Gå til innhold

! ATI x1950 pro, 107 grader!

Thomas1992

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger serriøst hjelp.. Jeg har ATI raedon x1950 pro skjermkortet, det stiger på 107 grader når jeg spiller far cry 2, hvis jeg f.eks spiller bf2 eller noe, så stiger det ikke så høy, det sier seg selv kanskje :p

Men er det noe jeg kan gjøre for og få det kjøligere?

Er det normalt med så høy temperatur?

Det kan jo smelte på den temeraturen nesten, det er kjipt :ermm:

en 120mm vifte står i kabinette å peker rett mot skjerm korten, å den 120mm viften får frisk og kald luft hele tiden, den ''skyver'' lufta til ei lita vifte på skjermkortet, så går lufta inni skjermkortet, men likevel så varmt?

Noen proffe folk her? :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo vente i mer enn 4 minutter før du bumper da.

Ja, det er en del ting du kan gjøre. Laste ned RivaTuner og sette opp turtallet på viften. Det bør få temperaturen ned litt.

chill chill, skader ikke om jeg gjør det litt tidligere veit du :thumbup:

Det programmet skjønte jeg ingenting om.. :thumbdown:

Endret av Thomas1992
Lenke til kommentar
Du innstallerer det, starter det, velger "low level system settings" og endrer hastigheten på vifta.

*RivaTuner bilde fra E.C.*

Hmm, da må du ha en anna versjon eller noe..

Hva er det du sliter med angående RivaTuner?

Er det å finne low level tweaks eller noe annet?

Low level tweaks er på første siden når du starter programmet og er den lille pilen som peker skrått ned mot høyre ved siden av skjermkort navnet.

Når du klikker der får du opp en pen meny, om jeg ikke husker helt feil så er det valg nr 1 du skal ha.

Lenke til kommentar
Du innstallerer det, starter det, velger "low level system settings" og endrer hastigheten på vifta.

*RivaTuner bilde fra E.C.*

Hmm, da må du ha en anna versjon eller noe..

Hva er det du sliter med angående RivaTuner?

Er det å finne low level tweaks eller noe annet?

Low level tweaks er på første siden når du starter programmet og er den lille pilen som peker skrått ned mot høyre ved siden av skjermkort navnet.

Når du klikker der får du opp en pen meny, om jeg ikke husker helt feil så er det valg nr 1 du skal ha.

Det årna seg fant det jeg skulle finne :new_woot:

meeen, hva skjer om jeg clocker litt? :p

er ny i dette men, er det bare å følge tempen?

Lenke til kommentar
Når du sliter med temperaturer fra før av så er det kanskje ikke så smart å klokke da.

Det skjønner jeg, men nå lar jeg bare vifta stå på full guffe hele tiden, men det var jo en annen kis her i tråden som sa at det var normalt, å at han lå på 120 grader, så :hmm:

$0900000005 Memory clock : 702.000MHz (1404.000MHz effective)

hva menes med det? At jeg kan klokke opp til 1404.000MHz ? :hrm:

BTW, går det an å stille på alle de andre viftene med RivaTuner? altså viftene på kabinettet, osv? :roll:

har lyst å sette alt på fullt :mrgreen:

Endret av Thomas1992
Lenke til kommentar

Nei, det er omregning fra virkelig klokk til effektiv klokk.

Altså siden DDR2 gjør 2 operasjoner per klokkepuls (Både på oppturen og nedturen på sinuskurven) så kan man gange den virkelige klokken med 2 for å få en frekvens som står til den teoretiske ytelsen om man kan si det slik.

EDIT, de andre viftene kan IKKE styres fra RivaTuner nei.

Ofte kan de ikke styres i det hele tatt om de ikke er koblet til hovedkortet.

Mange kabbisvifter bruker 4 pins Molex og da har du null niks viftestyring og må da i tilfelle legge til det som en ekstern komponent i PC'n.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

45 grader nå, å tripper nedover, men nå spiller jeg ikke da ;)

Nei, det er omregning fra virkelig klokk til effektiv klokk.

Altså siden DDR2 gjør 2 operasjoner per klokkepuls (Både på oppturen og nedturen på sinuskurven) så kan man gange den virkelige klokken med 2 for å få en frekvens som står til den teoretiske ytelsen om man kan si det slik.

Slutt og snakk, hehe.. det er ikke vits for jeg skjønner ikke noe, eller av det der skjønte jeg faktisk litt, men jeg har bare DDR da, ikke DDR2 eller noe.. så vil det si at det ikke går an å klokke? :S

1 120mm vifte står i hovedkortet, sånn 3 pinns greie.. men det går bare en ledning ut av den, altså det er 3 hull der pinnene skal plugges i.. men det kommer ut 1 ledning..? :(

EDIT : Alle viftene står i hovedkortet, CPU vifta, og den 120mm vifta, å ei 80mm vifte..

Endret av Thomas1992
Lenke til kommentar

Om du ikke skjønner så mye av det så har du 2 valg:

1, lese deg til det.

2, ligge unna å fikle så mye med det.

Om du dundrer frekvensen opp uten å tenke deg om så kan det få konsekvenser avhengig av andre valg du har gjort også.

For eksempel, om du setter RivaTuner til å BOOTE med low level settings og en klokk fra dine 700 MHz og rett til 1400 MHz så er det godt mulig du må belage deg på en reinstall av OSet ja.

Lenke til kommentar
Om du ikke skjønner så mye av det så har du 2 valg:

1, lese deg til det.

2, ligge unna å fikle så mye med det.

Om du dundrer frekvensen opp uten å tenke deg om så kan det få konsekvenser avhengig av andre valg du har gjort også.

For eksempel, om du setter RivaTuner til å BOOTE med low level settings og en klokk fra dine 700 MHz og rett til 1400 MHz så er det godt mulig du må belage deg på en reinstall av OSet ja.

jeg er smart og velger det 2. valget :thumbup:

men uansett da, tenkt ikke og klokke mere enn 100 MHz feks.. eller noe i den duren :)

Lenke til kommentar
om du skal overklokke så får du prøve deg frem med litt og litt økning. ikke noe serlig mer en 10mhz omgangen.

jeg sitter ikke på nå anna enn pc hver dag, så om jeg mister skjermkortet eller for og si det sånn, hele pc'n.. så blir jeg et 0, å da har jeg ikke en dritt og gjøre.. har ikke penger til og kjøpe nytt, så jeg forholder meg som den er ;) Spiller for det meste bf2 sf, eller world of warcraft, så den blir ikke kjørt så hardt pc'n ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...