Fragment Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Hei Fikk et spørsmål jeg var litt usikker på, og har ikke helt klart å finne frem til svaret på det akkurat nå. Derfor spør jeg dere kloke hoder =) En veninne av meg kjøpte mobil over disk i dag, men hun følte seg lurt og gikk tilbake og skulle bytte den. Hun kjøpte den uten abbonent og mobilen ble ikke engang brukt. Selger påstod at det ikke var bytterett over disk. Jeg mener dette ikke stemmer, men mener jeg rett? Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Ganske sikker på at det skal være minst 10 dagers angrefrist uansett grunn, på alt som kan kjøpes for penger(f.eks om du kjøper telefon abbonnement av en pågående selger), utenom ferdigmat da og andre åpenbare ting. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Ingen angrerett ved kjøp over disk. 14 dager angrerett ved kjøp over nett Lenke til kommentar
Corwin Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Stemmer Her er utdrag fra angrerettsloven § 1. Virkeområde Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted. Altså ingen angrerett ved kjøp over disk Om selgeren har overdrevet telefonens egenskaper kan det være i strid med forbrukerkjøpsloven § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. Om venninnen din bare har funnet telefonen med lavere pris annet sted. F. eks på nettet er det ikke butikkens ansvar og hun er pent nødt til å godta "tapet" sitt Lenke til kommentar
acklay Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) grunnen til at det er angrerett for varer som er kjøpt via en nett side, er fordi at kunde ''ikke har sett varen'' men i butikk kan man se røre div. jeg har vertifall en gang levert tilbake en vare som jeg kjøpte på elkjøp, de tok den imot men jeg fikk bare tilgode lapp. kan være at hu som satt bak skranken var litt i godhumør den dagen. Endret 21. februar 2009 av acklay Lenke til kommentar
jic Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Elkjøp har 30 dagers retur rett. Tror ikke det gjelder mobil tlf men alt annet så har de det. Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 Okei - tusen takk for gode svar. Jeg viderebringer dette Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 "Ganske sikker på at det skal være minst 10 dagers angrefrist uansett grunn, på alt som kan kjøpes for penger" ----------------------------------------------------- Tull og tøys.INGEN angrefrist ved kjøp i butikk (over disk). Hvis du ikke vet hva du prater om...ikke prat ! Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 "Hissigproppen. " --------------------- Hehe,er bare litt oppgitt over folk som poster uten å vite en dritt om hva de prater om...skaper forvirring og problemer...så det så ;-) Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Tull og tøys.INGEN angrefrist ved kjøp i butikk (over disk).Hvis du ikke vet hva du prater om...ikke prat ! Sorry, pleier å få med skriv hver gang jeg kjøper ting der det står om angrefrist så trodde det var for alt... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 "Ganske sikker på at det skal være minst 10 dagers angrefrist uansett grunn, på alt som kan kjøpes for penger"----------------------------------------------------- Tull og tøys.INGEN angrefrist ved kjøp i butikk (over disk). Hvis du ikke vet hva du prater om...ikke prat ! Det blandes nok med "salg utenfor normalt utsalgssted" - og i Norge er det vel snakk om 14 dager. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Som folk skriver, ingen angrerett. MEN - har selger lurt henne, bør du skrive litt mer konkret - har selger feks sagt at telefonen har egenskaper den ikke har, så kan man ha krav på pengene tilbake, eller at selger kanskje må bytte til en telefon som har disse egenskapene uten ekstra kostnad. Så, konkret, hva er galt med telefonen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå