Gå til innhold

HTPC versus PlayStation3?

Anbefalte innlegg

Driver for tiden å vurderer en form for stue / HTPC løsning, mye på grunn av at jeg i år bestemte meg for å gå for et TV2 Sumo Sport Web-TV abonnement hos TV2 for å få med meg alle Molde FK sine fotballkamper i år, de har også en IPTV løsning og siden vi har Nittedalsnettet og fiberoptiske nettlinje kunne jeg gått for det, men da kvaliteten knapt var noe som helst bedre og IPTV løsningen kun kan benyttes på TV-er i heimen kontra Web-TV som jeg kan benytte hvor enn jeg måtte være bare jeg har nett-tilgang så gikk jeg for web-tv løsningen.

Da kom tankene om en slik stue-PC / HTPC løsning sakte men sikkert i tankene.

Har til nå bare koblet opp min Lenovo ThinkPad SL-300 via HDMI til vår Yamaha RX-V1700 AV-receiver, noe som ikke har fungert så alt for bra.. Et horibelt dårlig lydkort + dårlig bilde har skapt problemer.

For ikke å snakke om at det er litt tungvindt å være avhengig av å plugge opp den bærbare til enhver tid jeg ønsker tilgang på web-tv, samtidig som det hadde vært kjekt med streaming muligheter osv til TV-en.

Derfor falt tankene mine over på stue-PC / HTPC!

Tenkte da en løsning hvor jeg kunne streame det meste av film og musikk direkte til TV-en, samtidig som jeg kan ha tilgang til TV2 Web-TV direkte og kanskje også en Blu-Ray spiller?

Men å bygge noe slikt koster fort litt?

Samt lydkort som gir lyd via HDMI er vell ikke det det finnes mest av på markedet for tiden?

Blu-Ray spiller til maskinen er heller ikke gratis..

Derfor vil jo en PlayStation3 fort bli endel billigere enn å sette sammen en egen HTPC?

Men hvor godt vil en PlayStation3 faktisk fungere til dette formålet? Kan den i det hele tatt spille av TV2 Web-TV?

Hvilke fil-formater støtter PlayStation3? Regner med at den kjører lyd over HDMI?

Så sitter nå og vurderer HTPC oppmot en PlayStation3? Du kan vell legge inn Linux på PlayStation3 og da få et støtte for alt du måtte ønske? Nå er jeg ingen stor linux-fan, syntes hele kommandolinja er nokså krunglete.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Driver for tiden å vurderer en form for stue / HTPC løsning, mye på grunn av at jeg i år bestemte meg for å gå for et TV2 Sumo Sport Web-TV abonnement hos TV2 for å få med meg alle Molde FK sine fotballkamper i år, de har også en IPTV løsning og siden vi har Nittedalsnettet og fiberoptiske nettlinje kunne jeg gått for det, men da kvaliteten knapt var noe som helst bedre og IPTV løsningen kun kan benyttes på TV-er i heimen kontra Web-TV som jeg kan benytte hvor enn jeg måtte være bare jeg har nett-tilgang så gikk jeg for web-tv løsningen.

Da kom tankene om en slik stue-PC / HTPC løsning sakte men sikkert i tankene.

Har til nå bare koblet opp min Lenovo ThinkPad SL-300 via HDMI til vår Yamaha RX-V1700 AV-receiver, noe som ikke har fungert så alt for bra.. Et horibelt dårlig lydkort + dårlig bilde har skapt problemer.

For ikke å snakke om at det er litt tungvindt å være avhengig av å plugge opp den bærbare til enhver tid jeg ønsker tilgang på web-tv, samtidig som det hadde vært kjekt med streaming muligheter osv til TV-en.

Derfor falt tankene mine over på stue-PC / HTPC!

Tenkte da en løsning hvor jeg kunne streame det meste av film og musikk direkte til TV-en, samtidig som jeg kan ha tilgang til TV2 Web-TV direkte og kanskje også en Blu-Ray spiller?

Men å bygge noe slikt koster fort litt?

Samt lydkort som gir lyd via HDMI er vell ikke det det finnes mest av på markedet for tiden?

Blu-Ray spiller til maskinen er heller ikke gratis..

Derfor vil jo en PlayStation3 fort bli endel billigere enn å sette sammen en egen HTPC?

Men hvor godt vil en PlayStation3 faktisk fungere til dette formålet? Kan den i det hele tatt spille av TV2 Web-TV?

Hvilke fil-formater støtter PlayStation3? Regner med at den kjører lyd over HDMI?

