Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

automatchoke. hvor befinner den seg på en baleno`97?


Inc

Anbefalte innlegg

Bilen min sliter med choken. Funker ok ved oppstart men jeg stanse bilen (la bilen stå iro med motoren igang etter noen hundre meteres kjøring) noen minutter for at turtallet skal synk ned til tomgangsnivå.Ragner med det choken som sliter litt, men jeg er litt usikker på hvor nøyaktig denne synderen sitter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Baleno fra 1997 har ikke chocke og heller ikke forgasser. Den har derimot en regulering for kaldstart som kan være synderen, men det er også andre elementer som spiller inn. Det kan være temp.giveren som er defekt og det kan være falskluft/feil regulering på innsug.

 

Likevel vil en bil ha høyere turtall ved kaldstart og dette er spesielt noe som japse-biler er kjent for å virkelig praktisere fullt ut. Mange asiatiske biler høres ut som de skal lette fra bakken de første minuttene ved kaldstart. Baleno derimot har ikke så vanvittig høyt turtall ved oppstart, så hvis det overgår 1500 opm så er noe galt.

 

Hvor mye turtall er det snakk om at motoren ligger på når du starter og hvor langt ned synker turtallet når du har latt motoren gå en stund?

Lenke til kommentar

Turtallet ved kald oppstart er mellom 1000 og 1500 så den er grei. Men saken er det at den ikke klarer å senke temperaturn før bilen står i ro. dvs jeg kan godt kjøre en time og likevel er turtallet mellom 1000-1500 men lar jegbilen stå på tomgang noen sekunder senke den turtallet selv, dette skjer ikke hvis bilen er i fart kun når den står i ro...

Edit: hvis den ikke har forgasser, hva har den da?

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Turtallet ved kald oppstart er mellom 1000 og 1500 så den er grei. Men saken er det at den ikke klarer å senke temperaturn før bilen står i ro. dvs jeg kan godt kjøre en time og likevel er turtallet mellom 1000-1500 men lar jegbilen stå på tomgang noen sekunder senke den turtallet selv, dette skjer ikke hvis bilen er i fart kun når den står i ro...

Edit: hvis den ikke har forgasser, hva har den da?

 

Mulig jeg er litt treig i dag, men jeg klarer ikke helt å få tak i problemet ditt. Du sier at den ikke klarer å senke temperaturen før bilen står i ro, mener du turtallet?

 

Henger turtallet igjen? Akkurat som at gassen ikke "slipper når den skal"?

Lenke til kommentar
Turtallet ved kald oppstart er mellom 1000 og 1500 så den er grei. Men saken er det at den ikke klarer å senke temperaturn før bilen står i ro. dvs jeg kan godt kjøre en time og likevel er turtallet mellom 1000-1500 men lar jegbilen stå på tomgang noen sekunder senke den turtallet selv, dette skjer ikke hvis bilen er i fart kun når den står i ro...

Edit: hvis den ikke har forgasser, hva har den da?

 

Mulig jeg er litt treig i dag, men jeg klarer ikke helt å få tak i problemet ditt. Du sier at den ikke klarer å senke temperaturen før bilen står i ro, mener du turtallet?

 

Henger turtallet igjen? Akkurat som at gassen ikke "slipper når den skal"?

hehe, sorry, mente senke turtallet.

Henger turtallet igjen? Akkurat som at gassen ikke "slipper når den skal

Noe sånt ja.

F.eks kan jeg starte en kald bil, kjøre i en time og ved å trykke inn clutchen (mens bilen er i fart) så vil turtallet ligge rundt 1100-1500 omdr. Skulle tro choke (eller hva det nå er) ikke klarer å slå seg av mens bilen er i fart.

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Korekt tittel på faenskapet du leter etter er "kaldstartdyse".

 

En kaldstartdyse som lekker eller pumper inn bensin hele tiden vil vel heller kvele motoren istedetfor å øke turtallet og i tillegg vil vel ikke turtallet normalisere seg etter kort tid på tomgang, men heller kvele motoren siden luftmengden minker på tomgang...?

 

For meg høres det ut som om tomgangsregulatoren henger seg opp/er treg eller at gasspjeldfunksjonen/gasswire er treg.

 

Når turtallet har normalisert seg, øker det og forblir høyt igjen som før hvis du gir gass på nytt for så å slippe pedalen? Hvordan er bilen å kjøre? Nykker den eller gir andre negative symptomer ved kjøring?

Lenke til kommentar
Korekt tittel på faenskapet du leter etter er "kaldstartdyse".

 

En kaldstartdyse som lekker eller pumper inn bensin hele tiden vil vel heller kvele motoren istedetfor å øke turtallet og i tillegg vil vel ikke turtallet normalisere seg etter kort tid på tomgang, men heller kvele motoren siden luftmengden minker på tomgang...?

 

For meg høres det ut som om tomgangsregulatoren henger seg opp/er treg eller at gasspjeldfunksjonen/gasswire er treg.

 

Når turtallet har normalisert seg, øker det og forblir høyt igjen som før hvis du gir gass på nytt for så å slippe pedalen? Hvordan er bilen å kjøre? Nykker den eller gir andre negative symptomer ved kjøring?

Når turtallet har normalisert seg er motoren helt fin. Det er bare det at choke/dingsen ikke vil slå seg av mens jeg kjører.

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Korekt tittel på faenskapet du leter etter er "kaldstartdyse".

 

En kaldstartdyse som lekker eller pumper inn bensin hele tiden vil vel heller kvele motoren istedetfor å øke turtallet og i tillegg vil vel ikke turtallet normalisere seg etter kort tid på tomgang, men heller kvele motoren siden luftmengden minker på tomgang...?

 

For meg høres det ut som om tomgangsregulatoren henger seg opp/er treg eller at gasspjeldfunksjonen/gasswire er treg.

 

Når turtallet har normalisert seg, øker det og forblir høyt igjen som før hvis du gir gass på nytt for så å slippe pedalen? Hvordan er bilen å kjøre? Nykker den eller gir andre negative symptomer ved kjøring?

Når turtallet har normalisert seg er motoren helt fin. Det er bare det at choke/dingsen ikke vil slå seg av mens jeg kjører.

 

Jeg tror du har treghet i gasspjeld eller i tomgangsregulatoren. Rus motoren opp slik at den legger seg på for høyt turtall og deretter prøv å tvinge gassen tilbake for hånd i motorrommet. Se om det hjelper i første omgang.

Lenke til kommentar

Det beste forslaget jeg kan komme med, foreløpig, er å finne tomgangsregulatoren, skru den løs og fylle den med rustløser. La dette stå en stund og deretter montere den igjen.

 

Tomgangsregulatoren står på innsuget og styrer luftinntaket når gassspjeldet er lukket. Jeg husker ikke helt i farten nøyaktig hvor den står (lenge siden jeg har skrudd Baleno), men kan prøve å finne det ut.

 

Grunnen til at jeg mener det er tomgangsregulatoren er at bilen din oppfører seg som om den drar falskluft, men likevel regulerer den seg fint når den er varm og det er også forbigående når den er kald. Hadde motoren fått "ekte" falskluft, så hadde ikke dette vært forbigående. Tomgangsregulatoren gir "falskluft" hvis den fortsetter å være åpen etter at gasspjeldet er aktivert og dette er ikke et ukjent fenomen som ofte oppstår på vinterstid, spesielt hvis det er en liten tre-trinns elektromotor. Skitt og rust vil gjøre den treg, mens om vinteren vil nedkjøling gjøre at den henger seg opp i kortere eller lengre tidsrom og dermed skape de symptomene du beskriver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...