humancoreiii Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 jeg er til dels enig, men føler det bør være en grense mellom intelligent og smart. At TS ikke går under noen av de er nok greit. man klarer gjerne skolen og sånt så ser argumentet der.. jeg mener la oss si noen som får 6 i alle fag, kan gjøre en dårligere f.eks pedagogisk jobb enn en som går ut med 4 i alle fag. forståelsen for selve innholdet framfor å kunne huske detaljene i sammenhengen (f.eks ikke huske pavlovs hunder, men skjønne hva teorien forteller) Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Mener du at en som er flink til å lære bort, men ellers er gjennomsnittlig når det gjelder kunnskap, forståelse og generell intelligens, kan regnes som smart? Altså at det eneste som trekker dem opp fra middels til intelligent er evne til å lære bort? Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Forstår ikke helt hva dere vil frem til? Synes egentlig dere er litt på bærtur..... Definisjonen på smart er: 1 med et godt intellekt, kunnskapsrik 2 som er resultat av kreativ tenkning; lur Definisjonen på Intelligent er: har god forstand og abstraksjonsevne, klartenktUt i fra dette kan det være mange som er intelligente og smarte uten at de har den store innsikten i det teoretiske. Begrepene skiller ikke mellom teoretisk kunnskap og praktisk kunnskap. Det kan være personer som ikke er i de rette miljøene (skole eller arbeidsplass) og ikke får vist sine evner. Det er dermed ikke sakt at denne personen ikke er smart eller intelligent. Sett denne personen i et annet miljø og personen kan blomstre og komme med mange kreative innspill. Lenke til kommentar
humancoreiii Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 essensen er vel at at en intelligent man ikke nødvendigvis er smart og omvendt og at det bør være en god forskjell, min def er teori og praksis smart. jeg sier ikke at det er fasit, men er min mening. åpen for nye forslag Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Jeg var en av de smarte elevene, og jeg har ikke gjort noe med livet mitt. Har ingen penger, har ikke bil (eller lappen), bor i en leilighet med noen venner og drikker rødvin på hverdager. Jeg kan komme inn på det meste av universitetsstudier, men jeg gidder ikke. Så det er nok mer slik at jeg har muligheten til å gjøre det bedre enn deg siden jeg har fullført allmenn med gode karakterer, selv om jeg ikke tar i bruk den muligheten. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Jeg var en av de smarte elevene, og jeg har ikke gjort noe med livet mitt. Har ingen penger, har ikke bil (eller lappen), bor i en leilighet med noen venner og drikker rødvin på hverdager. Jeg kan komme inn på det meste av universitetsstudier, men jeg gidder ikke. Så det er nok mer slik at jeg har muligheten til å gjøre det bedre enn deg siden jeg har fullført allmenn med gode karakterer, selv om jeg ikke tar i bruk den muligheten. Siden du har fullført allmenn gir deg ikke så veldig flere store muligheter. Det er når du har fått noen papirer som kan brukes i yrkeslivet du har muligheter. Guest_22jenta_* ligger ikke langt etter deg, med god jobb og fullført fagskole er det kun et forkurs som skal til for å fortsette på høyskole - ingeniørutdannelse (kan nå få jobb som ing. med fagskole). Når jeg tenker meg om, vil jeg tro at hun ligger langt foran deg..... EDIT: Du gidder ikke, hva for en holdning er det du har. Jeg vil aldri ha deg i jobb. Endret 23. februar 2009 av SirEmanon Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Jeg lurer litt på hva du vil frem til, virker som du bare vil slippe løs frustrasjonen din Noen har konsentrasjonsvansker, noen er slappe, noen er vise, men har ingen kontakter og for ikke brukt kunnskapen, noen er smarte, men bor i afrika. Bare fordi leger ikke gir en situasjon et syndrom navn betyr ikke det at en person har en form for skyld og kan rette på alt selv med viljekraft. Mennesker er å bli biologiske maskiner, noen går det bra for noen går det dårlig for, verden er uretferdig, lær deg å leve lykkelig ved å se på de gode sidene og vær en possitiv del av samfunnet, det er lite annet du kan gjøre. Skolen bygger på ideer om framgang for flest mulig, alle systemer kan forbedres og det vil de. Men det er alltid en lang vei til perfekt. Andre mennesker og deres meninger er enda mindre perfekt en gjennomtenkte systemer og du vil konstant støtte på idioter med ideer uten holdepunkter basert på kopiprinsipper istede for tenking. Det er jo en selvfølge det at alle ikke burde prøve å bli doktor, for alle har vi ulig IQ. Men allikevel... Når så mange sliter for å nå et par hakk under.. Så har vi et stort problem. Det er ikke mye relasjon mellom iq og det å bli doktor btw. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 EDIT: Du gidder ikke, hva for en holdning er det du har. Jeg vil aldri ha deg i jobb. Jeg vil ikke ha jobb, derfor ville du ikke ansatt meg? DAMN! =D Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Vi minner om reglene for gjesteposting, som du finner i egen boks øverst i forumet. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk. Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 ...Bare fordi leger ikke gir en situasjon et syndrom navn betyr ikke det at en person har en form for skyld og kan rette på alt selv med viljekraft... Nuh vel. Selv om legene har gitt et syndrom navn så betyr jo ikke det at en person ikke kan rette på mye av det med viljekraft da. Folk klarte seg fint lenge før man fikk navn på alle mulige syndromer. Er kollega med en kar som har kraftig dysleksi som har gjennomført hovedfag. Han brukte viljekraft til å lære seg stoffet. Han brukte kanskje 3-4 ganger så lang tid på det, men han klarte det med mye jobbing. Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Nuh vel. Selv om legene har gitt et syndrom navn så betyr jo ikke det at en person ikke kan rette på mye av det med viljekraft da. Folk klarte seg fint lenge før man fikk navn på alle mulige syndromer. Er kollega med en kar som har kraftig dysleksi som har gjennomført hovedfag. Han brukte viljekraft til å lære seg stoffet. Han brukte kanskje 3-4 ganger så lang tid på det, men han klarte det med mye jobbing. Du missoppfatet poenget mitt som var at alle har det likt på den måten at vi ikke har noen magisk supergudomelig vilje som kan bruke til å fikse problemene dine, alle står likt. Det kan være mange grunner til at noen ikke greier noe som andre kan få til, men ingen av disse grunnlagene er bedre som unskyldning. Det at leger sier du har en sykdom virker som en unskyldning i vårt samfunn. Men bare fordi noen hadde en oppdragelse som gjorde dem til slappfisker betyr ikke dette at de kan gjøre noe mer med det eller har noen større skyld. Han brukte ikke vilje kraften til å lære seg stoffet ettersom han er et ord som naturlig referer til bevistheten og viljen er ikke kontrolert av bevistheten, den konrolerer bevistheten, altså det går den andre veien. Å tro noe annet blir som å tro på julenissen, det fins ikke bevis for noen form for overnaturlig fri vilje, all testing fører oss mot den uungåelig konklusjon nemlig påvirkning, systemer, du er like fri som en stein. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Jeg kan bli veldig god til ting. Jeg er ikke god på skolen. Jeg ser ikke problemet. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Det at leger sier du har en sykdom virker som en unskyldning i vårt samfunn. Men bare fordi noen hadde en oppdragelse som gjorde dem til slappfisker betyr ikke dette at de kan gjøre noe mer med det eller har noen større skyld. Han brukte ikke vilje kraften til å lære seg stoffet ettersom han er et ord som naturlig referer til bevistheten og viljen er ikke kontrolert av bevistheten, den konrolerer bevistheten, altså det går den andre veien. Å tro noe annet blir som å tro på julenissen, det fins ikke bevis for noen form for overnaturlig fri vilje, all testing fører oss mot den uungåelig konklusjon nemlig påvirkning, systemer, du er like fri som en stein. viljekraft er et helt normalt norsk ord å bruke når man prøver å formidle at noen har gjennom å besteme seg for noe og så gjøre dette til tross for vanskligheter klarer å gjøre det man bestemte seg for. Det har ingenting med julenisser, determinisme etc å gjøre. Siden vi opplever at