Gå til innhold

Roskilde 2009, objektiv råd og tips

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal til Roskilde 2009, og vurderer sterkt å ta med Nikon D80 kameraet mitt så eg kan få begynt å ta ein del bilder, iom eg ikkje har fått gjort det så mykje etter at eg kjøpte det mai 2008. I den anledning har eg bruk for å oppgradere objektivparken min, men veit ikkje heilt korleis eg bør prioritere.

Frå før av har eg:

- Nikon AF-S 18-135mm 3.5-5.6

- Tamron SP AF 11-18mm 4.5-5.6

- Hoya Circular Polarizing filter (67)

- Hoya Circular Polarizing filter (77)

Eg er svært misfornøgd med 18-135 linsa, men eg var klar over svakhetene når eg kjøpte kamerat, som var meir ei impulshandling der einaste alternativer var eit D300 kamerahus som blei litt i dyraste laget for eit nybegynnarkamera. Ville vært utdatert før eg kunne ha utnytta alle funksjonane optimalt.

Det eg helts vil ta bilde av er gruppefoto, portrett og konsertar i forskjellige lysforhold (dag / natt), men på konsertane blir da meir livet rundt konserten eg er interresert i, så blir ikkje rein konsertfotografering.

Eg treng også ein blitz (kommer nok til å kjøpe SB600 i første omgang iom ønskelista begynner å bli stor), og ei veske som passar bedre for lange dagar på ein festival. Har for øyeblikket ei Domke F-4 og treng ein anna type som supplement, kanskje slingshot.

Objektivene eg sitt og kikker på for øyeblikket er:

- Tamron AF SP 90mm Di Macro 2999,-

- Nikkor AF-S 105mm f/2.8 IF-ED VRII Micro 6300,-

- Nikkor AF-S 50mm f/1.4G 2999,-

Når det gjeld dei to første, så er det først og fremst meint til portrett fotografering, men er litt usikker på om eg har gjort gode valg, og om Nikon objektivet er verdt den satte prisen i forhold til Tamron objektivet.

50mm er i hovudsak meint til ei blanding av nattfotografering og innendørs foto. Eg har merka eit klart behov for ei slik linse då dei eg har fungerer svært dårlig til det ved korte eksponeringstider.

Så om nokon har forslag til korleis eg bør gå fram med prioritering, også med tanke på å planlegge ein "endeleg" objektivpark (få bytta ut 18-135). Kva filter ein bør ha med seg tar eg også imot tips på, sjølv om det skal væra forholdsvis lett å finna fram denna informasjonen sjølv nærmare avreise.

Eg foretrekk kvalitet framfor alt-i-eit løysningar, så har ingenting imot å bytte objektiv ofte. Eg er ikkje så altfor glad i å knote rundt med innendørsbilder, det er meir natur, utendørs -portrett og -aktivitetar (interrail, festival, osv.) som er av interresse. Men det er jo jul ein gang i året, så må ha litt utstyr til slike formål også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du bare skal oppgradere for Roskilde vil jeg tørre å påstå at Nikon 18-135mm er best egnet av det du har. For egentlig er vel neppe 11-18mm eller polafiltre særlig interessante under slike forhold. Om du er fast bestemt på å bytte det ut, bør det gjøres til fordel for en Nikon 16-85mm VR eller Sigma 70-200mm f2.8.

Men skal du gi fotointeressen mer tid både før og etter Roskilde er mulighetene mange. Dersom du ønsker å bli kvitt 18-135mm til fordel for litt kvalitet, er det uten tvil smartest å ta hensyn til interesser som du kommer å gi mye oppmerksomhet gjennom søkeren.

Et lyssterkt normal objektiv er selvsagt en god start, som gir uendelige muligheter. Kan brukes overalt og duger til både portrett, innendørs og "snap-shots". Til natur er også 50mm 1.4 veldig gunstig da det kan bli supplert med vidvinkel.

En annen tanke du bør overveie, er mulighetene en ekstern flash gir.

Kort oppramset vil jeg anbefale å først kjøpe kun en 50mm 1.4. Billig, men god. En flash samt en normalzoom og eller en tele vurderes. Dersom du kun skal se på Roskilde, bør vel prioritert Nikon 16-85mm VR og Sigma 70-200mm, men på en annen side er Nikon 50mm 1.4 en grei start...

Litt vanskelig å greie ut om anbefalinger uten å vite budsjett. Dette var i hvertfall min tanke. Kommer nom flere andre som er bedre eller mer egnet...

Lenke til kommentar

Veit ikkje om eg er den rette å spørre om konsert fotografering.

Alt kommer vel ann på hvor du skal stå og hvor mange meter du er unna scenen. Ville gått for eit lysterkt objektiv eller fleire sidan du har er D80. Eg ville derfor gått for en zoom..kanskje en 70-200 visst budsjettet tilater det på f/4 til en 6000. Blitsen kan du gå for men hvor mye du får brukt for den kommer igjen ann på hvor langt du er unna scena.

Veit ikke hvordan dette hørest ut, men er rimelig trøtt nå og gudene vet hva jeg egentlig mener og ikkje skriver her.

Noen får korrigere meg på ulike områder her!

Lenke til kommentar

Takker for svar, hadde ikkje forventa dei skulle komme så raskt då det var litt seint norsk tid (er i Houston der klokka så vidt har passert 01:15 nå).

Når det gjeld blitz'en er det i hovudsak i frustrasjon over å sjå skyggen til objektivet mitt på innendørsbilder, den er ikkje meint til å bli brukt på Roskilde. Måtte vell hatt ein SB800 for å antydningar til virkning der, og eg har vanskeleg for å tru det er svært populært å lyse opp scena.

Som sagt så er det ikkje konsertane som er i hovudfokus, det blir meir å få litt erfaring med fotograferinga, og på veien dokumentere slik me opplever festivalen.

Men ja, eg kan sjå at eg har blitt overivrig når det gjeld å skaffe meg ei portrettlinse, så eg bør nok legge dei på vent. Økonomisk sett så er eg på eit lite bristepunkt for tida, der eg får inn ein del kvar måned, men har ting som må betalast ned. Men om eg sette eit nådestøt inn denna måneden på blitz og 50mm så skal eg nok overleva da. 2 månadar og eg skal ha klart å setta av nok til ein Sigma 70-200. Det er jo ikkje VR på 18-135'en min, som er eit lite problem, så dette bør nok væra hovudprioriteringa. Ein skal vell klara seg med 50mm, 70-200 og ein 18-135 som backup.

Tamron 11-18 kjøpte eg for landskapsfoto.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke se på bruktmarkedet? Roskilde kan være et gigantisk gjørmebad, samt du bør under ingen omstendighet la noe ligge i telt eller lignende. Utstyr du tar med bør du til en hver tid ha med deg. Så et objektiv er nok en slager, muligens 16-85mm VR vil være det perfekte allaround objektivet til D80 - glem alt annet, bare husk ekstra batteri og mange minnekort. Muligens vurdere et UV-filter for beskyttelse mot gjørme og dritt?

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Skal man i det hele tatt ta noen bilder av artister på roskilde, trenger du enten en vill tele, eller akkreditering. Er vel et par meter fra scenekanten til gjerdet hvor de første folkene står bak, med unntak av på Orange stage, der er er det vel 4-5meter.. Jeg ville _ALDRI_ hatt med meg dyrt kamerautstyr hvis du er en av de fremste på en Roskildekonsert, da ville jeg heller hatt det gøy, nytt opplevelsen, uten å være redd for at kamerautstyret skal bli ødelagt..

Hvis det ikke er konsertbilder du er ute etter å ta, hadde jeg klinka til med et lite kamerahus, samt vid lyssterk fastopptikk. Mest sannsynlig hadde jeg også limt utstyret fast til kroppen, men det er nå bare meg. Du må ikke finne på å la noe ligge i teltet av verdi, noengang. (Er man dum nok til å låse teltet, får man fint infinne seg i at ting forsvinner..)

Uansett, poenget mitt;

Roskilde er gøy, men det er også en enorm samling med mennesker, gjerne mennesker man i utgangspunktet hadde holdt seg vekk ifra, hvis man hadde hatt valget. Skal du på død og liv ta med deg et speilreflekskamera, og du må kjøpe noe utstyr som kun skal brukes til roskilde, da hadde jeg kjøpt meg meg et oly-420/520 med solid fastopptikk. Nagle det fast til kroppen, helst gjem det i en kroppsåpning når det ikke benyttes. Da har du det kanskje når du kommer hjem også.. ;)

Edit:

Foto og video

Du må gerne fotografere med „fastbilledkameraer" (uden blitz foran scenerne). Tilladelse til optagelse med lyd/levende billeder på festivalområdet gives normalt ikke til publikum. Bemærk: Dette gælder også optagelse med digitalkameraer, mobiltelefoner eller lignende, som kan optage hhv. levende billeder og lyd.

