Gå til innhold

Western Digital GP 1TB - dårlig ytelse

Anbefalte innlegg

Jeg har nevnte harddisk i min HTPC, med Gigabyte GA-MA78GM-S2H som hovedkort. Den er koblet til via S-ATA som emulerer IDE, da jeg ikke fikk startet Windows XP når jeg satte tilbake til S-ATA etter installasjon.

Stort sett går alt fint og raskt, men dersom jeg gjør flere ting samtidig med harddisk (f. eks. kopierer filer, slik at den både må lese og skrive, eller starter MediaPortal og µTorrent samtidig), går ting veldig sakte. Det høres også at den jobber kraftig.

Er det noe med oppsettet eller maskinvaren som forårsaker dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være noe feil med IDE go SATA tingen.

Det du beskriver kan jo også være arkitekturen som spiller inn: Du prøve å lese og skrive flere plasser på harddisken samtidig, så hodet må hoppe frem og tilbake for å hele tiden lese og skrive det som blir forespurt.

Hvis den kjører i IDE mode kan det jo være at NCQ ikke fungerer, go at det øker problemene betraktelig.

Hvis du har penger til det kan en 32GB SSD til systemdisk være en veldig fin investering i en HTPC. Det funket utmerket hos foreldrene mine, den ble totalt stille når den ikke leste fra mediedisken (500GB WD GP), og selve systemet ble omtrent 10 ganger raskere. (Du får 30GB OCZ Vertex til ca 1200kr på PSdata)

Lenke til kommentar

Takk for tips :) Jeg merket tilsvarende problemer under Vista, og da var S-ATA aktivert. Jeg skal defragmentere disken og se om det har noen effekt, men jeg synes ting gikk så påfallende tregt når flere operasjoner skjedde samtidig at det kan tenkes at problemet ligger en annen plass.

edit: vil helst unngå en liten ekstradisk, da det bare er plass til to og jeg ser for meg å putte en TB eller to ekstra inn etter hvert :)

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Takk for tips :) Jeg merket tilsvarende problemer under Vista, og da var S-ATA aktivert. Jeg skal defragmentere disken og se om det har noen effekt, men jeg synes ting gikk så påfallende tregt når flere operasjoner skjedde samtidig at det kan tenkes at problemet ligger en annen plass.

edit: vil helst unngå en liten ekstradisk, da det bare er plass til to og jeg ser for meg å putte en TB eller to ekstra inn etter hvert :)

Alså, kun 2 SATA kontakter, eller kun to plasser å montere de?

SSD tåler fint å ligge løst i kabinettet, eller å gaffa-teipes til kabinettet hvis du ikke vil ha de løse :p

Lenke til kommentar

Vet jeg blir litt masete nå d^_^b

SSDer vibrerer ikke siden de ikke har noen beveglige deler, og de bryr seg ikke om de blir vibrert, dunket, eller kastet ned et par etager. Hvis du har lyst kan du montere de i en malingrister og skru på maks mens de leser/skriver. ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Vet jeg blir litt masete nå d^_^b

SSDer vibrerer ikke siden de ikke har noen beveglige deler, og de bryr seg ikke om de blir vibrert, dunket, eller kastet ned et par etager. Hvis du har lyst kan du montere de i en malingrister og skru på maks mens de leser/skriver. ;)

Spørs om ikke de internet delene vil tåle G-kreftene fra malingsrister i lengre tid men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...