Så sitter nå og vurderer HTPC oppmot en PlayStation3? Du kan vell legge inn Linux på PlayStation3 og da få et støtte for alt du måtte ønske? Nå er jeg ingen stor linux-fan, syntes hele kommandolinja er nokså krunglete.

Har verken noe HTPC eller PS3, men hadde nokk gått for en HTPC, men det jeg egentlig hadde tenkt og svare på var at du slipper unna komandolinja i Linux vist du velger riktig distro, i allefall på distroer på PC, men har aldri prøvd noe Linuxpå PS3. PS2 kjører Linux som som standarf faktisk :p

Lenke til kommentar

Jeg har vært i de samme tankene som deg de siste dagene og synes ikke PS3 takkler streaming ifra internett noe særlig bra. Derfor gikk jeg for en xbox360 løsning da denne kunne kontakte min maskin via wlan uansett hvor jeg var i huset og så deretter streame og se filmer\web via vista media center...

Ble veldig skuffet sendte xboxen i retur og venter nå på HTPC deler... En HTPC kan bli dyr men trenger ikke være det. Går du for en rimeligere løsning klarer å velge ett HTPC kabinett til 1000kr og rimeligere deler havner du lett i samme pris klasse som en PS3 + du vil da sitte med oppgraderings muligheter i framtiden....

Lenke til kommentar

Jeg ser noen klare fordeler med en HTPC-løsning, spesielt i form av frihet og muligheter!

Da står jeg fritt til å bruke hvilken som helst maskinvare, programvare og codec som jeg selv ønsker.

Har også smått begynt på noen HTPC-utkast, og ser jo at prislappen ikke nødvendigvis blir så voldsomt høy som jeg kanskje hadde trodd på forhånd, men fremdeles dyrere enn en PlayStation3 naturligvis.

Nå er ikke HTPC segmentet helt mitt fagområdet, og derfor er jeg usikker på hva som er nødvendig og unødvendig av maskinvare og funksjoner?

Kan jo lufte noen av tankene jeg har hatt rundt maskinvare:

Hovedkort:

Gigabyte GA-E7AUM-DS2H, dette ser jo veldig greit ut? Er veldig usikker på Intel versus AMD når det kommer til HTPC?

Hvordan det ligger an på koding siden mellom Intel Penryn og AMD AM2+ vet jeg egentlig ikke, vet strengt tatt ikke hvor mye kraft som i det hele tatt er nødvendig? Syntes dette hovedkortet så greit ut da det er Micro-ATX (er greit at maskinen ikke fyller hele stua) og har en integret GeForce 9400 løsning som kanskje burde holde alene? Eller må det et dedikert skjermkort til uansett? Og blir det da kanskje likså greit å gå for et billigere hovedkort uten (eventuelt med et billigere integrert skjermkort) om det er best å satse på et dedikert skjermkort uansett?

Et hovedkort med HDMI, DVI og Displayport med en GeForce 9400 brikke høres jo hvert fall lovende ut? Lydkortet støtter visstnok også 8-kanals PCM? Om det så må et dedikert skjermkort til, så er det kanskje greit med "Hybrid-Sli" muligheter, så det dedikerte skjermkortet ikke trenger å være aktivt til en hver tid selv når det ikke er nødvendig med den ekstra "kraften"?

Prosessor:

Intel Core 2 Duo E7400, som sagt så har jeg ingen aning når det kommer til valg av prosessor til dette formålet? Ser for meg at en Quad blir overkill og utviklere kanskje litt mer varme enn ønskelig, kanskje også et litt høy strømforbruk?

Skjermkort:

Har ikke valgt noe her, vet ikke om det overhode er nødvendig? I så fall måtte det vell bli et "passivt" skjermkort, ønsker minst mulig støy i en HTPC.

Harddisk:

Western Digital Caviar GP 1 TB, dette er vell ikke akkurat så viktig. Valgte en GreenPower disk med tanke på støy og pris, de skal også lage mindre støy? 1TB burde holde lenge, det tror jeg 500GB også hadde gjort, da jeg for ender med å streame det meste fra min stasjonære maskin og til HTPC-en, men kjekt med litt plass om én eventuelt skulle ønske å begynne å legge ting rett inn.

Optisk drev:

Sony BDU-X10S, ikke nødvendig med brenning på en HTPC samtidig som Blu-Ray muligheter er kjekt, kanskje også gå for et HD-DVD / Blu-Ray drev så mann kan hamstre billige HD-DVD filmer? Ønsker jo da et drev som ikke durrer noe voldsomt ved lesing!

