Gå til innhold

Hjelp! Trådløs router og Telenor Speedtouch 510i

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde trøbbel med å koble til det trådløse nettverket til familien til dama ei stund, så jeg bestemte meg for å prøve å fikse det. De hadde fra før en D-Link router som jeg oppgraderte firmwaren til, men i denne prosessen så nullstilte jeg alle settings.

Etter dette så funka ingenting og jeg trodde det var routeren sin skyld, så jeg kjøpte en ny av typen Linksys Rangeplus Wireless Router.

Sliter fortsatt med noen rare problemer med denne.

På Speedtouch modemet stå DHCP på "DHCP auto".

På linksys står DHCP server på og DHCP configuration automatic.

Jeg har koblet laptopen min til linksys routeren via en nettverkskabel.

Denne PCn har internett.

Her er problemet:

Laptopen til dama har faktisk internett via trådløst, men så snart jeg kobler fra nettverkskabelen som står min PC så mister vi alle internett. Hvordan kan jeg konfigurere routeren så trådløstnettet funker som vanlig?

Familien hennes kommer hjem i morgen, så jeg håper på å få fiksa dette i kveld!

All hjelp tas i mot med stor takknemlighet!

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det muligens et problem med krypteringen. Har du satt opp sikkerhet på den trådløse routeren?

Etter at du har gjort det (WPA/WPA2-PSK fortrinnsvis) og lagt inn en nøkkel må du fra de trådløse PC'ene søke opp nettet på nytt og legge inn den nye nøkkelen.

Kan være en fordel og slette gamle tilkoblinger fra de trådløse PC'ene først også.

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Hei igjen! Støtte på et problem nå i morges. Det virker som at 1 tilkobling til nettet alltid funker bra, men når dama prøver å koble seg til samtidig som meg, så får vi begge begrenset tilkobling.

Noen som vet hva greia kan være?

Skal "Internet Connection type" stå på "Automatic Configuration - DHCP" eller "Static IP"?

Lenke til kommentar

Nope, funka ikke det heller.

Jeg har internett helt til noen andre prøver å koble seg på. Da får alle begrenset tilkobling.

Jeg fikk normal IP "10.0.0.X", mens hun fikk en snedig IP "169.254.19.182(Foreløpig)".

Tok ipconfig /renew når det klikka. Da sto det "Det oppstod en feil under fornyelse av grensesnittet Trådløs nettverkstilkobling: kan ikke kontakte DHCP-serveren. Forepørselen ble tidsavbrutt."

Lenke til kommentar

Får de trådløse maskinene ip'er i samme range? Hvis ikke mistenker jeg at dere får adressene fra forskjellige routere. Lag en SSID på linksysen som du garantert kjenner igjen og endre på prioritert tilkoblingsrekkefølge på maskinene. Slett helst alle og søk opp nettet på nytt for å være sikker.

Edit: Oppgi gjerne også riktig modellnavn til Linksysen så vi kan hente ned en manual og hjelpe deg videre.

Du har satt opp Linksysen til å håndtere ADSL linjen også? PPPoE + [email protected] og passord? I dette tilfelle må også kabelen gå fra Speedtouchen til WAN porten på Linksysen.

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...