Fiffi Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Hei. Jeg har en oppgave om å lage en SWOT-analyse av en puslespillbedrift.. er det noen som kan prøve å komme med litt hjelp til hva jeg kan ta med i analysen? Takker for alle svar Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Det er jo vanskelig uten å kjenne bedriften, men utgangspunktet er jo selvsagt: Strengths: Styrker I bedriften f.eks: Lave produksjonskostnader Weaknesses: Svakheter I bedriften f.eks. ustabil arbeidsstyrke Opportunities Muligheter "utenfor" bedriften, altså i markedet som sådann f.eks. ingen lignende produkter på markedet - stor etterspørsel etter nettopp det produktet bedriften tilbyr Threats Trusseler "utenfor" bedriften" - i samfunnet, f.eks. politisk f.eks. trussel om mulig miljøbeskatning - sterke konkurrenter Lenke til kommentar
Fiffi Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Ok. Jeg har gjort ferdig alt sammen og mangler bare prislisten for produksjon av puslespill, men jeg vet ikke hvilke råvarer jeg kan ta med og hva prisene bør være. Har dere noen eksempler? setter pris på et raskt svar Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Jeg aner ingenting om puslespill, og er litt usikker på hva du spør om. Likevel. Variable produksjonsomkostninger til et puslespill består nok av råvarer(papp og trykksverte) samt lønn til produksjonsarbeiderne. La oss regne med at råvarene utgjør 40 kroner, og utgifter til de ansatte 60. Da har du totale variable omkostninger på kr 100. Prissettingen avhenger jo av hvilken dekninsgrad du ønsker. For å gjøre det enkelt kan vi ta utgangspunkt i 50 % dekningsgrad. Da har du Variable omkostninger/0,5 = 100/0,5 = 200, ergo prisen 200 Resultatet ser da slik ut: Salgsinntekt: kr 200 Variable omk: -råvarer 40 -lønn 60 Dekningsbidrag kr 100 Endret 23. februar 2009 av PlatinumFlyer Lenke til kommentar
Fiffi Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 Det ble seriøst vanskelig å lage den prislista... Oppgaven blir å lage prisliste for 1 og 10 000 puslespillbrett, og da skal jeg ta med ting som trengs for å lage det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå