Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mye bruk av PC = steril?

marcusss

Anbefalte innlegg

Det er en myte som sier at bruk av PC (spesielt bærbar) kan føre til sterilitet. Jeg snakker ikke om å grille låra og hele understellet ved å ha den på fanget, men jeg mener som generelt bruk. Har dette noe hold i virkeligheten? Og betyr det i værste fall at vi kommer til å få en hel generasjon med sterile?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCen og måten en mann sitter når han har PCen på fanget varmer opp skrittet slik at temperaturen for testiklene øker. Dette senker kvaliteten på sædet, though ikke permanent.

Ta høyde for feil, utifra hukommelsen.

Hvis du tenker strålingsmessig -> kreft er mobiltelefonen mye ondere.

Lenke til kommentar
PCen og måten en mann sitter når han har PCen på fanget varmer opp skrittet slik at temperaturen for testiklene øker. Dette senker kvaliteten på sædet, though ikke permanent.

Jeg tror dette er ganske riktig. Man kan også få brannskader ved å ha den liggende på fanget. (Kanskje det må være noe feil med den samtidig)

Lenke til kommentar
(Kanskje det må være noe feil med den samtidig)

Det håper jeg virkelig :S

Bærbare PC-er har ofte kjøleløsninger som gjør at kjernetemperaturen på skjermkort og prosessor ofte overstiger 60-80 grader. Derfor blir mange laptopper svært varme på undersiden, uten at det er noe galt med dem. Når man i tillegg har dem på fanget kan temperaturen i verste fall øke enda mer hvis man dekker til luftinntaket på undersiden. Derfor skal man være forsiktig med å ha PC-er som blir varme på fanget i alt for lang tid.
Lenke til kommentar

Oj! Nå ble jeg litt redd her! :p

Lenke til kommentar
Gjelder dette stasjonære pc-er også?

Nei, herregud. :p

Hvordan skulle du ha klart det? Ha hovedkortet i fanget? Ikke en gang da ville det blitt særlig varmt.

Eg meinte ikkje å ha stasjonære pc-en på fanget, det skulle tatt seg ut :p

Nei, det eg spurde om var om stasjonære pc-er gir ut stråling som kan gjøre deg steril?

Lenke til kommentar

Hvordan skal du bli sakdet av å ha noe varmt på fanget som ikke er så varmt at du blir ubekvem og fjerner det ? Kommer jeg til å bli steril fordi jeg har en ovn ved siden av meg ?

Mobilstråling er omtrent ufarlig bare myter at du blir skadet av strålene. Hadde de vært 10.000 ganger kraftigere kunne vi startet å bry oss.

Lenke til kommentar
Hvordan skal du bli sakdet av å ha noe varmt på fanget som ikke er så varmt at du blir ubekvem og fjerner det ? Kommer jeg til å bli steril fordi jeg har en ovn ved siden av meg ?

Mobilstråling er omtrent ufarlig bare myter at du blir skadet av strålene. Hadde de vært 10.000 ganger kraftigere kunne vi startet å bry oss.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=258014 Litt om PCen.

Ville ikke vært så alt for sikker ang mobiltelefoner.

Lenke til kommentar

Radiostrålingen fra mobiltelefoner har ikke høy nokk frekvens til å være ioniserende og det er dermed ingen fare for å få kreft av mobilstråler.

Vanelig lys har høyere frekvens enn mobilstråler og man er ikke beskymret for at man skal få kreft fra lyspæra i taket ikke sannt?

Det er også blitt gjordt blindeforsøk med folk som påstår at de er allergiske mot mobilstråling som viste at de ikke kunne merke denne strålingen noe bedre enn man kunne ved tillfeldig gjetting.

For at man skal kunne få kreft av radiostråling må denne være en frekvens som er høy nokk til å kunne betegnes som ioniserende stråling. eksempler på ioniserende stråling er rønkenstråling, visse typer radar, alfa-, beta- og gammastråling

Ionizing radiation

Lenke til kommentar
Radiostrålingen fra mobiltelefoner har ikke høy nokk frekvens til å være ioniserende og det er dermed ingen fare for å få kreft av mobilstråler.

Vanelig lys har høyere frekvens enn mobilstråler og man er ikke beskymret for at man skal få kreft fra lyspæra i taket ikke sannt?

Det er også blitt gjordt blindeforsøk med folk som påstår at de er allergiske mot mobilstråling som viste at de ikke kunne merke denne strålingen noe bedre enn man kunne ved tillfeldig gjetting.

For at man skal kunne få kreft av radiostråling må denne være en frekvens som er høy nokk til å kunne betegnes som ioniserende stråling. eksempler på ioniserende stråling er rønkenstråling, visse typer radar, alfa-, beta- og gammastråling

Ionizing radiation

Takk for et godt svar. Nå ble jeg beroliget =)
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...