Gå til innhold

Hva er bra med sosialisme?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+13412342564

Men hvorfor subsidierer staten (som nå er ganske sosialistisk) pelsdyrnæringa? Ikke bare ser man røde tall hvert år derfra, det er heller ikke særlig gode forhold for dyra som er det...

Lenke til kommentar
Det er det som er så trist at det ikke finnes et eneste godt høyrevridd parti i Norge som ikke ønsker den sosialdemokratiske modellen. Anglo-saxon modellen har fungert godt i flere land, og er en god modell som jeg skulle ha sett flere på høyresiden støttet.

FRP er et vingleparti som sier at de vil ha et sosialdemokrati med en sterk velferdstat, men allikavel vil politikken deres føre til noe helt annet enn de sier. Høyre, er delt. Halvparten ønsker sosialdemokrati, mens den resterende delen ønsker en mer høyrevridd versjon. Spesielt i Oslo er det mange høyrevridde, mens høyrevridde i Trondheim er langt mindre høyrevridde.

Til dere som sier at Frankrike pg Tyskland er så forskjellig fra Norge. De er ikke det. På svært mange måter ligner de på Norge, og grunnen til at velferdstjenestene deres ikke er like utbredt er fordi deres sosialdemokratiske system fungerer dårligere. De har høye skatter, de har sterke arbeiderrettigheter og har mye kollektive forhandlinger.

Nå har vi jo DLF, men DLF er vel egentlig mest et liberalistisk luftslott, heller enn et virkelig seriøst parti.

Men ja, det er litt synd. Mer spredning skader aldri, men for min egen del tror jeg et slikt parti kunne huke inn litt stemmer fra en del av de andre høyrepartiene, og det er udelt positivt for min del, men der er kanskje bare meg? :p

FRP begynte som et rimelig liberalistisk parti, men har ikke vært i nærheten av det siden Bolkesjø, enkelt og greit. Carl I. Hagen forsto at Førde hadde helt rett da han sa "me er alle sosialdemokratar", og bestemte seg for at FRP aldri ville bli mektige nok som et liberalistisk parti, objektivt sett hadde de allerede lenge arbeidet med å forkaste en av grunnpilarene i liberalismen, nemlig fri flyt av ikke bare varer, men også folk over grensene.

For min del er det greit nok at vi bare har sosialdemokrater på det norske Stortinget. Jeg er en sosialdemokratisk liberalkonservativ pragmatiker, og stort sett blir ikke Norge ulevelig uavhengig av hvilke partier som styrer, DLF og Rødt vil være unntak, men de er heller ikke sosialdemokrater.

Men meg om det, det ble en digresjon.

:)

Lenke til kommentar

Du har altså ingen intensjon om å forsyne oss med data som underbygger dine påstander om at flere fattige fører til mindre fattigdom?

Det blir praktisk umulig å diskutere med deg om du bare skal slenge ut tomme påstander, og videre nekte å føre bevis for dem.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar
Derfor kan vi ikke diskutere mer med deg :)

Det er bevist at land med gode velferdsordninger fører til høyere arbeidslyst, bedre utdanningsnivå, høyere moral, bedre kostholdsvaner samt friere seksuelle normer ognmer veldedig arbeid enn land uten slike ordninger. Bare søk på internett og du vil finne masse forskning som underbygger min påstand.

Lenke til kommentar
Det er bevist at land med gode velferdsordninger fører til høyere arbeidslyst, bedre utdanningsnivå, høyere moral, bedre kostholdsvaner samt friere seksuelle normer ognmer veldedig arbeid enn land uten slike ordninger. Bare søk på internett og du vil finne masse forskning som underbygger min påstand.

Det enkleste hadde vært om du hadde dokumentert påstandene dine. Uansett, ingen liberalister vil hindre folk å frivillig opprette velferdsordninger i et fritt samfunn.

Endret av Rothbard
Lenke til kommentar
Det enkleste hadde vært om du hadde dokumentert påstandene dine. Uansett, ingen liberalister vil hindre folk å frivillig opprette velferdsordninger i et fritt samfunn.

Det er ikke det som er problemet heller. Problemet er at dette kun er spekulasjoner. spekulasjoner som kan være fatale for en stor folkegruppe, og akkurat derfor er det viktig å ha en stat som garanterer denne tryggeheten.

Lenke til kommentar
spekulasjoner som kan være fatale for en stor folkegruppe, og akkurat derfor er det viktig å ha en stat som garanterer denne tryggeheten.

Statens bør begrense seg til å trygge befolkningen gjennom politi, rettsvesen og forsvar. En stat som er stor nok til å gi deg alt du trenger, er stor nok til å ta fra deg alt du har.

All erfaring tilsier at det ikke vil fungere.

Hva du vet!

Lenke til kommentar
Statens bør begrense seg til å trygge befolkningen gjennom politi, rettsvesen og forsvar. En stat som er stor nok til å gi deg alt du trenger, er stor nok til å ta fra deg alt du har.

Du unngår påstanden min. Utsagnet: Frivillige vil ta seg av de som faller utenfor i et liberalistisk samfunn, det var dette jeg kritiserte. Dette er kun en spekulasjon som kan koste mange dyrt. Man kan skape et mye tryggere samfunn hvis staten tar seg av disse oppgavene.

Vi lever også i et demokrati med ytringsfrihet, pressefrihet, demokratiske rettigheter etc. Staten kan ikke ta ifra oss alt vi har uten at det vil skape opptøyer, internasjonale konsekvenser og mye mer. Hva er det egentlig som undertrykker den individuelle friheten i Norge?

Lenke til kommentar
Derfor kan vi ikke diskutere mer med deg :)

For noe tull. Generelt sett er arbeidsmoralen høyere i land med en mindre velferdstat. Utdanningsnivået er latterlig dårlig i hele skandinavia. Den eldre generasjonen er veldig inteligente, men ikke den yngre. Og de andre tingene du nevnte er andre land like gode på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...