Endret av Hotvedt
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke se på bruktmarkedet? Roskilde kan være et gigantisk gjørmebad, samt du bør under ingen omstendighet la noe ligge i telt eller lignende. Utstyr du tar med bør du til en hver tid ha med deg. Så et objektiv er nok en slager, muligens 16-85mm VR vil være det perfekte allaround objektivet til D80 - glem alt annet, bare husk ekstra batteri og mange minnekort. Muligens vurdere et UV-filter for beskyttelse mot gjørme og dritt?

Nei, eg er fullt klar over at eg må ha utstyret i nærheten heile tida, som er grunnen til at eg er ute ette ein meir praktisk sekk, helst vanntett, som eg kan ha utstyret i.

Batteri er ein ting som eg har hoppa forbi i farten må eg innrømma ja, da er jo eit par lappar som ryker med der. Batterigrep der ein kan ha vanlige Ni-MH batteri er nok eit must når ein skal væra såpass lenge ute i felten, i tillegg til eit ekstra batteri.

Når det gjeld minnekort så var planen å kjøpe inn ein haug med mindre kapasitet, så eg kan skifte ofte. Å miste eit kamera er greitt nok, ikkje nåke ein blir kjempeglad for, men det er jo berre eit mindre økonomisk tap. Det er ein god del verre om ein mister 5 dagars intens fotografering i samme slengen.

Eit 16-85 er ikkje hovudfokus for meg akkurat nå, då det eg har frå før av ikkje er så altfor gale i lågare zoom verdiar, og eg ville ikkje spilt for mange tårer om eg hadde mista det.

Har eit Hoya Cir-Polarizing filter montert på det, for å få fram blåfargen på himmelen litt bedre, som er eit 67mm så ikkje altfor farleg om det går sundt. Kjem nok til å begynne å kjøpe overgangsringar (ikkje heilt faguttrykk men ...) og berre bruke 77mm filter.

Har du vært på Roskilde før? Det er riktignok nærmere 15 år siden jeg var der sist, men jeg tror faktisk jeg heller ville tatt med meg utstyret til en sørafrikansk slum enn til Roskilde, dersom du skal bo i teltleir osv...

Eg er ikkje nevneverdig redd for å miste utstyret. Når ein kan ta 5000,- som ein investerer i ein bil som ein vraker i løpet av ei helg (rally), eller i eit slag poker så kan eg gjere det samme med D80 kameraet mitt. Som eg forstår er kvaliteten på D90 kameraet betydeleg bedre enn D80, så i versta fall får eg ein god unnskyldning til oppgradering, sjølv om eg nok hadde venta ein ekstra måned og smelt til med D700.

Sigma 50-150mm f2.8 bør kunne gjøre jobben godt på Roskilde. En lyssterk moderat telezoom som duger håndholdt i motsetning til en 70-200mm f2.8. 50mm er jo også en mer allsidig brennvidde til generelt bruk enn 70mm.

Eg gløymte å nevna at eg ikkje har umiddelbare planar om å ta med Manfrotto stativet mitt, sjølv om hiver det opp i sekken om det er plass. Men det er ei stund til eg kjøper linse nummer to, i første omgang blir det ei 50mm 1.4G, så eg kan ta litt bilder mens det er mørkt ute fram mot Roskilde.

Og skal du ta bilder i gjørmebadet, så er det kanksje noe mer kompakt som lønner seg

Er det meldt skittvær heile veka så stikk eg innom Elkjøp dagen før avreise og henter eit Ixus kamera. D80 blir da liggende heime.

Skal man i det hele tatt ta noen bilder av artister på roskilde, trenger du enten en vill tele, eller akkreditering. Er vel et par meter fra scenekanten til gjerdet hvor de første folkene står bak, med unntak av på Orange stage, der er er det vel 4-5meter.. Jeg ville _ALDRI_ hatt med meg dyrt kamerautstyr hvis du er en av de fremste på en Roskildekonsert, da ville jeg heller hatt det gøy, nytt opplevelsen, uten å være redd for at kamerautstyret skal bli ødelagt..

