Gå til innhold

Hva er bra med sosialisme?


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

 

--------------

Hører masse preik om sosialisme i det siste, men jeg har ikje peiling på hva det betyr...

Kan noen forklare meg?

 

På wikipedia osv. så står det altfor avansert, jeg vil bare ha en kort forklaring.

-------------

 

 

 

 

 

Edit:

 

Vil gjerne høre litt bra ting om sosialismen!

Hva er positivt?

Endret av Jallabad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som mange andre, har de et ønske om velferd. Greia er at det finnes mange veier til velferd. Sosialistene velger veien som jeg vil karaktisere som en dårlig vei.

 

Egentlig sa dette innlegget ingenting om spørsmålet ditt, men men. :D

Endret av Marekatten
Fjernet unødvendig setning som brøt med retningslinjene
Lenke til kommentar
Sosialisme (fra latin socius - følgesvenn, kamerat) er en politisk ideologi som vektlegger ønsket om økonomisk likhet mellom samfunnsmedlemmene. Tilhengere av sosialismen ser økt statlig engasjement i samfunnet som et virkemiddel til å oppnå rettferdighet. Sosialismen fremmer et optimistisk syn på muligheten for politisk styring av økonomien, men er skeptiske til private næringsinteresser og profittmotiver. Tilhengere av sosialismen har i motsetning til tilhengere av kapitalismen og liberalismen et negativt syn på frie markeder, ettersom de anser dem å skape uholdbare skiller mellom rike og fattige.

Om du faktisk er interessert burde du også ta deg tid til å lese fra Wikipeida. Det er ikke så vanskelig formulert, ei heller å forstå hva en "sosialist" er.

 

Kort forklart er det en politisk ideologi som vektlegger ønsket om økonomisk likhet mellom samfunnsmedlemmene. Tilhengere av sosialismen ser økt statlig engasjement i samfunnet som et virkemiddel til å oppnå rettferdighet.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Om sosialisme er bra er et spørsmål som avhenger av ens eget ståsted.

 

Sosialisme er i all enkelhet prinsippet om solidaritet for andre mennesker, for å si det enkelt.

 

Det betyr i praksis at sosialismen tar til orde for at staten skal være sterk, for å si det enkelt.

 

Sosialisme har mange forskjellige former. Man har grunnleggende marxisme, marxist-leninisme, stalinisme, maoisme, Titoisme, for ikke å snakke om sosialdemokrater og sosialliberalere.

 

I Norge har vi et system som gjerne kalles sosialdemokrati. Det betyr blandingsøkonomi, med andre ord er økonomien forholdsvis fri, men ikke helt fri. Det er heller ikke noe diktatorisk over sosialdemokratiet.

 

Det er en grunn til at man er omstendelig når en forsøker å forklare hva en ideologi er. :)

Lenke til kommentar
på det verste har folk vært nødt til å betale så mye som 80% skatt.

 

 

trodde 50% var toppskatt jeg?

 

anyways, uten sosialisme hadde ikke vi hatt for eksempel det helsevesenet vi har i dag, men en modell nærmere det amerikanske hvor en er nødt å ha forsikring om en ønsker å bli behandla (om jeg har skjønt tegninga).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er i alle fall fint at de ideologiske rådgiverne på forumet vet å uttale seg saklig.

Trådstarter ville ha en enkel forklaring av sosialisme, og det fikk han. Heller det enn en roman om hvor bra sosialisme er, som mange forumbrukere pleier å komme med.

Trådstarter ba om en objektiv forklaring av hva sosialisme er. Subjektivt kan en gjerne si at sosialisme er fandens verk, men det er ikke like selvinnslysende som at det for eksempel er heller utrivelig å bli tisset på. Og selv det er det de som faktisk liker.

 

Å uttale seg bombastisk om hva en ideologi innebærer uten å ha satt seg nevneverdig inn i nevnte ideologi(er) er ikke akkurat objektivt.

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med å finne ordet "objektiv" i det første innlegget. Men siden trådstarter ikke nevnte hvilken av dem han ville ha, så var det jo flott at han fikk både subjektive og objektive forklaringer av drittet.

 

Så hva er så mye bedre med liberalismen?

Fordi USA er det! :woot:

Lenke til kommentar
Jeg har problemer med å finne ordet "objektiv" i det første innlegget. Men siden trådstarter ikke nevnte hvilken av dem han ville ha, så var det jo flott at han fikk både subjektive og objektive forklaringer av drittet.

Nå fremgår det ganske klart at vi ikke snakket om "hei, lol, hva syns du om sosialistene lzm?", men mer hva sosialisme er.

 

Det er ikke mer saklig enn om jeg sier "liberalisme er djevelens verk, da får store bedrifter all makt, og små mennesker blir rævkjørt daglig" eller noe annet tull.

 

Og forresten, les nøye nå.

 

USA er ikke en liberalistisk stat. USA er et sosialdemokrati.

Lenke til kommentar

Det er mye bra med sosialismen. Hvis du vil sitte hjemme og gjøre ingenting, kan du få betalt likevel. Hvis du har gjort det så bra, at du har oppnådd å bli en sprøyte narkoman, kan du få sprøyter. Hvis du gjør en helt elendig jobb, og bare sitter på facebook på jobben, får ingen lov til å sparke deg. Dette er jo helt fantastisk :D

Hvem tenker vel på ingeniørene og dem som jobber hardt, som må betale dette for deg? For noen tåpelige idioter som gidder det :!:

Lenke til kommentar
Det er mye bra med sosialismen. Hvis du vil sitte hjemme og gjøre ingenting, kan du få betalt likevel. Hvis du har gjort det så bra, at du har oppnådd å bli en sprøyte narkoman, kan du få sprøyter. Hvis du gjør en helt elendig jobb, og bare sitter på facebook på jobben, får ingen lov til å sparke deg. Dette er jo helt fantastisk :D

Hvem tenker vel på ingeniørene og dem som jobber hardt, som må betale dette for deg? For noen tåpelige idioter som gidder det :!:

 

og som med alle andre ting er det visse kriterier som må stemme ved hvert punkt:

 

Hvis du vil sitte hjemme og få betalt: MÅ du godta den jobben NAV finner til deg, enten det er som dasstømmer i andre enden av landet eller kakebaker på Sotra.

Hvis du gjør en helt elendig jobb: ender du til slutt opp med en rekke advarsler, muntlige og skriftlige, før du får fyken.

 

edit: typo

Endret av Leken
Lenke til kommentar

Vel, for å svare kort og saklig, vil jeg si at sosialismen forfekter at samfunnet (staten) skal ta en aktiv rolle og sikre alle borgerne visse rettigheter som helse, utdanning og velferd. Dette gjøres gjennom en politikk som sørger for en viss grad av refordeling av ressursser (tar fra de som har mest og gis til de som har minst).

 

Ellers finnes det ikke rene sosialistiske stater. I den vestlige verden er sosialismen som ideologi integrert i det politiske systemet som en av mange elementer. På samme måte som sin motstning liberalisme.

 

Min personlige mening:

Jeg er for sosialisme fordi den er den beste garantist for at menneskene får størst grad av like muligheter og et minimum av helsetjenester, utdanning og velferd. Dog er jeg ikke noen tilhenger av ren sosialisme, men mer at sosialsimen kan bli litt mer dominerende i dagens politiske landskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...