Trådløst kort:

Har ikke bestemte meg enda, ser etter et PCI / PCI-Express kort som er basert på Atheros AR5008 brikkesettet, men det er jaggu meg ikke lett å finne ut hvem som er det og hvem som er ikke.

Kabinett / Strømforsyning:

Har ikke bestemt meg enda, forslag taes i mot med takk!

Ekstra:

Noctua NH-U12P, for å få passiv kjøling på prosessoren?

Vet ikke helt hva eventuelt annen slags dilldall jeg måtte trenge?

De tingene jeg er mest usikre på akkurat nå er hvorvidt jeg trenger et dedikert skjermkort eller ikke?

Og hvor kraftig prosessor som faktisk er nødvendig?

Også lurer jeg hvilken rolle vår Yamaha RX-V1700 AV-receiver har i denne sammenhengen?

I og med at den oppskalerer bilde, har støtte for Dolby TrueHD og DTS Master Audio osv.. Vil dette senke kravene til lydkort og skjermkort i maskinen? Vil det integrerte lydkortet klare å overføre lyden på riktig måte over HDMI slik at vi ender opp med full utnyttelse av vårt 5.1 Kirksaeter annlegg?

Lenke til kommentar

Er på jobb så kan ikke gi det lengste svaret, men kan si du garantert trenger ett skjermkort ja, har selv prøvd å kjøre hddvd filmer ifra harddisk intigert skjermkort på ett relativt nytt m-atx hovedkort ifra asus, ikke noe vellykket historie... gå for ett lavprofils pcix16 kort, passivt 512mb ddr2\3 minne så holder det i massevis, sleng på en dvi til hdmi adapter og en hdmi kabel så har du super kvalitet :)

edit: ting som trådløst kort osv ( min mening ) som har mulighet til å være på utsiden av kassen bør være det... Skaper mindre varme og gir deg mer plass til foreks. disker osv... HTPC kabinetter er svært trange skal du ha ett som passer i en normal reol :)

Endret av gelerium
Lenke til kommentar

Det hovedkortet bør kunne dra HD materiale uten problemer, spillig vil derimot bli et problem.

Du kan forøvrig sikkert spare litt ved å velge et 9300hk i motsettning til et 9400hk :)

9300/9400igp klarer HD helt flott med full avlastning og skal vistnok også ha perfekt 24fps playback.

780/790G er alternativet fra AMD, der du også bør ha en AM2+/HT3 prosessor for å få skikkelig deinterlacing.

Sett opp en handlekurv på prisguieden. Mye enklere å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Første utkast

Der har jeg vell egentlig alt som trengs?

Kunne gjerne tenkt meg noen tilbakemeldinger på valgene jeg har gjort! :)

Kunne også trengt hjelp til å finne et trådløst kort som benytter Atheros AR5008!

Det store spørsmålet når det kommer til hovedkort er Asus P5N7A-VM (GeForce 9300 hovedkort) versus Gigabyte GA-E7AUM-DS2H (GeForce 9400 hovedkort) hvor da Asus kortet har et Realtek ALC1200 8 -Channel High-Definition Audio lydkort og Gigabyte kortet har et Realtek ALC889A 8 - channel High-Definition Audio lydkort!

Asus sitt lydkort er nyere og visst nok av hakket høyere kvalitet enn det som er på Gigabyte kortet, men på den andre siden så har det ingen DTS / Dolby støtte noe som Gigabyte sitt lydkort har? Hva er å foretrekke her når det skal kobles til en Yamaha RX-V1700 AV-receiver?

Lenke til kommentar

Kabinettet du har valgt ville jeg byttet ut. Det har 2x60mm vifter bak. Det fører til en del viftestøy.

Jeg vil anbefale deg Antec fusion som har en mer gjennomtenkt kjøleløsning. Med 2x120mm vifter som blåser ut av kabinettet. Mange bruker Scythe ninja mini og pga viftene så kan den kjøres passivt. Nå er ikke Antec musestille det heller, men det skal ikke mer til enn å bytte viftene hvis du plages av viftesus. Jeg har Fusion max selv og er godt fornøyd. Antec fusion.

Trådløst kort med Atheros AR5008

Lenke til kommentar

Ser ut som ett godt valg det der, jeg fikk min opp å gå idag og er kjempe fornøyd... nå kjører jeg bilde rett fra hovedkortet og er egt helt greit inntil videre... Liker muligheten til å kunne putte i ett highend skjermkort senere og få muligheten til å spille fps med mus og tastatur på stor skjermen ;) Noe ps3 ikke kan friste med uten dyre overganger og dårlig reaksjons tid...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...