Hvis det ikke er konsertbilder du er ute etter å ta, hadde jeg klinka til med et lite kamerahus, samt vid lyssterk fastopptikk. Mest sannsynlig hadde jeg også limt utstyret fast til kroppen, men det er nå bare meg. Du må ikke finne på å la noe ligge i teltet av verdi, noengang. (Er man dum nok til å låse teltet, får man fint infinne seg i at ting forsvinner..)

Uansett, poenget mitt;

Roskilde er gøy, men det er også en enorm samling med mennesker, gjerne mennesker man i utgangspunktet hadde holdt seg vekk ifra, hvis man hadde hatt valget. Skal du på død og liv ta med deg et speilreflekskamera, og du må kjøpe noe utstyr som kun skal brukes til roskilde, da hadde jeg kjøpt meg meg et oly-420/520 med solid fastopptikk. Nagle det fast til kroppen, helst gjem det i en kroppsåpning når det ikke benyttes. Da har du det kanskje når du kommer hjem også.. ;)

Nei, det er ikkje konsertbilder eg i hovudsak er interresert i å ta, det blir meir å ta bilde av venner osv mens me er på konsert / oversiktsbilder. Nærbilde av kva som føregår på scenen er av svært lite interresse i denne omgang.

Å kjøpe eit kamera som er billigare enn det eg allerede har, men allikevel litt dyrt ser eg på som uinterresant. Neste gang eg kjøper kamera blir det ei oppgradering, der eg kanskje bygger om D80 til eit IR kamera (filtrene er sjukt dyre, spesielt 77mm), me får sjå korleis eg ser det best brukt når den tid kjem.

Denne tråden starta eg også for tips korleis eg kan bygge opp eit sett objektiv som dekker mine behov, samtidig som eg hadde det eg trengte til Roskilde.

Alle utgifter fram mot sommaren tatt i betraktning, så skal eg jo ha flybillett, alkohol, telt (hadde glemt ut det), samtidig betala ned ein del rekningar, så eg legg innkjøp av telezoom på vent.

Oppdatert innkjøpsliste:

- Blitz (ikkje meint for Roskilde)

- 50mm 1.4G (nattfoto i vinter)

- Batterigrep + ekstra batteri

- Fleire minnekort (2gig eller mindre, billig er nøkkelordet her)

50mm koster jo 3k, kameraet med 18-135 kosta meg 6k, batteri og grep blir på 1600,-.

Skulle eg miste dette utstyret Så vil det være snakk om 11 600,- ein sekk (tips på sekkar tas imot også) og eit par øl som går tapt. Ikkje så altfor gale om eg har nokre dagar med gode bilder liggande i lomma mi.

Som ei samenligning har eg tenkt å bruke 40-60k neste gang eg oppgraderer datamaskina mi, så eg er meir ute etter å sikre meg kvalitet produkter enn å spara opp penger for øyeblikket. Kanskje litt galskap, men så kjører eg også rundt i ein -95 Passat stv og ikkje nyare Audi som mange andre.

Men når det gjeld framtidige oppgraderingar, om eg ikkje rykker på nasa om eit objektiv koster meg rundt 10 000,- vil 17-55 være å føretrekke foran ein 16-85, kva vil det mest optimale objektivet opp mot 200mm.

Vil Sigma 50-150mm være det beste alternativet skal ein ha eit objektiv ein fotograferer portretter med i felten?

Eg har vært på interrail ein gang, og det er svært aktuelt å reise igjen om ikkje så altfor mange år, seier seg sjøl at ein ikkje vil ha plass til stativ, så treng eit objektiv ein kan få dei beste resultata med uten stativ.

Ellers takker eg for alle svar, trudde ikkje responsen skulle bli så god. Eg får rett og slett begynne å bruke diskusjon.no meir så eg får gitt litt tilbake, men får nok bli andre felter enn foto med det første.

edit:

Blei litt lengre enn planlagt det der ...

