d0ppler Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) ta ett bilde av det du skal ta bilde av med gråkortet plassert i bildet, så ta det faktiske bildet uten gråkortet. I lightroom bruker du eye-dropper toolet til å plukke gråfargen fra gråkortet på bildet med gråkortet, så setter du samme hvitballanse på det andre bildet. dårlig forklart, men du skjønner? Endret 23. februar 2009 av d0ppler Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Jeg blir forundret over hvor mye pepper Ken Rockwell får her på forumet ... Det var det ja. Når jeg leste hans tanker om sRGB versus aRGB, "smeltet jeg helt" for mannen. Endelig noen som har en vinkel på virkeligheten fra perspektivet hvor begge bena står på bakken. Lenke til kommentar
Dieter Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 som nenvt er jo lyset viktig. Godt kamera og optikk er jo heller ikke å forakte... Man kan også bruke et fargekort som dette: http://www.qpcard.se/ (har et slikt og det fungerer bra) Ellers er det mye man kan gjøre i Photoshop. Man trenger ikke bare bruke hue/saturation. Man kan jo også eksprimentere med channel mixer og curves. Det finnes også diverse plugins til photoshop som man kan bruke som f.eks denne http://www.pictocolor.com/ (har ikke testet denne selv) Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg blir forundret over hvor mye pepper Ken Rockwell får her på forumet ... Det var det ja. Når jeg leste hans tanker om sRGB versus aRGB, "smeltet jeg helt" for mannen. Endelig noen som har en vinkel på virkeligheten fra perspektivet hvor begge bena står på bakken. Ble litt usikker på om du er ironisk, eller ikke? Oo Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Virkelig? Oo Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Har du lest Kennys fargeromsartikkel? Den er faktisk en av hans gode artikler. Han har en del av dem, selv om jeg fortsatt mener at det er alt for mye gråstein rundt gullet til at nybegynnere bør komme i nærheten av siten hans. De som mener at jeg, eller min tante Magda, burde bruke et annet fargerom enn sRGB, bør snarest innlegges for akutt realitetsorientering. Endret 26. februar 2009 av Anew Lenke til kommentar
TGB Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Har du lest Kennys fargeromsartikkel? Den er faktisk en av hans gode artikler. Han har en del av dem, selv om jeg fortsatt mener at det er alt for mye gråstein rundt gullet til at nybegynnere bør komme i nærheten av siten hans. De som mener at jeg, eller min tante Magda, burde bruke et annet fargerom enn sRGB, bør snarest innlegges for akutt realitetsorientering. Jeg bruker også stort sett bare sRGB, aRGB medførte egentlig ikke til noe annet enn at jeg måtte konvertere Endret 26. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg bruker også stort sett bare sRGB, aRGB medførte egentlig ikke til noe annet enn at jeg måtte konvertere aRGB er viktig om du ønsker best mulig resultat ved print. Da er det stor forskjell. Særlig gjelder dette landskapsfotografer og andre som tar bilde av mye blått/grønt - da det er i særdeleshet i blå/grønntonene at man får ekstra nyanser med aRGB. Men når det gjelder tante Magda - kjør på med sRGB (eller enda bedre - tving MS til å bruke aRGB som default). Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 De som mener at jeg, eller min tante Magda, burde bruke et annet fargerom enn sRGB, bør snarest innlegges for akutt realitetsorientering. Exactly! Vi skulle gjerne tatt en høylytt debatt om kvalitetshysteriet til folk — som gjerne tar bilder i søkk og kav som ikke fortjener/trenger at teknikken står på gehør. Jeg er gladelig med på "krav" om mindre ISO-støy og mest mulig korrekt fargegengivelse fra et kamera, men å dra spakene til å legge nedre lista på aRGB (eller bedre) i 16-bit filer er for (minst) 99,9786621 % her å skryte på seg vel mye. Vi kan jo ta utgangspunkt i hvilket redskap man justerer bildene etter, og i hvilke omgivelser man gjør det — for da har man allerede satt lista ... Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Bruker konsekvent sRGB, har opplevd vesentlig mindre fargekrøll på fremkalling og web etter det. Ellers tar jeg i beste JPEG kvalitet (fine/quality optimized) og er storfornøyd med det. Tar jeg bilder som krever en del etterbehandlig/redigering skyter jeg RAW. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Klart aRGB er bedre en sRGB, men det hjelper ikke Ola Normann eller tante Magda. Hjelper også lite for de som sitter med ukalibrert skjerm og de som får printene skrevet ut av fotoknudsen, extrafilm etc. Til de større og mer viktige oppdragene der ute er såklart aRGB bedre, men da kan en likesågreit bare bruke tiff. In the end så tror jeg ikke folk bryr seg om om reklameplakaten eller utskriften til et kunstgalleri kommer fra sRGB eller aRGB, da normale folk ikke tenker så fryktelig på det. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 In the end så tror jeg ikke folk bryr seg om om reklameplakaten eller utskriften til et kunstgalleri kommer fra sRGB eller aRGB, da normale folk ikke tenker så fryktelig på det.Nei, ikke før du setter det ene opp mot det andre. Da vil de fleste med intakt fargesyn dog angre på at de brukte sRGB så lenge... :-) Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Mitt poeng er at folk må strebe etter å få hva de ser — om de er fornøyd med det de ser, og ikke legge opp til at det alltid skal være en ukjent faktor som kan slå ut den ene aller andre veien. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Perfekte farger er såååå played out https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1079003 Endret 27. februar 2009 av fcuk_IT Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 In the end så tror jeg ikke folk bryr seg om om reklameplakaten eller utskriften til et kunstgalleri kommer fra sRGB eller aRGB, da normale folk ikke tenker så fryktelig på det. Selv om vanlige folk ikke bryr seg så masse, betyr ikke det at vi burde la kvaliteten burde bli dårligere. De fleste er faktisk fornøyd med ganske enkle, relativt dårlige bilder også- betyr det av vi bare burdre droppe å streve etter å ta bedre bilder; siden folk er fornøyd uansett? Oo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå