på hovedkortet. Single ram(1 brikke) funker fint det til spill som cs o.l, men vil du spille litt krafitgere saker bør du ha dual ram. På den andre siden suger den løsningen til litt kraftigere spill uansett, så kansje heller spare pengene på rammen og spare de til nytt skjermkort? For selv med dual ram trenger du nytt skjermkort snart uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...