vi har valg har naturlig nok språket vårt mange ord og uttrykk som nyttigjør seg ord som vilje til å forklare forskjellige ting. Når det kommer til bevis for fri vilje kontra determinisme så har man det lille missforholdet mellom hva teori og emperi forteller. Hver eneste dag opplever omtrent 6000 millioner mennesker å ha valg. Klassisk vitenskapsteori tilsier at man ikke har valg (selv om noen tolkninger av kvantefysikk åpner for tilfeldigheter). Siden det er mennesker som primært lager språket, ikke vitenskapen så følger det naturlig at man har ord som beskriver vilje. Men, vi trenger ikke ta noen debatt om universet er deterministisk eller ei. Det holder å konstatere at illusjonen av fri vilje og faktisk fri vilje gir samme resultat. Så, til poenget ditt med om man har skyld i noe selv, eller har muligheten til å forandre noe selv. Gitt din dragning mot determinisme overfor så vil du selvsagt si nei. Men, da må du huske på at det ikke ville forandret noe som helst siden skolen disse mennesker møter også er et resultat av determinisme, og uansett hvor mye vi "forstår" at menneskene med syndrom ikke er skyld i deres egen situasjon så vil vi behandle dem akkurat slik vi gjør i dag siden vi jo ikke har noe valg. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Et stort problem er at enkelte har en tendens til å gi opp, hvis de ikke får til noe med en gang. Lenke til kommentar
humancoreiii Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Et stort problem er at enkelte har en tendens til å gi opp, hvis de ikke får til noe med en gang. det er nok sant. Er jo en del som sliter med motivasjonsproblemer, sier ikke det er en sykdom, men det er heller ikke lazyness... mener jeg da Lenke til kommentar
milkdog Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Jeg kan bli veldig god til ting. Jeg er ikke god på skolen. Jeg ser ikke problemet. Kjære deg, det er da forskjell på å bli god til ting fysisk og å klare teorien på skolen! Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Jeg kan ikke forstå hvordan man kan bli flink til "ting" uten at det gjelder skole? Er poenget at han kan bli flink til å stå på snowboard eller bygge pc? Lenke til kommentar
humancoreiii Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Jeg kan ikke forstå hvordan man kan bli flink til "ting" uten at det gjelder skole? Er poenget at han kan bli flink til å stå på snowboard eller bygge pc? man kan bli flink i alt uten skole skole er bare EN læringsform av mange. erfaring, tv, observasjon, logisk tenking, prøv og feil, alt dette kan hjelpe noen til å bli flink til noe. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 "Skole" er ikke en læringsform. Hvis du sliter med å lære deg et fag så kan du lese deg til det, du kan gjøre oppgaver, du kan følge med i timen, du kan finne ekstrastoff om det, du kan sette deg ned og bare pugge det. Det finnes alternativ, men skole er i praksis så enkelt som "her er stoffet kom tilbake om 2 uker og ta en prøve for å vise at du forstod det". Hvordan man tilegner seg kunnskap er opp til enhver, men hvis man ikke på noen måte klarer å huske det som må huskes for å få god karakter så vil man slite med mye annet i hverdagen også. Lenke til kommentar
humancoreiii Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 "Skole" er ikke en læringsform. Hvis du sliter med å lære deg et fag så kan du lese deg til det, du kan gjøre oppgaver, du kan følge med i timen, du kan finne ekstrastoff om det, du kan sette deg ned og bare pugge det. Det finnes alternativ, men skole er i praksis så enkelt som "her er stoffet kom tilbake om 2 uker og ta en prøve for å vise at du forstod det". Hvordan man tilegner seg kunnskap er opp til enhver, men hvis man ikke på noen måte klarer å huske det som må huskes for å få god karakter så vil man slite med mye annet i hverdagen også. det blir jo feil, skole er kanskje ikke en direkte læringsform, men en lærings mal da. uansett kan du fortsatt lære ting uten å måtte ta en prøve, pugging i bøker hjelper deg ikke nødvendigvis i det virkelige liv. så man kan fint være flink uten å gå skolegang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå