Gå til innhold

Hvilke objektiver bør jeg velge til Canon 50D/Nikon D300?

Anbefalte innlegg

Jeg har gått meg bort i objektivjungelen... Liker å ta portretter og bilder av arkitektur samt noe natur. I hovedsak dokumenterer jeg det som skjer, så behovet er vel ikke teleobjektiv i første omgang.

Skal kjøpe meg nytt kamera, og står mellom 50D og D300. Vanskelig å velge mellom de i utgangspunktet, og enda vanskeligere med objektiv. Jeg er ny i fotoverden, men ønsker å kjøpe noe skikkelig når jeg først kjøper. Har skjønt at kit-objektivene sjelden er bra, så tenker å kjøpe kamerahuset for seg.

Hvilke objektiv bør jeg satse på? Tenker å kjøpe ett eller to i første omgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Budsjett er alltids et greit startpunkt.

Nikon D90 er et mere midlevel kamera, og læringskurven er ikke fullt så bratt som på D300, så det kan være et bedre alternativ.

Uansett, er ikke penger noe problem, så kjøp deg et 17-55mm f2.8 for nikon, gjerne sammen med den nye 35mm f1.8 som er i butikkene i neste måned og sigmas 50-150 for mere rekkevidda.

Er penger mere et problem, så er tamron/simga 17/18-50mm f2.8 veldig gode alternativ sammen med 35mm og sigma 50-150 skulle du ha en startpakke som går utenpå det meste.

Lenke til kommentar

For Nikon (uansett DX-kamera):

AF-S 17-55 f/2.8G DX IF-ED (pris 10.278,-) <== for D300 (funker på D90 også)

AF-S 16-85 f/3.5-5.6G VR (pris 4.425,-) <== for D300 og D90

AF-S 35mm f/1.8 DX (pris ca. 2.000,-) <== veldig bra for både D90 og D300

Tror faktisk som oppstart at du kan klare deg med kun AF-S 35mm f/1.8 (tilsvarer normal brennvidde på DX/crop sensor). Så kan du heller se hva du ønsker. Jeg har i perioder på nesten 1 år kun benyttet 35mm f/2.0 (FX-kompatibel). Man lærer faktisk langt mer om foto ved å starte med objektiv med fast brennvidde. Bruker da beinda til å zoome. Det blir til at man tenker mer på komposisjon og utsnitt.

Grunnen til at jeg anbefaler den overprisede 17-55mm for D300, er at man da vil ha et objektiv som på samme måte som kamerahus tåler "krigen". Dvs, kamerahus og objektiv har noenlunne samme byggekvalitet.

For Canon

EF-S 17-55 f/2.8 IS USM (pris 9.495,-) <== for 50D

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...