Endret av Leska
Lenke til kommentar

Jeg har stort sett med meg speilrefleksen over alt (også på fylla), men på Roskilde tror jeg faktisk at jeg ville latt det være igjen hjemme. Det er ekstremt slitsomt å drasse rundt på kamera og objektiver dag ut og dag inn, du må hele tiden passe på utstyret og kan ikke gå fra kamera i teltet, du er stort sett sørpe drita døgnet rundt ( :roll: ), etc. Jeg har hatt med filmkamera to ganger, og siste gang jeg var der i 2003 hadde jeg et lite minolta kompaktkamera (digitalt), det funket greit. Største problemet var å få ladet batteriet!

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Kjøp en 24-70 2.8, la det ligge hjemme og kjøp en Pentax Optio W60 eller Olympus µ 1030 SW

for å bruke i Roskilde, da får du filmet litt også, og kan putte det i lomma og rocke med de andre.

Kan jo mistes i søla og tråkkes på og fortsatt virke.

Hvis du syntes det er en dårlig idé, så kan jeg si meg enig i at en AF-S 50mm 1.4 er et godt kjøp.

Et godt alternativ er nye AF-S DX 35mm 1.8 fra Nikon til litt over 1000, fungerer dog ikke som et

fullframe FX objektiv

Lenke til kommentar

Har aldri vært på Roskilde, men generelt så tror jeg anbefalingen er: Ikke ta med noe du er redd for å miste.

Kjøp et brukt kompaktkamera av grei kvalitet, te med ekstra batteri, og fest i vei. Er redd en del av opplevelsen blir ødelagt om du går rundt og er nervøs for om noen stjeler kameraet, søler øl på det, du mister det i søla eller støvet, du roter det bort i fylla etc.

Lenke til kommentar
Har aldri vært på Roskilde, men generelt så tror jeg anbefalingen er: Ikke ta med noe du er redd for å miste.

Kjøp et brukt kompaktkamera av grei kvalitet, te med ekstra batteri, og fest i vei. Er redd en del av opplevelsen blir ødelagt om du går rundt og er nervøs for om noen stjeler kameraet, søler øl på det, du mister det i søla eller støvet, du roter det bort i fylla etc.

Som eg har sagt, eg er ikkje redd for å mista D80 kameraet mitt. Eg kjem sikkert til å oppgradere det rundt juletider uansett, eit måneder til og fra har ikkje så mykje å sei.

Lenke til kommentar

Har vært på Roskilde med 20D og 24-70. Skal sies at jeg ikke sover der, da - bor i Køben og reiser fram og tilbake med tog/bil.

Har tatt med meg kameraveske med kamera, og hadde ikke problemer.

Nja - bortsett fra da det kom sprutende øl fra bak i salen et sted, da. ;)

Ville i alle fall vært veldig forsiktig ved skift av objektiv - er det vått, så er det regn. Er det tørt så er det skyer av giftig støv. Støv fra veggene hvor folk slår lens. Mmmmh.

;)

Det er generelt lov med stillbildekameraer uten blits, men ikke tillatt med ting som kan ta lyd og video. Godt jeg ikke har et 5D2. ;)

Men - fikk kommentar av vaktene da jeg trasket inn i pit'en at det kunne være noen protesterte mot røret mitt - en 24-70 er stor. ;)

Lenke til kommentar
Det er generelt lov med stillbildekameraer uten blits, men ikke tillatt med ting som kan ta lyd og video. Godt jeg ikke har et 5D2. ;)

Det var da trivelige regler. Et kompakt hus og en god og kompakt normalzoom vil jo være ideelt da.

Tom

Lov §1: Det er ej lov med kompaktkamera eller nyere d-slr, da disse kan ta lyd og/eller video.

:!: :roll:

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Lov §1: Det er ej lov med kompaktkamera eller nyere d-slr, da disse kan ta lyd og/eller video.

:!: :roll:

Idiotregler. Alle kompaktkamera har idag videofunksjon. Dessuten har jo også endel mobiltelefoner det. Man skulle nesten tro de arrangerte festival i et område uten særlig elektronikk, ala et øde sted i Mali...

Lenke til kommentar
Idiotregler. Alle kompaktkamera har idag videofunksjon. Dessuten har jo også endel mobiltelefoner det. Man skulle nesten tro de arrangerte festival i et område uten særlig elektronikk, ala et øde sted i Mali...

nå var det vel egentlig bare en tanke fra min side ;) men skal ikke se bort i fra at Roskilde ledelsen praktiserer det slikt...

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...