b-real Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hei. Hadde en opplevels her i dag som jeg lurer litt på hva kan være da jeg har ca 0 peiling på bil annet en at jeg vet hvor det mest elementære er. Kjørte opp bakken hjemme ifra i gansk våt snø med kjæresten og svigermor på. Da jeg skulle begynne på bakken så med en gang jeg ga gass i bakken så ristet bilen noe helt for jævlig..farten var ca 20-30km/t vil jeg tro og holdte 2 gir da det begynte å riste. Måtte gi gass og regelrett slippe gassen i bakken ellers så vet jeg pokker hva som hadde kommet til å skje. Siden en ikke kunne gi noe særlig fart så måtte jeg stoppe på avkjørselen i toppen av bakken til naboen. Da startet jeg i 1 gir og samme ristingen var der selv om en prøvde seg på bakken...måtte fryktelig høyt opp i turtall for å komme meg opp og at det ikke skulle riste så helt grujævlig. Svigermor som satt bake sa at det kjentes ut som ristingen kom bakifra, noe jeg egentlig ikke hadde så mye tid til å kjenne etter da veien var rimelig fubar pga idiot-nabo som ikke måker veien når han skal gjøre det. Uansett, Bilen det er snakk om er en Toyota Corolla 1.6 XLI 1990-modell. Mere info ifra periodisk kjørekontrollen som ble tatt før jeg kjøpte den kan dere se HER Noen som har peiling på hva som kan være problemet? Har ikke kjent noe til dette før i det hele tatt før, har kjørt på ubrøytet bakker tidligere i vinter og har ikke kjent noe som helst.. Takker for svar Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Prøvd med kondensfjerner i tanken? Det kan være det er kondens som forårsaker dette. Hadde et lignende problem med min Corolla, som var akkurat samme som den du har, og der er jeg 99% sikker på at det var kondensproblemer, noe som ikke er uvanlig nå vinterstid. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Kondensfjerner er fy på en innsprøytningsmotor og har ingenting for seg, *punktum*. Kjører du på dårlig brøytet vei og bilens støtdemperene er dårlig så kan drivhjulene hoppe når de bryter seg igjennom snøen. Men det som er mer intresangt er: vedvarte denne ristingen etterpå? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Kondensfjerner er fy på en innsprøytningsmotor og har ingenting for seg, *punktum*. Kjører du på dårlig brøytet vei og bilens støtdemperene er dårlig så kan drivhjulene hoppe når de bryter seg igjennom snøen. Men det som er mer intresangt er: vedvarte denne ristingen etterpå? Ristingen sluttet med en gang jeg kom opp bakken og på ordentlig vei.Demperene er kanskje ikke akkurat i verdensklasse da jeg omtrent kjenner hver eneste hump i veien så det kan sikkert vær en av grunnene ja. Hvorfor skal en motor som har innsprøytning ikke ha kondensfjerner forresten? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Fordi i motsettning til en forgassemotorså greier ikke vannet å forlate systemet i en innsprøytningsmotor og vannet kan da skape korrosjon. Normenn er kroniske (miss)brukere av 2 ting på vinterstid: Nesespray og kondesfjerner. http://www.dinside.no/6524/tips-ikke-bruk-kondensfjerner Lenke til kommentar
b-real Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Såpass jah. Da har en lært noe nytt i dag også. Var noen som foreslo til meg at det kunne være problemer med clutchen: klutsjproblemer? Har ikke peil på bil jeg heller, men da klutsjen til en kamerat av meg døde, var det samme symptomene i starten. Deretter var det umulig å gi nevneverdig med gass i oppoverbakker og bilen ble sendt til huggeren. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Hvordan blir man kvitt kondens da? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 I de fleste tilfellene der folk tror det er kondens så er det helt andre ting som er galt. Har du så mye kondens på tanken at det er et problem så må den tømmes. Jeg tømte tanken på en Toyota Camry jeg hadde pga mye bunnfall som tettet grovfilteret til bensinpumpa (etter 240.000km) men der var ikke antydning til kondens på tanken og det er etter 18år i fuktig kystklima med varierende temperaturer (bilen hadde innsprøytningsmotor). Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Mulig det var rust eller noe som hadde kommet inn i tanken på min corolla da, men den fusket bare når motoren var kald, var det som fikk meg til å tenke på kondens i mitt tilfelle. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Om 90-modellen ligner på 89-modellen overhodet, relatert til girkasse, etc., så er det vel snakk om riiiimelig lavt turtall når du er i 20-30km/t i andregir? ...såvidt jeg husker greier den vel opp til 80-85km/t i andregir (på flatmark). Ergo blir motoren litt kvalt. Det ville jeg ha vært litt skeptisk til, selv om det sikkert er noe annet som er galt. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Var lavt turtall i begynnelsen av bakken ja, men jeg stoppet midt i bakken som sagt og heiv meg på 1 gir og resultatet var akkurat det samme. Men men, har ikke hatt problemet før i det hele tatt Lenke til kommentar
Appelsinmakt Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Send den til Microsoft Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Skjermene tar kansje å skraper på hjula? *Krysser fingrene for dette er akkurat som lotto hvis jeg har rett* Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 For meg høres det ut som om det er støtdemperne som er fucked. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Når jeg tenker meg om, var det vel kanskje litt sånn når støtdemperne bak på min '84 Toyota Carina-II frøs om vinter'n. Redusert komfort og gøyal overstyring. Hva var temperaturen ute når du kjørte? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 For meg høres det ut som om det er støtdemperne som er fucked.Det høres ikke så helt umulig ut da jeg i dag har hørt en sånn "dump/klunk" lyd når en treffer humper og dumper.. Når jeg tenker meg om, var det vel kanskje litt sånn når støtdemperne bak på min '84 Toyota Carina-II frøs om vinter'n. Redusert komfort og gøyal overstyring. Hva var temperaturen ute når du kjørte?Lå vel på en ca minus 3-4 grader mener jeg.. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Nå tar det jo endel dager med mildvær før støtdempinga eventuelt tiner, så om det har vært noen kalde (minus ti-tyve grader) netter i løpet av den siste uka før denne kjøreturen, så er det en særs god sjanse for at du har svaret. Men ingen tegn til overstyring, altså? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Litt off topic, men kan du forklare hvorfor man får overstyring med dårlige støtdempere? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Det er vel avhengig av flere faktorer, vil jeg tro, og jeg er slettes ingen mekaniker, men... Fenomenet kan altså inntreffe iblant. Det er ingenting som "kan gi etter", på en måte, og derfor vil man ha variert økt respons på svinging iblant..? På min Carina-II kunne jeg i alle fall ta mye tightere svinger når demperne bak var frosset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå