metaldude22 Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Jeg har skaffet meg webhotell og prøvde å laste opp Wordpress for å ha en blogg på domenet mitt, men jeg kan ingenting om sånt og lurer på om noen her kan hjelpe meg. ¨ Først lastet jeg ned Wordpress-filen fra wordpress.org og endret wp-config-sample.php-filen riktig og lagret den som wp-config.php. Så skaffet jeg meg FTP-program (ClassicFTP, hvis det har noe å si). Så prøvde jeg å laste opp Wordpress til serveren min. Jeg tror det er her problemet oppstår. Jeg har sett på massevis av tutorials, men alle går tydeligvis rett over hodet mitt - det funker ikke. Først lastet jeg bare hele mappen som inneholder alt jeg fikk fra Wordpress (etter å ha unzippet den, selvfølgelig), den som bare heter "wordpress", opp til webhotellet og fulgte wordpress.org-tutorialen derfra. Da det ikke funket sjekket jeg mer nøye og så at man ikke skal laste opp hele mappen. Jeg får ikke slettet mappen jeg lastet opp gjennom FTP-programmet, det står bare "unable to delete file". Jeg prøvde å laste opp alt innholdet i "wordpress"-mappen men ikke selve mappen, det hjelper fortsatt ikke. Hva er det egentlig jeg skal laste opp? På Wordpress-sidene står det bare "move or upload all contents of the unzipped WordPress directory (but excluding the directory itself) into the root directory of your web server". Jeg tror jeg trenger mer detaljert hjelp. Hvis noen kan være så snill å forklare litt nøye for en nybegynner som meg blir jeg veldig takknemlig. (Hvis det har noe å si kan jeg tiløye at jeg bruker Mac og webhosten er one.com. "File manager" i one.com funker ikke på Mac, derfor må jeg slette/laste opp filer gjennom en FTP-klient. Beskjeden jeg får når jeg prøver å gå til http://mittdomene.com/wp-admin/install.php er: "No input file specified.", jeg antar at det enten er selve innstallasjonen eller plasseringen av filene som er feil.) Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Du skal laste opp alt som ligger i katalogen 'wordpress' til roten av webserverkatalogen hos one.com. FTP er ikke 100% stabilt alltid, så det kan være en god idé å laste opp i etapper. Altså en katalog av gangen. Har du husket å lage en database og en databasebruker? Lenke til kommentar
metaldude22 Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Takk for svar! Som sagt er jeg ganske nybegynner på dette ... Jeg tror ikke jeg har laget en database eller databasebruker. Hva er det, og hvordan gjør man det? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 En database er en strukturert samling data. Det er i denne poster, brukernavn, kommentarer også videre vil bli lagret. Hvordan du oppretter en database avhenger av webhotellet ditt. Sjekk i kontrollpanelet eller lignende. Hvordan har du klart å fylle inn wp-congif.php riktig om du ikke har opprettet en database? Den filen har jo nesten utelukkende med hvordan Wordpress kobler seg til databasen å gjøre. Lenke til kommentar
metaldude22 Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 I så fall har jeg opprettet en database. Jeg tror jeg skjønner hva du mener nå, er det MySQL-greia? I så fall har jeg det i webhotellet. Må jeg gjøre noe spesielt som har med det å gjøre, annet enn å laste opp Wordpress-filene og fylle inn informasjonen i wp-config-php-filen? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 MySQL er en type database ja. Om du har puttet inn riktig informasjon i wp-config.php og lastet opp lastet opp filene så skal det fungere. Tre ting jeg tenker kan være feil. 1. At filen ikke er lastet opp. I så fall, slett alle filer og last opp på nytt i etapper. En og en katalog, det er litt sikrere enn å laste opp alt på en gang. 2. Du har lastet opp katalogen, så stien er mittdomene.com/wordpress/wp-admin/install.php 3. Det er et eller annet tull med .htaccess-filen. Om du har en fil som heter htaccess, bytt navn på den til .htaccess, om du har en fil som heter .htaccess, ta en sikkerhetskopi av den og slett den. Det er hva jeg kan tenke meg i hvert fall. Lenke til kommentar
metaldude22 Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Takk igjen, kommer til å prøve dette nå. Det med å slette alt og laste opp på nytt har jeg forresten prøvd, men jeg får ikke slettet hele mappen gjennom FTP-programmet (heller ikke fra web-hotellets file manager, man må visst bruke Windows og IE for å ha tilgang til det...). Jeg har fått slettet enkeltfiler, men det hjelper jo lite. Nå har jeg lastet ned et annet FTP-program, kanskje det går bedre med det. Lenke til kommentar
metaldude22 Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Ah, herlig! Nå er installasjonen i boks. Feilen var ganske enkelt at jeg hadde lastet opp hele Wordpress-mappen. Når jeg fikk byttet FTP-program (byttet til Cyberduck, funker knall på Mac) fikk jeg slettet alt og startet på nytt. Takk for hjelpen, Thlom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå