Gå til innhold

Bør Norge skaffe seg hangarskip?


H09I6AN

Anbefalte innlegg

Å kjøpe inn 2-3 stykk vil jo bare gjøre dem mer sårbar.

 

Med mindre vi tar en Saakashvili (10 doble ressursene til forsvaret)!

 

hvorfor blir vi mer sårbare med 2-3 stk?

2 båt i Nimitz-klassen tar ca 1/3 av vårt forsvar, dermed har vi nok personell.

konstnadene vet jeg ikke så mye om, men antar salg av alt som ikke trengs for å holde båtene kan dekke ca innkjøpet.

 

kan ikke se at 1 båt er bedre enn 3 hvis vi uansett fjerner alt annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å kjøpe inn 2-3 stykk vil jo bare gjøre dem mer sårbar.

 

Med mindre vi tar en Saakashvili (10 doble ressursene til forsvaret)!

 

hvorfor blir vi mer sårbare med 2-3 stk?

2 båt i Nimitz-klassen tar ca 1/3 av vårt forsvar, dermed har vi nok personell.

konstnadene vet jeg ikke så mye om, men antar salg av alt som ikke trengs for å holde båtene kan dekke ca innkjøpet.

 

kan ikke se at 1 båt er bedre enn 3 hvis vi uansett fjerner alt annet.

 

Ett hangarskip trenger enorme eskorter for ikke å være en blink. Og ren flymakt er ikke nok. Tre hangerskip vil strekke Norges flåte (som er vel sterk nok til å eskortere ett hangarskip) såpass at det blir bare å senke dem hver for seg i en eventuell krig.

Lenke til kommentar

Tallsjekking er en rar ting...

 

$160m yearly operating cost is for FY96 (Nimitz class) Nowadays more likely to be as much as $220-250m.

 

$4.5bn build cost is for FY01 (CVN-77).

 

Så er det bare å finne ut av hvor mange mrd som går til det norske forsvaret.

Lenke til kommentar

Norge har da vel absolutt ingen behov for hangarskip. Har vi noe behov for å flytte fly og helikopter rundt jorda så mye da? Er annerledes med USA og Russland, de er svære land med stort område og beskytte. Dessuten er spesielt USA aktiv i så alt for mange konflikter rundt om i verden. Norges deltakelse er minimal sett i lys av den amerikanske. Norge trenger vel flyvåpen for et formål, som da vil være selvforsvar.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Ja.

Klart vi trenger oppgradering av både marinen og flyforsvaret. Og 5-6 av de nye flyene burde kunne ta av fra hangarskip. Minst. Pluss helikopter.

Et hangarskip ville virkelig øke satsing på forsvaret, samt drifting som ville komme norsk økonomi og arbeidsplasser til gode.

Og så ville vi bare trengt 2 flyplasser på fastlandet som kunne ta imot jagerflyene.

Samt spart fastlandet for støyplager.

En sjøfartsnasjon som Norge burde ha mist 3 havner som kunne ta imot et av de minste hangarskipene.

 

Kunne også gjøre hangarskipet delvis sivilt for drifting av nødhjelpsoperasjoner i utlandet i tillegg til militær støtte, når ønskelig.

Lenke til kommentar

At Norge skulle skaffe seg hangarskip er det dummeste jeg har hørt på lenge.

 

Det er klart det hadde skapt arbeidsplasser om et Norsk verft fikk produksjonsansvar, men samtidig hadde antakelig like mange mistet jobb i andre enden når Forsvaret skulle kuttet stillinger for å spare inn penger så man kunne holde forsvarsbudsjettet i balanse. For å utvide budsjettet til Forsvaret skjer neppe innen de neste 4 år. Uansett kan disse pengene komme særdeles godt med i andre deler av Forsvaret hvor det faktisk er et konkret behov for økt budsjett. Samtidig sies det at det bare er å omplassere folk innad i Forsvaret. Brorparten av operativt hærpersonell ville antakelig sagt opp i protest. Resterende må ha omskolering. Det krever også langtidsplanlegging for omstrukturering av Forsvaret som helhet.

 

I tillegg står det om behov generelt. Hvor skulle vi ha bruk for et hangarskip? Norske områder overvåkes, og fly står på beredskap fra fastlandet. Bruke milliarder i året for å redusere reaksjonstiden med noen minutter er vel et tåplig synspunkt når vi ser opp mot det realistiske behovet...

 

Håper dere har gode drømmer om dette fine skipet, for det skjer aldri i praksis...!

Lenke til kommentar
Ja.

Klart vi trenger oppgradering av både marinen og flyforsvaret. Og 5-6 av de nye flyene burde kunne ta av fra hangarskip. Minst. Pluss helikopter.

Et hangarskip ville virkelig øke satsing på forsvaret, samt drifting som ville komme norsk økonomi og arbeidsplasser til gode.

Og så ville vi bare trengt 2 flyplasser på fastlandet som kunne ta imot jagerflyene.

Samt spart fastlandet for støyplager.

En sjøfartsnasjon som Norge burde ha mist 3 havner som kunne ta imot et av de minste hangarskipene.

 

Kunne også gjøre hangarskipet delvis sivilt for drifting av nødhjelpsoperasjoner i utlandet i tillegg til militær støtte, når ønskelig.

 

Og når da en eventuell fiende bomber hele driten til et visst sted, så sitter vi igjen med et par halvfunksjonable flyplasser på fastlandet. Her er det selvfølgelig kun jagerfly som er inne til reprasjon, da alle de andre var på hangarskipet.

 

Når man i tillegg tenker på at et hangarskip trenger hele mannaskapet til marinen for i det hele tatt å fungere, så blir det ganske så urealistisk.

 

Det norske forsvar har rett og slett ikke mannskaper nok til å drifte et hangarskip. Og nei, det er ikke "bare til å skaffe flere". Selv de minste skipene trenger et mannskap på rundt 1500 mann.

Endret av Downhill
Lenke til kommentar
Når man i tillegg tenker på at et hangarskip trenger hele mannaskapet til marinen for i det hele tatt å fungere, så blir det ganske så urealistisk.

 

Det norske forsvar har rett og slett ikke mannskaper nok til å drifte et hangarskip. Og nei, det er ikke "bare til å skaffe flere". Selv de minste skipene trenger et mannskap på rundt 1500 mann.

 

I tillegg til en viss andel profesjonelle soldater, så er det jo bare å begynne å ta inn fler vernepliktige.

Gi dem valget mellom å være i forsvaret ett år eller å bli pleiepersonell. Så løste man problemet med eldrebølgen også.

Endret av Erigon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...